Special! - Μία Ώρα με ένα Γιατρό Αστροναυτών (feat. ESA flight surgeon Αδριανός Γολέμης)
Specials! ·Διάρκεια 01:18:29 · Download
- Μιλάμε με τον Αδριανό Γολέμη, flight surgeon της ESA και τον πρώτο Έλληνα ο οποίος πέρασε με επιτυχία όλες τις εξετάσεις για την επιλογή αστροναυτών
- Είχαμε αναφέρει την επιτυχία του για τις εξετάσεις αστροναυτών στα νέα της 2/5/24.
- Σταδιοδρομία από τη Λάρισα στην ESA
- Εμπειρίες από τη διαμονή στο σταθμό Κονκόρντια στην Ανταρκτική
- Ιατρός Αποστολής (flight surgeon) για την ESA
- Τί ιατρικές ανάγκες έχουν οι αστροναύτες στο διάστημα;
- Τί αλλάζει στο ανθρώπινο σώμα όταν είναι σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας;
- Πώς ζυγίζονται οι αστροναύτες;
- Πώς διαφέρει η ιατρική στο διάστημα την επίγεια;
- Εμπειρίες από τη διαδικασία επιλογής αστροναυτών της ESA
- Τί συνεισφορά έχει η Ελλάδα στο διάστημα;
- Επικοινωνία: notatop10.fm/contact
📝 Απομαγνητοφώνηση επεισοδίου ▾
[0:00:04] Είναι ο πρώτος που υποτίθεται πήρε, ας πούμε, πέρασε όλα τα τεστ στις ευρωπαϊκές διαστημικής υπηρεσίας. [0:00:14] Ανδριανός γκολέμης από τη Λάρισα, ο οποίος ήταν γιατρός βασικά χειρούργος και ήταν ξέρωγω και στην Ανταρκτική για για κάποιο φεγγάρι. [0:00:27] Λοιπόν Γιώργο έχει μερικά επεισόδια του, που είναι αυτά που θέλαμε να τα κάνουμε μήνες ή και χρόνια και τελικά βγαίνουνε. [0:00:52] Το σημερινό επεισόδιο είναι ανάποδα ακριβώς από αυτό. Είναι impulse επεισόδιο γιατί είδα πριν μερικές βδομάδες της ειδήσεις για τον. [0:01:01] Ανδριανό πέρσι εξετάσεις αστροναύτης στην κι αυτά. [0:01:07] Και και λέγαμε, πρέπει οπωσδήποτε να το φέρουμε, να το γνωρίσουμε λίγο καλύτερα. [0:01:14] Και ορίστε είστε γεια σου ανδριά. [0:01:19] Καλησπέρα και είναι χαρά μου που τα λέμε στα. [0:01:24] Ραδιοκτήματα, αν μου επιτρέπεται η έκφραση στα ηλεκτρόνια. [0:01:30] Σωστό λοιπόν ο ο ανδριανός που λέτε είναι, θα τον αφήσουμε να μιλήσει. Είναι η γιατρός από την Ελλάδα ξεκίνησε, αλλά τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί με το διάστημα. Είναι μέλος της Ε Σ α, έκανε πέρασε και όλες τις εξετάσεις για αστροναύτες και έτσι το μάθαμε εμείς. Για το ήταν ο πρώτος Έλληνας που επιτυχώς ας πούμε. [0:01:55] Πέρασα αυτή την κατηγορία. [0:01:58] Και σήμερα θα μιλήσουμε λίγο εφ όλης της ύλης και για τη σταδιοδρομία, αλλά και με τι ασχολείσαι στο στη δουλειά και τι γίνεται στο διάστημα μάθουμε καινούργια πράγματα και και μαρέσει αυτό. Εμείς μιλάμε αρκετά για διάστημα. Ξέρεις αυτό νέα σε αυτό το podcast αλλά το. [0:02:21] Το κομμάτι της ιατρικής, ας πούμε, δεν τοχουμε καθόλου, οπότε είναι αρκετά συμπληρώσουμε. [0:02:28] Γιώργο σε έκανα σχόλια εμένα το σχολείο μου είναι ότι όταν το ξεκινήσαμε με την πανδημία το podcast επειδή βαριόμασταν δεν περίμενα ότι θα φτάναμε σε αυτό το σημείο, αλλά μετά από πολλά επεισόδια πάνω από 100 τελικά φτάσαμε και σε αυτό το σημείο. Εντάξει είναι από τα πιο έτσι ενδιαφέροντα topics. Νομίζω το σημερινό. [0:02:53] Βασικά να σε ευχαριστήσω και εγώ αντρενέ που δέχτηκες την πρόσκληση για 2 λόγους; Ο πρώτος είναι ότι εντάξει καλώς ή κακώς δεν είναι πολύ Έλληνες και που έχουνε ασχοληθεί με το συγκεκριμένο τομέα. Βασικά εγώ προσωπικά δεν ξέρω καν να το πω έτσι υπάρχουν πολλοί και ο στόχος. Εξάλλου νομίζω και μέσα από τη δικιά σας τη δουλειά και τη διάχυση της επιστήμης είναι να το αυξήσουμε αυτό. [0:03:22] Μακάρι μακάρι. [0:03:24] Και το θέμα είναι ότι γενικά ξέρεις περιεχόμενο υπάρχει σε άλλες γλώσσες, π χ. Ξέρεις αγγλικά, ισπανικά, γερμανικά που είναι χώρες μεγαλύτερες, αλλά είναι δύσκολο να να βρεις έτσι περιεχόμενο στα ελληνικά, οπότε ευχαριστούμε για αυτό και μετά και το προσωπικό ευχαριστώ είναι γιατί και έχω πολλές απορίες οπότε. [0:03:47] Ναι, οπότε αυτά θες να μας πεις έτσι λίγο κάποια πράγματα για σένα, για όσους δεν σε γνωρίζουν. [0:03:55] Που ξεκίνησες; [0:03:58] Χαρά. [0:04:00] Με χαρά και εγώ ευχαριστώ για την πρόσκληση και πάντα με χαρά να κάνουμε συζητήσεις και νομίζω ότι αυτά μπορεί να είναι κάτι. Μπορεί να είναι κάτι θετικό; Η συζήτηση γιατί μοιραζόμαστε κάποια εμπειρία; [0:04:14] Και αυτό ελπίζουμε ότι. [0:04:17] Μπορεί να περάσουμε κάποιο μήνυμα, να βοηθήσει κάποιον ή κάποια, αλλά είναι και ευχάριστο, διότι καμιά φορά έτσι μιλώντας κάνουμε και μία μικρή ενδοσκόπηση. Έτσι επομένως, για να ξεκινήσω η μαυριανός. [0:04:30] Ο γεννήθηκα στην Αθήνα, αλλά οι γονείς μου μετακόμισαν με στην Λάρισα, οπότε στη Λάρισα, στη Λάρισα έχω μεγαλώσει. [0:04:36] Η Λάρισα είναι γενέτειρα μου και η θύγα είχα τα μαθητικά μου χρόνια και αυτό ήταν και ωραίο γιατί η Λάρισα είναι μία μεσαίο μεγέθους πόλη που εμένα με Βόλεψε πολύ σαν παιδί να πηγαίνω παντού με τα πόδια και τα λοιπά να έχω τους φίλους μου και ούτω καθεξής. [0:04:51] Και όταν ήρθε η ώρα των σπουδών, ίσως έχει ενδιαφέρον να πούμε ότι υπάρχουνε χαρακτήρες. Εσείς δεν ξέρω σε ποια κατηγορία ανήκετε, οι οποίοι είτε ξέρουν από μικρή ακριβώς τι θέλουν να γίνουν και υπάρχουν κάποιοι κάποιες που αποφασίζουν λίγο τελευταία στιγμή. [0:05:08] Εγώ μάλλον στη δεύτερη κατηγορία ήμουνα δηλαδή θυμάμαι όταν ήμουνα 18 που κατέθετα το μηχανογραφικό και ήμουνα η φυσική για να πάω αστρονομία μετά ο κ η ιατρική με την έννοια του. [0:05:26] Στο έχω πει και σε άλλες συνεντεύξεις. Είχα το παράδειγμα του παππού μου εγώ που ήταν ένας γιατρός. [0:05:31] Εντάξει, ήταν αρκετά αναγνωρισμένος όσον αφορά την προσφορά του, δηλαδή εγώ θυμάμαι να πάει βάλτο στο δρόμο και τον σταματάνε κάποιοι άλλοι ευχαριστώ και τα λοιπά, το οποίο ακριβώς επειδή γινόταν αβίαστα και ποτέ κανένας δεν μου είπε ότι πρέπει να γίνεις γιατρός έτσι στην οικογένειά μου εμένα μου κάνει ένα πολύ ωραίο πρότυπο και τελικά ακολούθησα αυτό και όντως θεωρώ ότι είναι και πολύ όμορφο. Όταν δουλεύεις με ασθενείς να μπορείς να βοηθάς έστω και λίγο στη βελτίωση της ζωής μερικών ανθρώπων. [0:05:59] Οπότε έτσι δεν βρέθηκα να κάνω ιατρική στη Θεσσαλονίκη; [0:06:01] 6 χρόνια της σχολής, σε μία πόλη επίσης που αγάπησα πολύ η Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια επειδή είχα λίγο το δίρημα, δηλαδή τώρα τι κάνει; Συνεχίζεις στην ιατρική κλασικά ή κάνεις την τρέλα σου με το διάστημα που σε τραβούσε και συνέχισε να με τραβάει έτσι ως άρεσε η διαστημική και το διάστημα και όλα αυτά όσο ήσουν μικρός έτσι δεν βγήκε ξαφνικά. [0:06:28] Τότε ναι ήτανε από μικρό εγώ θυμάμαι κιόλας τα βιβλία που μουχαν πάρει οι γονείς μου. [0:06:34] Εμένα και τον αδερφό μου θυμάμαι, ας πούμε ότι 2 πράγματα που έτσι ήταν μία μικρή εγκυκλοπαίδεια για παιδιά. Αν θέλετε και θυμάμαι ότι πάντα γυρνούσα σαν παιδί που τα διαβάζεις και τα ξ τα διαβάζεις. Η μία σελίδα είχε την αντακτική και ένα σταθμό εκεί που κάνανε έρευνα και ακριβώς από πίσω είχε το διάστημα και διαστημικές αποστολές. Έτσι είναι ένα δισέλιδο και εκεί ήταν ανοιχτό το βιβλίο, οπότε το είχα αυτό. [0:06:58] Έτσι λοιπόν τελικά τελειώνοντας στην ιατρική. [0:07:02] Τόλμησα να το πούμε έτσι να κάνω ένα Master που είναι αρκετά άτυπο. Είναι ένα Master που το παρέχει. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο του Διαστήματος θα λέγαμε International Speez University στο Στρασβούργο και εδώ, επειδή μιλήσαμε για άλλους Έλληνες και τα λοιπά εγώ έμαθα ότι υπάρχει αυτό το πανεπιστήμιο. Από την συνέντευξη ενός άλλου έλληνα αστρονόμου ερευνητή. [0:07:26] Και έτσι ακολούθησα λίγο. Το προσπάθησα και εγώ και βρήκα το δρόμο μου προς τα εκεί το πανεπιστήμιο. Αυτό λοιπόν παρέχει ένα Master διεπιστημονικό δηλαδή. [0:07:36] Μαθαίνεις για το διάστημα από ιατρική και φυσιολογία του ανθρώπου μέχρι πώς γίνονται; [0:07:43] Ας πούμε την βροέτας έτσι ή τα οικονομικά μεγέθη για το διάστημα ή τις τέχνες και τον πολιτισμό που είναι πολύ σημαντικό. Επομένως είναι καθολικό και στην πορεία του το προσαρμόζεις και εμβαθύνεις εσύ στο χώρο που σε ενδιαφέρει, άρα παίρνει απόλες τις ειδικότητες. [0:08:04] Μέσα στο Master ναι και οικονομολόγος. [0:08:09] Και Απόλλων σωστά; Και μου έκανε εντύπωση ότι κάποια χρόνια αργότερα, όταν βρέθηκα σε μία εκτόξευση και μιλούσε με ένα συνάδελφο της NASA, πολύ πιο έμπειρο από μένα. [0:08:19] Ότι ας πούμε, δεν είχε ακούσει ποτέ ότι υπάρχει το η Διεθνής Συνθήκη για το διάστημα, ενώ εγώ τοχα μάθει σε αυτό το Master. Προφανώς όταν μαθαίνεις πολλά πας μέχρι ένα εισαγωγικό επίπεδο και μετά εμβαθύνες εκεί που θέλεις έτσι, αλλά είναι σημαντικό να έχεις έτσι μία περιμετρική εικόνα. Εγώ λοιπόν το έκανα focus σε αυτό περισσότερο στην ιατρική και στην ιατρική έρευνα και κάπως έτσι έκανα το πρώτο μου. [0:08:44] Το πρώτο μου stage, την πρώτη μου πρακτική θα λέγαμε. [0:08:47] Στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστροναυτών της I σα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος και στη συνέχεια βρέθηκα στην Ανταρκτική. Δηλαδή πέρασα μία επιλογή πανευρωπαϊκή περίμενε κάτσε λίγο. [0:09:02] Πώς βρέθηκες αυτό αυτό; Στην Ανταρκτική; Το ήτανε τοποθέτηση για την ειδικότητα, ας πούμε του αγροτικό σου το αγροτικό. [0:09:13] Θα μπορούσε. [0:09:15] Όταν ήμουνα έκανα την πρακτική μου στο στο Ευρωπαϊκό Κέντρο στον εαυτό. Ταυτόχρονα έκανα μία αίτηση για μία θέση γιατρού. [0:09:21] Που ανοίγει ίσα κάθε χρόνο γιατρού ερευνητή είναι το σωστό, έτσι; [0:09:26] Στην Ανταρκτική σε μία βάση λοιπόν που λέγεται Concorder που έχει και ωραίο όνομα, γιατί η σημαίνει σύμπνοια, αρμονία και τα λοιπά και συνεργασία εκεί ένα σημεία γιατρός από τη νίσα πηγαίνει στην Ανταρκτική για ένα χρόνο και στην ουσία εκτελεί τα ιατρικά πειράματα. Ναι, είναι για έρευνα, δηλαδή είναι ερευνητική δουλειά εκεί σωστά; Και ο δικός μας ο ρόλος είναι πιο πολύ να παίρνουμε τα δείγματα να κάνουμε μία πρώτη ανάλυση να. [0:09:53] Προγραμματίζει. [0:09:54] Στη βάση την καθημερινότητα, γιατί προφανώς στην εντατική μιλάμε για συνθήκες απόλυτης. [0:10:00] Άρα οι ερευνητές δεν μπορούν να έρχονται να κάνουν οι ίδιοι και οι ίδιες της αιμοληψίες ή γενικά τη λήψη δεδομένων. Υπάρχει ένα άτομο που είναι αφοσιωμένος στο να εκτελεί όλα τα ευρωπαϊκά πειράματα σε αυτό το σταθμό και έτσι βρέθηκα έτσι και φαντάζομαι είναι πειράματα τώρα που έχουνε σχέση με τη ζωή σε αυτές τις συνθήκες, έτσι δεν έχει νόημα να πας εκεί να κάνεις κάτι που μπορείς να κάνεις και στη. [0:10:25] Στο νοσοκομείο στη Γερμανία ξέρω γω είναι κάτι εξειδικευμένο για να ζεις εκεί. [0:10:31] Ότι έχεις κάποιο παράδειγμα, ας πούμε, βεβαίως είναι πολύ καλή παρατήρηση και ακριβώς αυτός είναι ο λόγος. Μάλιστα τώρα έχουμε στη μήλο σε 10 μέρες περίπου ένα συνέδριο. Το οργανώνει η κυρίας Σομονίδου από το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος για τα διαστημικά, ανάλογα δηλαδή τους τα μέρη πάνω στη γη, τα επίγεια που μοιάζουν με το τι συμβαίνει στο διάστημα ή εις άλλους πλανήτες. Ένα ανάλογο μπορεί να είναι από γεωλογικό, δηλαδή να μοιάζει περίπου. [0:11:00] Το γεωλογικό γεωλογική σύσταση στη γη. [0:11:04] Με περίπου πώς θα είναι στον πλανήτη R πχ ή στη σελήνη εμάς στην Ανταρκτική μας ενδιαφέρει η αναλογία η της φυσιολογίας, δηλαδή του σώματος, του ανθρώπινου και της ψυχολογίας. Άρα πολύ σωστά το είπες ότι σε αυτό το πλαίσιο ερευνώμαι στην Ανταρκτική. Τι αλλάζει λόγω της απομόνωσης; [0:11:25] Λόγω του γεγονότος ότι δεν μπορείς να βγεις έξω, έχει πολύ κρύο, βγαίνεις για πολύ λίγο λόγω του γεγονότος ότι είσαι κλεισμένος στον ίδιο χώρο με λίγα άτομα για έναν ολόκληρο χρόνο. [0:11:36] Επομένως αυτό και επίσης το θέμα του ηλίου, έτσι δηλαδή η αλλαγή των κιρκάδιων ρυθμών που λέμε όταν ο ήλιος. [0:11:45] Νομίζω Γιώργο το ξέρεις λόγω Σαντιάγο ότι. [0:11:50] Στο νότιο ημισφαίριο όσο πιο νότια πας έτσι, όπως και στο Βόρειο να ανεβούμε πολύ προς το Βορρά υπάρχει αυτό που λέμε ο ήλιος του μεσονυχτίου το χειμώνα. [0:12:01] Συγγνώμη το καλοκαίρι και το χειμώνα το αντίθετο ο ήλιος δεν βγαίνει καθόλου. [0:12:04] Το ίδιο και στην ανταρκική. Όλα αυτά λοιπόν αλλάζουν το σώμα μας και την ψυχολογία μας και ο λόγος που γίνεται η έρευνα είναι ότι αν σε ακραία περιβάλλοντα καταλάβουμε πώς αλλάζει το Σώμα, τότε μπορούμε να μάθουμε περισσότερα για την ιατρική στην καθημερινή πράξη. Επίσης, να αναφέρω ότι υπάρχει μία αναλογία με το διάστημα. Ο λόγος που μία ή ένας γιατρός δουλεύει στην ανταρτική για μία χρονιά; [0:12:30] Μέσω της ισσα μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, έχει να κάνει ακριβώς με αυτό. [0:12:34] Ότι υπάρχει αναλογία των δυσκολιών της Ανταρκτικής, τις δυσκολίες της ζωής στο διάστημα. [0:12:40] Με αυτό το απομόνωση έχει αρκετό ενδιαφέρον, δηλαδή, οπότε κοιτάω για. [0:12:48] Την αποστολή στον Άρη και τα λοιπά. Ένα από τα top προβλήματα είναι ότι πρέπει να βάλεις. Ξέρω γω πόσα θα πάνε 4 5 άτομα κάποια στιγμή που θαναι μόνα τους για ουσιαστικά για. [0:13:00] Μήνες και χρόνια ξέρεις και αν πάει στριμμα 5 χρόνια ναι. [0:13:06] Τι κάνεις; [0:13:08] Οικολογικό κομμάτι Εγώ θαθελα να ρωτήσω μια και ανοίξαμε το κομμάτι. Δεν ξέρω να συνεχίσουμε την Ανταρκτική να προχωρήσουμε στο πού βρίσκεσαι τώρα και να ξαναπάμε μετά τι θέλετε; Δεν ξέρω πολύ. Συνοπτικά εγώ θα έλεγα ότι μετά την Ανταρκτική εντάξει, ήταν μία πολύ ιδιαίτερη εμπειρία και έντονη και όμορφη. Στη συνέχεια επέστρεψα στην Ελλάδα, έκανα το στρατιωτικό μου γιατί είχε τελειώσει και η αναβολή μου την ίδια περίοδο. [0:13:35] Κάτι για το οποίο οι γονείς μου και η τότε κοπέλα μου δεν χάρηκαν ιδιαίτερα, ενώ μετά την Μεταρρυθμί ξέρεις λήψη ένα χρόνο και πας κατευθείαν στρατό. Στη συνέχεια ωστόσο, βρέθηκα στην Τουλούζ Απόδω που σας μιλάω και απόψε εργάστηκα για ενάμιση χρόνο περίπου σε ένα άλλο είδος αναλόγγου. Μιλάμε για μελέτες κατάκλησης. Αυτό σημαίνει ότι όταν κάποιοι άνθρωποι που συμμετέχουν στη μελέτη μένουν κατακεκλημένοι στο κρεβάτι για 2 3 μήνες. [0:14:03] Πάλι ο έχουμε κάποιες διαφορετικές αλλαγές στον οργανισμό που και αυτές μοιάζουν με το διάστημα δηλαδή όπως είναι Ανταρκτική. Έχεις την απομόνωση, το ότι δεν βγαίνεις έξω και εσύ με τον με τον ίδιο πληθυσμό, αν κάποιος ξαπλώσει στο κρεβάτι για 2-3 μήνες αλλάζουν κάποια άλλα κομμάτια του οργανισμού. Το κυκλοφορικό επίσης, που όπως γίνεται στο διάστημα, οπότε εργάστηκα εδώ σαν γιατρός για περίπου ενάμιση χρόνο και στη συνέχεια έκανα αίτηση και βρέθηκα. [0:14:29] Πέρασα συνεντεύξεις και τα λοιπά και βρέθηκα στην στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστήματος, όπου εργάζομαι πλέον ως γιατρός των ευρωπαίων αστροναυτών. Κάνουμε την υποστήριξη. [0:14:37] Στις αποστολές στο διάστημα. [0:14:39] Okay, ΠΕΣ λέω για αυτό το κομμάτι, γιατί με ενδιαφέρει το οποίο είναι χωριστό από το αστροναύτικό κομμάτι αυτό είναι σαν γιατρός, δηλαδή δουλεύεις εργαζομένους στις Ε Σ α και είσαι υπεύθυνος για κάποια για θέματα. Πτυχές της υγείας αυτών που πετάνε που πάνε στούντιο για να ακριβολογούμε επειδή νομίζω σας αρέσει αυτό στην εκπομπή και το ναι ναι. [0:15:07] Εγώ εργάζομαι στην Κολονία στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστον μέσω Γαλλίας. [0:15:12] Δηλαδή ο εργοδότης μου είναι οι Μέντες. Το γαλλικό ινστιτούτο Διαστημικής Ιατρικής και φυσιολογίας. Επομένως έτσι βρίσκουμε εκεί, όπως και οι περισσότεροι που εργαζόμαστε σε κέντρο της ισσης, εργαζόμαστε μέσω κάποιου ινστιτούτου ή παρόχου. Όντως ο ρόλος ο δικός μας της ιατρικής ομάδας. Εγώ είμαι γιατρός. Έτσι είναι σημαντικό να πούμε ότι είναι μία προσπάθεια πολλών ανθρώπων. Έχουμε. [0:15:38] Ειδικούς φυσικής άσκησης έχουμε ψυχολόγους. [0:15:43] Έχουμε ανθρώπους που προγραμματίζουν τα ιατρικά τεστ των αστροναυτών και διαχειρίζονται με ασφάλεια τα ιατρικά δεδομένα. [0:15:52] Είμαστε λοιπόν μία πολυσύνθετη ομάδα. Ιατρική ομάδα στην Πολωνία και στόχος είναι οι Ευρωπαίοι αστροναύτες όταν πηγαίνουν στο διάστημα να έχουν περάσει τη σωστή ιατρική προετοιμασία ναναι στο top της υγείας που μπορούν να έχουν και σε σώμα και σε πνεύμα όσο μπορούμε φυσικά να αντιμετωπίσουμε τα αναμενόμενα προβλήματα που έχει κάποιος όταν πηγαίνει στο διάστημα. [0:16:16] Αναμενόμενα να είμαστε υπατμόν για ότι προκύψει μη αναμενόμενο έχουμε και τέτοιες περιπτώσεις, οπότε να το διαχειριστούμε ιατρικά στη διάρκεια της πτήσης μέσω τηλεϊατρικής και κατά την επιστροφή να βοηθήσουμε τους αστροναύτες να επαναπροσαρμοθούν στη ζωή στη γη. [0:16:33] Okay. [0:16:35] Θα ρωτήσω για αυτόν, γιατί είμαι περίεργος, έχεις ας πούμε, σου κάνουνε assin κάποιον αστροναύτη. Έχεις κάποιον δικό σου που είσαι υπεύθυνος να ξέρω εγώ όταν έρθει πίσω να τον κοιτάς από κοντά; Πώς δουλεύει αυτό; [0:16:51] Τώρα είμαστε σε μία περίοδο που. [0:16:55] Σκεφτόμαστε ίσως να χωρίσουμε κάθε αποστολή σε 2 μισά. Μιλάμε για εξάμηνη αποστολή στο διάστημα που σημαίνει συνολικό χρόνο εργασίας περίπου ενάμιση με 2 χρόνια ιατρικά. Έτσι γιατί ξεκινάμε περίπου ένα χρόνο πριν την αποστολή. [0:17:07] Μετάχουμε έξυπνη στο διάστημα και μετά αρκετό χρόνο στην επιστροφή. [0:17:13] Ωστόσο, μέχρι τώρα αυτό που κάνουμε είναι όντως ότι. [0:17:17] Ένα σημείο αστροναύτης στην Ευρώπη, πάντα έτσι έχει έναν ή 2 γιατρούς, δηλαδή έναν γιατρό και έναν back απ ή μία backup. Έτσι, επομένως, ναι, έτσι λειτουργεί και νομίζω ότι αυτό είναι ένα καλό. [0:17:32] Μία καλή συνθήκη γιατί είναι σημαντικό να συνδιαλέγεσαι ή να μιλάς ή να χτίζεις την εμπιστοσύνη. [0:17:40] Με ένα το πολύ 2 άτομα, οπότε από την αρχή μέχρι το τέλος της αποστολής μέχρι τώρα είναι ένα σημεία. Οι γιατροί που συνοδεύουν κάθε αθροναύτη στην επόμενη αποστολή. Ο ίδιος ο αστροναύτης μπορεί να έχει κάποιον άλλο γιατρό, αλλά για αυτή τη διετία. Ναι, η σχέση χτίζεται έτσι ο κ. Και έχεις κάποιο παράδειγμα από κάτι; Ήσουν ασυνήθιστο που να συνέβη ή από σένα ή από άλλους, ας πούμε που; [0:18:08] Ποιο είναι το χειρότερο; Ας πούμε, που ίσως μπορεί να συμβεί. [0:18:11] Ή κάτι φυσικά απλά θα μιλήσουμε φυσικά ανώνυμα για να σεβαστούμε τα ελληνικά. Το ιατρικό απόρρητο. [0:18:21] Εμένα αυτό που μου έτυχε. [0:18:24] Ας μιλήσουμε πρώτα για το επίγειο κομμάτι. Έτυχε να είμαι γιατρός μιας αποστολής, ενός αστροναύτη. Ήταν και η πρώτη μου αποστολή ως πρώτος γιατρός. [0:18:34] Κατά τη διάρκεια του κορονοϊού, κάτι που ήταν εξαντλητικό και για τους αστροναύτες. Γιατί οι αστροναύτες ό τι και να γίνει πρέπει να ταξιδεύουν, ταξιδεύουν για να κάνουν εκπαίδευση και αντίθετα το πρόγραμμά τους μου είναι πάρα πολύ πιεσμένο. Είναι μία εβδομάδα Ευρώπη, μία βδομάδα Ιαπωνία, μια βδομάδα, Ρωσία, 4 βδομάδες Αμερική, μια βδομάδα Καναδά, πάλι μια βδομάδα Ευρώπη και ούτω καθεξής. [0:18:56] Αυτό αν φανταστείτε το 2020 προ εμβμβολίου κορονοϊού με lockdown με κανόνες σε κάθε χώρα που άλλαζαν μέρα με τη μέρα ήταν πολύ δύσκολο γιατί κάθε μέρα εμείς κοιτούσαμε και σε διαφορετικές γλώσσες. Έπρεπε να κοιτάς τι αρχικά και να του λες σαν ανάλογα ξέρεις, πρέπει να κάνεις αυτό το τεστ ή καραντίνα αυτό ή ξέρω γω okay ακριβώς. [0:19:24] Πολύ επενδυτικό και φυσικά όταν τεστάρεις κάποιους ανθρώπους. [0:19:28] Συνεχώς για τεστ κορονοϊού, κάποια στιγμή θα σου τύχει ένα ψευδέστετικό δείγμα, δηλαδή ο άνθρωπος δεν θα νοσεί, αλλά αυτό είναι το containment που λέμε καμιά φορά στο εργαστήριο, επειδή αρκετά δείγματα κορονοϊού τεστάρονται ταυτόχρονα. Έτσι μπορεί να πάρουμε ο μας τους 3 και να τεσταριστούν και τα 3 ταυτόχρονα. Έτσι, αν δεν αν δεν είμαστε πάρα πολύ σχολαστικοί με τα δείγματα μπορεί το ένα δείγμα να μολύνει το άλλο. [0:19:56] Άρα μπορεί να να νοσώ εγώ και να βγούμε και 3 θετικοί ψευδώς εσύ. [0:20:00] Δεν με έχετε δει ποτέ έτσι; Μας έτυχαν λοιπόν τέτοια και ήταν αρκετά απαιτητική η διαχείριση όχι μόνο στο κομμάτι το ιατρικό, γιατί προφανώς ανησυχείς, προφανώς προετοιμάζει να αντιμετωπίσεις τη νόσο αν είναι αληθινή αλλά και στο κομμάτι της. [0:20:15] Διακρατικής θα λέγαμε συμφωνίας, δηλαδή η διαχείριση τέτοιων περιστατικών από τη μία χώρα στην άλλη δεν ήταν η ίδια η Αμερική είχε διαφορετικούς κανόνες σε σχέση με την Ευρώπη, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και τον Καναδά. Οπότε ήτανε πραγματικά μία. [0:20:30] Ιδιαίτερη περίπτωση. [0:20:33] Συγνώμη νομίζω έχει εμείς μία ερώτηση και δεν σε αυτό ήταν ναι, το σκέφτομαι εγώ θαθελα να ρωτήσω στο και με βάση αυτό που είπες για τον κορονοϊό αλλά και γενικότερα πέρα από τον γιατρό υπάρχει και κάποιος ψυχολόγος που επίσης είναι assign στον OK. [0:20:52] Και είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε και εκεί 2 άτομα. Ένας η μία είναι ο Prime που λέμε και ένα σημεία είναι backup. Δηλαδή αν όταν δεν μπορεί να καλύψει κάποιος σε περίοδο αυτών των 6 μηνών καλύπτει ο δεύτερος, αλλά φυσικά υπάρχει. [0:21:08] Ψυχολογική υποστήριξη, ένα από τα πάρα πολύ σημαντικά κομμάτια και για τους γιατρούς και για τους ψυχολόγους είναι ο φόρτος εργασίας και η συχνότητα των αιτημάτων και το πλήθος των αιτημάτων, είτε για να κάνεις κάποιο πείραμα extra. [0:21:22] Είτε για να δώσεις 10 συνεντεύξεις σε extra, οπότε αυτός είναι ότι αποχωρίζεις την οικογένειά σου, ότι θα βρεθείς σε ένα σχετικά επικίνδυνο μέρος, όπως το διάστημα σίγουρα χρειάζεται μία υποστήριξη ψυχολογική και θα μου επιτρέψετε να πω επειδή έχω κάνει και ένα εξάμηνο στη Θεσσαλονίκη στον Παπαγεωργίου ως ειδικευόμενος ψυχιατρικής ότι ήταν ένα υπέροχο μήνυμα. Αν οι αστροναύτες που θεωρούμε ότι είναι. [0:21:49] Άνθρωποι που τα καταφέρνουν, που περνάνε δύσκολα test και τα λοιπά. [0:21:52] Χρειάζονται ιατρική συγγνώμη, ψυχιατρική, ψυχολογική υποστήριξη. Τότε γιατί να μην αποζητήσουμε όλοι εμείς την ίδια υποστήριξη; Έτσι δηλαδή το ταμπού που υπάρχει για ψυχολογική υποστήριξη πρέπει να σπάσει και μόνο καλό έχει να μας κάνει μια τέτοια αναζήτηση αυτό το όλο με το Mental Health είναι εδώ στην Αγγλία που είμαι εγώ ευτυχώς είναι αρκετά πιο, είναι αρκετά μπροστά, αλλά δεν είναι σε όλες τις χώρες αυτό και. [0:22:19] Εγώ πολλούς που. [0:22:20] Να είναι βασικά άμα χτυπήσει το πόδι σου και ματώνει, ξέρω γω και έχεις αυτό το φυσικό πόνο. Θα πας οπωσδήποτε σε ένα νοσοκομείο να σε δει κάποιος, αλλά. [0:22:33] Το αντίστοιχο ψυχολογικό, δηλαδή να να νιώσεις κάπου άσχημα ή να κλάψει κάτι δεν θεωρείται αντίστοιχης σημασίας και το βάζουμε, ας πούμε, ο κ θα περάσει μόνο του ξέρω γω αλλά νομίζω πάμε σιγά σιγά ότι είναι εξίσου σημαντικά αυτά τα 2 το ψυχολογικό και το και το φυσικό και φυσική υγεία, ας πούμε και δεν χρειάζεται κάποιος να φτάσει να έχει. [0:23:01] Μεγάλες δυσκολίες στην καθημερινότητα ή να πάσχει να έχει δύσκολα συμπτώματα για να αναζητήσει υποστήριξη έτσι; [0:23:07] Απαραίτητο ότι θα αναζητήσει τη θεραπεία για να κλείσω το προηγούμενο θέμα σύντομα. 2 άλλα επείγοντα αν θέλετε που μουρχονται στο μυαλό το ένα έχει πάρει και διαστάσεις. Πριν από 5 χρόνια είχε να κάνει με την ανάπτυξη θρόμβων. [0:23:23] Σε έναν αστροναύτη που είχε πετάξει και το οποίο πλέον το βλέπουμε σε μικρότερο βαθμό και στο έδαφος. Σε μελέτες από ανάλογα είναι πολύ περίεργο να έχουμε αστροναύτες οι οποίοι έχουν περάσει από ιατρικά τεστ. Πολλές φορές είναι υγιέστατοι. [0:23:40] Σχετικά νέες ηλικία κάνουνε σπορ και τα λοιπά και όταν βρίσκεται στο διάστημα να αναπτύσσουν θρόμβους. [0:23:47] Δηλαδή μπλοκάρει το η αρτηρία. [0:23:53] Όπως όταν ματώνουμε τα αιμοπετάλια κλείνουν την πληγή. Με τον ίδιο τρόπο δημιουργείται μία κρούστα, αλλά όταν αυτή δημιουργείται μέσα στα αγγεία μας είναι επικίνδυνο γιατί μπορεί να βουλώσει το αγγείο. Αυτός είναι, ας πούμε, και ο τρόπος που μπορούμε να πάθουμε καρδιακό ή έμφραγμα. Έτσι, οπότε το να ρίξουμε θρόμβους σε υγιείς ανθρώπους επειδή είναι στο διάστημα ήτανε κάτι πολύ επείγον να το αντιμετωπίσουμε. [0:24:20] Αλλά ταυτόχρονα και κάτι πολύ ενδιαφέρον γιατί μαθαίνουμε έτσι κάποια πράγματα για την ιατρική και το Σώμα που δεν θα τα μαθαίναμε αν δεν εξετάζουμε ανθρώπους στο διάστημα. [0:24:29] Και το άλλο που είναι πολύ πιο καθημερινό είναι ότι μερικές φορές δεχόμαστε κλήσεις έτσι από το διάστημα να αντιμετωπίσουμε πράγματα όπως ένας τραυματισμός, τη χτύπησα το κεφάλι μου. Για ποιο λόγο; Γιατί όταν οι αστροναύτες πάνε στο διεθνή διαστημικό Σταθμό Αλλάζει η κίνηση, δηλαδή δεν περπατάνε; Έτσι τραβάνε με τα χέρια στην ουσία και πλέον θα λέγαμε μέσα στο σταθμό Αυτό παίρνει κάποιες μέρες να το μάθεις και να το συνηθίσεις και νευρο. [0:24:55] Λογικά θα λέγαμε να προσαρμοστεί το σώμα σου, να φτιάξει ένα διαφορετικό μοντέλο κίνησης. [0:25:00] Οπότε δεν λείπουν τα ατυχήματα και το χτυπάω το κεφάλι μου και τα λοιπά. [0:25:06] Εγώ θέλω να ρωτήσω για να πάμε λίγο θα μείνουμε στο ιατρικό αλλά να πάμε λίγο σε λεπτομέρειες. [0:25:15] Θα ήθελες να μας πεις έτσι κάποια πράγματα που αλλάζουνε στο διάστημα; Δηλαδή δεν ξέρω από το πώς χωνε ένα ανθρώπινο σώμα ή αν παθαίνεις πονοκέφαλο. Ξέρω γω απλά επειδή δεν ξέρω το αίμα κυκλοφορεί διαφορετικά στην εγκέφαλο. Δεν ξέρω τώρα λέω πράγματα απλά σου τα λες πολύ σκάπια διαπράγματα που έχουμε τα χρόνια μας, μάλλον γιατί είναι πλέον δεκαετίες που ο άνθρωπος, οι άνθρωποι πάνω στο διάστημα που. [0:25:42] Ξεκνώσεις που έχεις συσσωρευτεί σε σχέση με το πώς αλλάζει η λειτουργία του Σώματος και σε τι βαθμό είναι επικίνδυνο. Δηλαδή π χ αν μπορεί κάποιος να μείνει 3 χρόνια συνεχόμενα. [0:25:55] Και συγνώμη που σε διακόπτω απλά π χ. Έχω διαβάσει έρευνα μέχρι ότι μήπως πρέπει να σταματήσουνε να κάνουνε κεφαλιές στο ποδόσφαιρο, γιατί πλέον έχει βρεθεί ότι μπορεί ακόμα και αυτό δηλαδή τύπου στις Προπονήσεις δεν πρέπει οι παίκτες να κάνουν κεφαλιές γιατί έχουν εμφανίσει μετά από τόσες δεκαετίες. Ξέρουμε ότι οι ποδοσφαιριστές εμφανίζουν προβλήματα από αυτό επειδή είναι κάτι που γίνεται πάρα πολλά χρόνια και πλέον έχει αρχίσει να τώρα είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Απλά θέλω να σου δείξω το παράδειγμα ότι. [0:26:25] Μπορεί OK, την πρώτη φορά που πήγε αστροναύτης να μην το καταλαβαίναμε, αλλά τώρα που είναι πλέον δεκαετίες να ξέρουμε ότι υπάρχουν 1 2 πράγματα που φαίνεται μακροπρόθεσμα να εμφανίζουν προβλήματα. Μπορεί ένας που ναναι 30 χρόνων, 35 να μην το εμφανίζο, αλλά μπορεί στα 60 του να εμφανίσει αυτό το πρόβλημα επειδή πήγαινε στο διάστημα νεότερος αυτό είναι το το Concept είναι καλή παρατήρηση, δεν το είχα κόψι μου αυτό για τις κεφαλιές. [0:26:50] Ναι, δεν ξέρω είναι άρθρο επιστητικό. Το είχαν πει ότι το σκεφτόντουσαν να το εφαρμόσουν αυτό. [0:26:57] Μάλιστα στις προπονήσεις δεν το ήξερε καθόλου καλά. Φυσικά, σε όλες αυτές τις έρευνες συνήθως γίνεται και μία επαλήθευση τις ξανακάνης και βλέπεις αν το αποτέλεσμα είναι ίδιο και η στατιστική, οπότε ναι, τότε ήρθε η ώρα να εφαρμόσεις κάποιο μέτρο για να προστατεύσεις τον πληθυσμό. Όντως έχουμε πλέον αρκετές δεκαετίες. Η πρώτη πτήση ήταν του στις 12/04/61 1961. [0:27:23] Ωραία προετοιμάστηκα θέμα. [0:27:27] Πριν από κάποια χρόνια λέμε, οπότε όντως έχει χτιστεί μία βάση γνώσης. [0:27:35] Λόγω της έκθεσης του ανθρώπινου σώματος στο διάστημα. Με ρώτησες ποια είναι τα αναμενόμενα και ποια όχι; Ας πούμε αυτό, αλλά προφανώς έχουμε διαφορετικά διαφορετικές επιπτώσεις ανάλογα με πολλούς παράγοντες, π χ. Οι πρώτες πτήσεις ήταν με μικρά διαστημόπλοια και οι αστροναύτες, οι κοσμοναύτες δεν κινούνταν πολύ, δεν έβγαιναν πρώτα από όλα έξω από το διαστημόπλοιο και μέσα στο διαστημόπλοιο οποίο ήταν μικρό. [0:28:00] Δεν κινούνταν πολύ είχαν λοιπόν πολύ λιγότερα ή καθόλου αυτό που λέμε speak motion shipness, δηλαδή ζαλάδες εμέτους. [0:28:11] Όλο αυτό το πακέτο που γίνεται επειδή το Σώμα δεν πρέπει να συνηθίσεις το τι βρίσκεται σε ρίψη βαρύτητας τα μάτια σου ας πούμε, σου λένε ότι δεν κινείσαι, αλλά το αιθουσαίο σύστημα, τα αυτιά μας σου λένε ότι πέφτεις επειδή δεν υπάρχει βαρύτητα. Έτσι νομίζεις ότι πέφτεις. Επομένως όλο αυτό το αυτό κάνει. [0:28:31] Εμείς έχεις δίκιο ελεύθερη στο δικό μας, τόσο μπορείς να το πεις ότι δεν η βαρύτητα Υπάρχει απλά είσαι ελεύθερη πτώση. Συμφωνώ απλά παίρνει πάντα λίγο χρόνο να το εξηγήσουμε, αλλά έχεις δίκιο. Είναι καλή ευκαιρία στο δικό σας podcast. Ο διεθνής διαστημικός σταθμός, επομένως τι είναι; Είναι ένα εργαστήριο το οποίο είναι σε διαρκή ελεύθερη πτώση γύρω από τη γη και λέμε ότι αν ρίξουμε μία κανονιά. [0:28:56] Με λίγη η μπάλα του κανονιού θα πέσει πίσω στη γη αν τη ρίξουμε με πάρα πολύ θα φύγει από τη γη. [0:29:03] Αν τη ρίξεις με ακριβώς που θέλει, θα είναι συνέχεια σε τροχιά ελεύθερης πρόωσης, χωρίς ποτέ να πέφτει αυτό. Υπάρχει αυτό του Νεύτωνα, αφού έχει ακριβώς αυτό το παράπονο να ρίξω ένα κανόνι από τη γη, θα έρθει από την πίσω μεριά. Αν είναι σωστή ταχύτητα είναι πολύ ωραίο το reference γιατί μας πάει ναι ακριβώς εκεί που θέλουμε. [0:29:24] Πάντως προσπαθώ τώρα να ξαναβρώ τον Μυρμό από την ελεύθερη πτώση. Εκεί είχαμε σε διακόψαμε, δεν πειράζει. Επομένως το motion shipness αλλάζει σε σχέση με το χώρο. [0:29:36] Δηλαδή στο διεθνή διαστημικό σταθμό που είναι πολύ μεγαλύτερα τα μεγέθη υπάρχει και παρατηρείται το πρόβλημα του spaces Messing signs, πολύ περισσότερο απότι τη δεκαετία του 60 και μάλιστα να ευχαριστούμε και στον μιχάλη μάγκο, έναν Έλληνα ερευνητή στη Σουηδία, ο οποίος κάνει έρευνα επάνω σε αυτό το πράγμα στο πώς η αρχιτεκτονική και ο χώρος επηρεάζουν. [0:29:58] Το ανθρώπινο σώμα και. [0:30:00] Την απόδοση θα λέγαμε την αποτελεσματικότητα του μυαλού μας σε συνάρτηση με το πώς αισθάνο αισθάνεται το Σώμα λόγω αυτών των συνθηκών. [0:30:10] Οπότε αυτό είναι ένα πράγμα που ξέρουμε. Περιμένουμε ότι θα αλλάξει το διάστημα και προσπαθούμε να το προλάβουμε με φαρμακευτική αγωγή και με κάποιους άλλους τρόπους. [0:30:20] Κάτι άλλο που αλλάζει είπες; Νομίζω πριν Γιώργο για την για πονοκεφάλους. Ναι, πονοκέφαλοι υπάρχουν. Ένας από τους λόγους ή μάλλον ο κυριότερος είναι ότι αλλάζει η κυκλοφορία του αίματος στο διάστημα. Το Σώμα μας είναι φτιαγμένο με ένα τρόπο για να αποδίδει τα μέγιστα στη γη. Είναι λογικό εδώ έχουμε ζήσει. [0:30:41] Επομένως, τα πόδια μας έχουμε κάποιες βαλβίδες στις φλέβες, οι οποίες βοηθούν το αίμα να κατανέμεται θα λέγαμε σχετικά ισόποσα στο Σώμα μας. Όταν δηλαδή εγώ είμαι όρθιος, το αίμα δεν πάει όλο μόνο στα πόδια. Οι βαλβίδες, οι αυτές το βοηθούν μαζί με τη με τη λειτουργία της καριάς να ξανανεβαίνει προς τα πάνω προς τον εγκέφαλο και. [0:31:07] Αυτό δεν το ξαναόμιζα ότι απτην καρδιά είναι μόνο ότι το η ροή, ας πούμε, είναι μόνο η καρδιά. [0:31:14] Την καρδιά αυτή είναι η δύναμη που ελέγχει εν τέλει την πίεση έτσι σωστά, αλλά βοηθάει το γεγονός ότι έχουμε βαλβίδες στις φλέβες των ποδιών των κάτω άκρων, αλλιώς θα ήταν πιο δύσκολο ή αλλιώς κάθε φορά που θα σηκωνόμασταν μπορεί να είχαμε ζαλάδα και αυτό που σκοτεινιάζουν όλα. Αυτό λοιπόν το της των αντιρροπιστικό μηχανισμό. Προφανώς τον έχουμε στο διάστημα, αλλά στο διάστημα εμείς βγάζουμε απέξω την αιτία που είναι η βαρύτητα. [0:31:42] Άρα έχουμε ένα σύστημα που βοηθάει το αίμα να πάει προς το κεφάλι, αλλά δεν έχουμε τον παράγοντα που κατεβάζει το αίμα στα πόδια. Έτσι λοιπόν οι αστροναύτες, όπως θα δείτε τις πρώτες μέρες, έχουνε φουσκωμένο πρόσωπο, έχουν οίδημα στο πρόσωπο επειδή όλο το αίμα ανεβαίνει προς την πάνω μου του Σώματος, έχουνε πονοκεφάλους, έχουνε συμφόρηση στη μύτη, δηλαδή το βλέπουμε αυτό; Είναι χαρακτηριστικό. [0:32:09] Αλλά βέβαια είναι εντυπωσιακό. Το Σώμα μας προσαρμόζεται και μέσα σε λίγες ημέρες προσαρμόζεται σε ένα νέο normal. Θα λέγαμε μία νέα συνθήκη. Η ομοιόσταση του διαστήματος βεβαίως, αυτή πρέπει να την ξανά διορθώσουμε όταν θα ρθούνε στη γη άρα και αυτό είναι ένα πράγμα που αλλάζει και η πονοκέφαλοι εντάσσονται. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε αρκετά ασυνήθ, δηλαδή συμβαίνει, ας πούμε, σε τι ποσοστό; [0:32:36] Των 2/3 των αστρο αυτών συμβαίνει ίσως και λίγο περισσότερο. Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που είναι ανθεκτικοί. [0:32:42] Από την φύση τους θα λέγαμε, αλλά στους περισσότερο συμβαίνει σε άλλοτε άλλο βαθμό και υπάρχει και ένα learning effect. Φαίνεται να υπάρχει δηλαδή κάποιος ή κάποιο που πετάει δεύτερη φορά και τρίτη είναι πιθανό σχεδόν πάντα δηλαδή έχει λιγότερα συμπτώματα απότι την πρώτη φορά; [0:33:00] Κάτι άλλο είναι οι πόνοι στη μέση, ακριβώς επειδή δεν βαδίζουμε, δεν χρησιμοποιούμε με το κάτω μέρος του Σώματός μας. Ούτε καν στεκόμαστε έτσι. Εμένα μου αρέσει να λέω ότι όταν στεκόμαστε ακόμα και καθόμαστε, χρησιμοποιούμε λίγο τους μυς και τα οστά. Όταν είμαστε στο διάστημα που δεν δουλεύουνε καθόλου ούτε καν για να στηρίξουν το Σώμα ατροφούν, οπότε κυρίως οι μύες των κάτω άκρων. [0:33:26] Και τα οστά ατροφούν σε ένα βαθμό στα οστά. Αλλάζει δε και η αρχιτεκτονική τους, κάτι κατά κάποιο τρόπο. [0:33:33] [0:33:37] Ναι διορθώνεται, αλλά όντως αυτά είναι ένας πολύ εντυπωσιακός ιστός που. [0:33:44] Στην ουσία αυτοκαταλύεται και αυτοδημιουργείται συνεχώς. Δηλαδή υπάρχουν κάποια οστικά κύτταρα που τρώνε το ίδιο το οστό και τα άλλα δίπλα που το ξαναδημιουργούν συνεχόμενα. [0:33:55] Απλά όταν εμείς βγάζουμε τη βαρύτητα που θα λέγαμε ότι δίνει ώθηση σε αυτή τη διαδικασία, πρώτον, υπερτερεί ελαφρώς. [0:34:06] Υπερτερούν οι οστεολάστες που λέμε, δηλαδή τα οστά που τρώνε το οστό άρα σιγάσιγά σταδιακά μειώνεται η ο στη γη πυκνότητα και επίσης η αρχιτεκτονική των οστικών δοκίδων εξαρτάται από τη βαρύτητα όταν εμείς βγάζουμε τη βαρύτητα θα λέγαμε χοντρικά ότι το οστό ανά δομείται λίγο άναρχα. [0:34:25] Άρα και αυτό είναι ένα θέμα και σε αυτό θα εντάξουμε και τους. [0:34:27] Και πόνος στη μέση, όχι στα οστά στους μυς το γεγονός ότι οι μυς θα τροφούν σε κάποιο βαθμό και δεν τους χρησιμοποιούμε δημιουργεί. [0:34:37] Πόνος στη μέση, αρκετά σημαντικό στην αρχή της δαιμονής στο διάστημα και μετά αρκετές φορές, όταν οι αστροναύτες ξανά έρχονται στη γη και όταν ξανάρχονται στη γη, επανενεργοποιούν ένα σύστημα. Το μυοσκεριωτικό, το οποίο έχει μάθει για αρκετό καιρό να υπολειτουργεί, άρα είναι δύσκολο. Θυμάμαι από βιντεάκια που δείχνουν συνέχεια για αυτό για την ατροφία των μυών που έχω προσπαθώ να κάνω συνέχεια ασκήσεις ποδήλατο αυτά βάρη όσο γίνεται, δηλαδή φαντάζομαι δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη βαρύτητα και την κίνηση στη γη, αλλά προ. [0:35:08] Όπως πολύ σημαντικό και περίπου μία με μιάμιση ώρα τη μέρα 5 φορές τη βδομάδα καμιά φορά και το Σάββατο οι αστροναύτες τουλάχιστον που κάνουν εξάμηνες αποστολές και πάνω πρέπει οπωσδήποτε να κάνουνε άσκηση και η άσκηση είναι 3 ειδών. Έχουμε ένα διάδρομο στον οποίο βεβαίως κανένας είναι είμαστε δεμένοι έτσι στο διάδρομο, αφού δεν υπάρχει βαρύτητα για να τρέξεις, πρέπει να είναι να είσαι δεμένος προς τα κάτω, αλλιώς θα θα πετάξεις προς την άλλη. [0:35:37] Το δεύτερο είναι ένα ποδήλατο και εκεί είσαι στερεωμένος ώστε. [0:35:41] Ποδήλατο με τα πόδια, αλλά κρατιέσαι στο στη σωστή θέση και το τρίτο είναι χαριτολογώντας. Σηκώνουμε βάρη εδώ μπορούμε να αφήσουμε μερικά δευτερόλεπτα στους ακροατές και τις ακροατριες να σκεφτούν πώς σηκώνουμε βάρη, ενώ δεν υπάρχει βαρύτητα. [0:35:55] Αλλά η αλήθεια είναι και μου άρεσε πολύ όταν το έμαθα αυτό ότι στην ουσία πρόκειται για ένα σύστημα που χρησιμοποιεί μία αντλία κενού θα λέγαμε, η οποία δημιουργεί αντίσταση, αφού δεν υπάρχει βάρος να σηκώσεις στην ουσία σηκώνεις κάτι στην ουσία χρησιμοποιούς τους ζουμή σου ενάντια σε μία αντίσταση. Αυτό είναι το αντιδύναμη για να σωστά και παλεύεις εναντίον της. [0:36:22] Ώστε να είναι σαν να σηκώνεις βάρος. [0:36:25] [0:36:26] Έχω ελατήριο αν δεν ήξερα υπάρχουν λάστιχα και ελατήρια. Το ελατήριο μου δίνεις ένα καλό πάτημα να πω ότι έτσι ζυγίζουμε τους αστροναύτες. Θα σε πάω επίσης στην αναφορά σου στον Νεύτωνα. Πώς ζυγίζουμε κάποιον όταν δεν υπάρχει βαρύτητα; Έχουμε εναλλατήριο και. [0:36:43] Σε πολύ μικρή απόσταση, έτσι εκτινάσσει το Σώμα του αστροναύτη, μετράει την επιτάχυνση και από κει καταλαβαίνουμε ποιό ή ποια είναι η μάζα τους αστροναύτα. Έτσι προσωπίζουν λοιπόν αυτό καλό μπορέσει πολύ. [0:36:58] Πάει για τίτλος στο podcast; Πώς με τους ασθανάτους; [0:37:02] Υπέροχο. [0:37:04] Γιατί στη γη στις στις κανονικές ζυγαριές να έχει κάποιο ελατήριο και αναλόγως ποσό πιέζεται. Ουσιαστικά είναι σωστό προγραμματισμένο. Okay, αυτό είναι το νούμερο εκεί, αλλά στη μεσ το διάστημα άρα κάνω ένα μικρό πείραμα κάθε φορά εκτινάστε, μετράνε τη ακριβώς ωραίο. Αυτό λοιπόν θα συνεχίσω εγώ με τις ερωτήσεις μου. Η μία ερώτηση είναι αν. [0:37:29] Η αρτηριακή πίεση ή και η θερμοκρασία του Σώματος παραμένει ίδιο στο διάστημα. [0:37:34] Π χ. Είναι αυτό το 36 και 6 που λέμε όντως και στο διάστημα ή αλλάζει καλά το 36 και 6 είναι ένας μέσος όρος των ανθρώπων και επίσης ένας μέσος όρος της μέρας. Έτσι δηλαδή ξέρουμε ότι η θερμοκρασία καθενός μας μεταβάλλεται στη διάρκεια της μέρας, αλλά ναι, η θερμοκρασία είναι μία καλή ερώτηση και έχει γίνει και έρευνα σε αυτό. Αν δεν με απατάει η μνήμη μου έχουμε και στην Θεσσαλία στο εργαστήριο του κυρίου Φλουρί κάποιους διδακτορικούς φοιτητές οι οποίοι εργάζονται πάνω στην κατανομή της. Θερμοκρα. [0:38:06] Στο Σώμα σε επίγες μελέτες που έχουν και φυγόκεντρο ή φυγόκεντρο είναι ένα ανάλογο της βαρύτητας στο διάστημα, έτσι και μάλιστα όπως το είπαμε πριν την άσκηση. Υπάρχουν κάποιες σκέψεις. Αν τα καταφέρουμε στο μέλλον να δούμε αν μία φυγόκεντρος μπορεί να βοηθήσει στο να τα αυτά κι εμείς να μην ατροφούν. Έχουμε λοιπόν κάποιους ανθρώπους στην Ελλάδα που ασχολούνται και με το θέμα της θερμοκρασίας στο Σώμα σε τέτοιες συνθήκες. [0:38:31] Δεν αποκλίνει πολύ σημαντικά εγώ από την πρακτική πλευρά. Αυτό μπορώ να σας πω. [0:38:37] Να τρέξουμε σε έρευνα, να δούμε περισσότερες λεπτομέρειες. Η άλλη ερώτηση ήταν για την πίεση για την πίεση του αίματος. [0:38:46] Η Δύση μπορεί να αλλάξει, μετράνε την πίεση, έτσι φαντάζομαι εντάξει, φαντάζομαι κάποιον να την πετρήσουμε. [0:38:52] Η ποίηση, το ενδιαφέρον, το εξής ότι ναι μπορεί να είναι πιο χαμηλή η πίεση. Μάλιστα εγώ όταν δούλευα σε πήγες μελέτες που οι συμμετέχοντες ήταν κλινήρης και έπαιρνα κάθε μέρα τα ζωτικά σημεία μετά από 2 μήνες που κάποιος είναι κατακεκλημένος, είναι φοβερό του, παίρνεις τον καρδιακό ρυθμό, τη συχνότητα και βλέπεις ότι έχει τριαντατέσσερις σφίξεις το λεπτό. [0:39:18] Εμείς ας πούμε έχουμε 60 έτσι σε ηρεμία. [0:39:20] Και ανησυχείς και βλέπεις ότι ο άνθρωπος είναι μία χαρά, έτσι απλά είναι. Έχει προσαρμοστεί το Σώμα σε αυτή την έλλειψη κίνησης. [0:39:28] Του σφυγμούς, τους παλμούς ακριβώς. [0:39:33] Η πίεση, ωστόσο η διαφορά είναι στην κατανομή του αίματος, δηλαδή πάλι έχουμε μεγαλύτερη πίεση στο άνω μισό του Σώματος και κυρίως στο κεφάλι και μικρότερη πίεση στα πόδια. Για το λόγο που αναφέραμε νωρίτερα, η μεγαλύτερη πίεση στο. [0:39:51] Κεφάλι στο κρανίο. [0:39:53] Δεν μας πειράζει. Εκ πρώτης έτσι μειώνεται ωστόσο οι αστροναύτες τελευταία παρουσιάζουνε κάποια προβλήματα. [0:40:00] Όρασης είναι ένα σύνδρομο που λέγεται sans. [0:40:03] Στα αγγλικά. [0:40:05] Το οποίο ένας από τους παράγοντες που δημιουργεί αυτά τα προβλήματα όρασης είναι πιθανότατα η αυξημένη. [0:40:12] Αρτηριακή πίεση στο κεφάλι οπότε ναι, δεν μας αρέσει, αλλά δεν υπάρχουν και πάρα πολλά που μπορούμε να κάνουμε για αυτό για την ώρα. [0:40:22] Και έχω μία τελευταία ερώτηση, αλλά δεν μπορώ να γιατί το σκέφτομαι. Θέλω να ρωτήσω και το λέω. [0:40:32] Επειδή το έχω απορία. [0:40:33] Έχει επίπτωση αν έχει γυναίκα αστροναύτης που έχει προφανώς οι γυναίκες έχουν άλλη φυσιολογία, έχουν και τον κύκλο τους. Αν αυτο επηρεάζει δηλαδή δεν ξέρω μία γυναίκα σαν να σου μήπως δεν μπορεί να κάνει παιδιά ξέρωγω κάτι τέτοιο δηλαδή τελείως απώλεια; Φυσικά, γιατί φαντάζομαι ξέρω γω η βαρύτητα δεν παίζει κάποιο ρόλο, καθώς το έχουνε τον κύκλο τις γυναίκες και όλα αυτά Δεν ξέρω προφανώς. [0:40:59] Τα 2 φύλλα και μιλάμε για φύλλα. [0:41:03] Βιολογικά δηλαδή τι χρωμοσόμενα ΧΙ ο ένας κι ο άλλος και αν τι ορμόνες και πώς λειτουργεί το Σώμα; [0:41:10] Ναι, προφανώς υπάρχουν διαφορές, είναι φυσικό, είναι φυσιολογικό, έτσι; [0:41:15] Και είναι ωραίο, νομίζω που προσαρμόζεται πλέον και τα διαστημικά συστήματα ώστε να υποστηρίζουν και τα 2 φύλλα το ίδιο. [0:41:24] Ναι, αλλαγές υπάρχουν με την εξής έννοια, για παράδειγμα, εμείς στα ιατρικά τεστ που κάνουμε που είναι εξονυχιστικά πριν πετάξει κάποιος ή κάποια προφανώς υπάρχει. Υπάρχουν κάποια test. [0:41:35] Για τις γυναίκες ένας γενικολογικός έλεγχος που δεν υπάρχει για τους άντρες και ανάποδα. Έτσι, όσον αφορά το θέμα της γονιμότητας. [0:41:44] Οι μάλλον δεν αναφέραμε το θέμα της ακτινοβολίας όταν βρισκόμαστε εκτός της γης, τα ξέρετε έτσι καλύτερα από μένα θέμα με φυσικής είναι το top. Νομίζω ξέρεις πόσο πειράζουμε. Κοσμική ακτινοβολία. [0:41:59] Και και δεν ξέρω αν υπάρχει και λύση ακόμα για αυτό ξέρεις το γιατί εκτός αν βάλεις το βλέπω από μόλυβδο που δεν γίνεται. [0:42:07] Σωστά και πάλι μία γρήγορη αναφορά σε κάποιους ανθρώπους. Εγώ μίλησα πρόσφατα με τον κύριο Ηλιάκη στο SN και θα μιλήσω με τον κύριο Γεωργκίλα στην Αθήνα. Είναι οι άνθρωποι που ασχολούνται με το θέμα της ακτινοβολίας. Έχουμε επίσης μία εταιρεία της Park, η οποία αναλύει δεδομένα ελληνική. Θέλω να πω έτσι. [0:42:30] Δεδομένα. [0:42:33] Του διαστημικού καιρού, δηλαδή της ακτινοβολίας του ηλίου. Στο διάστημα αυτό γιατί πραγματικά θέλω να περάσουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει επιστήμονες εταιρείες και προοπτική στο χώρο της έρευνας και του διαστήματος. Για να επανέλθω λοιπόν, η ακτινοβολία είναι σημαντική, είναι μεγαλύτερη προφανώς το διάστημα όπως συμβαίνει με τους πιλότους που πετάνε τακτικά που έχουν λίγο περισσότερη έκθεση ή με μας τους γιατρούς. Οι γιατροί που δουλεύουνε. [0:43:00] Οι. [0:43:01] Γιατροί που δουλεύουνε σε στο χώρο των της Ακτινολογίας έχουν μεγαλύτερη έκθεση σε ακτινοβολία. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την υγεία και τη γονιμότητα. Έχουμε δομτρα προφανώς το διάστημα και μετράμε. Τι έκθεση έχει κάθε άνθρωπος που πάει στο διάστημα; Εάν δεν έχουμε κάτι κάποιο γεγονός, όπως μία σημαντική ηλιακή καταιγίδα. [0:43:26] Είτε μία αύξηση της κοσμικής ακτινοβολίας, τότε η ολική δόση που δέχεται κάποιος στο διάστημα. [0:43:33] Δεν μας ανησυχεί ούτε για θέματα υγείας ούτε για θέματα γονιμότητας. Αν όμως υπάρξει κάποιο τέτοιο γεγονός, προφανώς είμαστε προετοιμασμένοι ότι υπάρχει ένα ρίσκο έτσι επιπτώσεων. Φαντάζομαι έχουν sensor για κοσμική ακτινοβολία και τέτοια. Όχι, δεν ξέρω, είναι ατομική. [0:43:52] Όπως και δορυφορική και δορυφορική, πιο μακριά. [0:43:57] Και οι αθροάτες έχουν επίσης δοσίμετρα πάνω τους συνεχώς ατομικά δοσίμετρα για το. [0:44:04] Είπα στο. [0:44:05] Σε σε στην Αμερικής εργαστήριο με επιταχυντές, εκεί στο Brock Caven και ναι με το που περνάς το. [0:44:15] Τις πόρτες, ας πούμε, έχει το δοσίμετρο και στο τέλος όταν φεύγεις το Παραδίδεις και σου στέλνουνε στο τέλος του μήνα. Ας πούμε, το άθροισμα καλά είναι όλα μηδέν για όλους. Το λογαριασμό ωραία. [0:44:29] Πάντως, για την τεκνοποίηση νομίζω είχες την απορία, η βαρύτητα στην ουσία που παίζει ρόλο έχουμε δει από μελέτες οι εκτιμήσεις σε ζώα. Βεβαίως έτσι ότι μάλλον είναι πολύ δύσκολο. [0:44:45] Να γίνει μία κύηση στο διάστημα σε ρίψη βαρύτητας. [0:44:49] Αυτό το είχα ερώτηση για μετά, αλλά αν ξέρεις που λέμε ότι θα θα ζήσουμε στο. [0:44:57] Στη Σελήνη ξέρεις στο στο διάστημα και φτάνει σχεδιάζουν τίποτα πειράματα ναι για κιήσεις στο διάστημα για να δουν να δούμε ας πούμε πως είναι φαντάζομαι σε ζώα πρώτα υπάρχει τέτοιο πείραμα, ίσως που να σχεδιάζεται ή να όχι κάτι που γνωρίζω υπάρχει ακόμα και. [0:45:18] Είναι λίγο ακόμα ταμπού όλο αυτό. Νομίζω ότι στην πορεία ίσως θα ανοίξει λίγο το θέμα. [0:45:27] Επομένως δεν έχω κάτι άμεσα στο μυαλό μου, ωστόσο αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το εξής, γνωρίζουμε κάποια πράγματα μέχρι στιγμής για την έλλειψη βαρύτητας, επειδή πάμε στο διεθνή διαστημικό σταθμό γύρω από τη γη, όταν πάμε στη Σελήνη που υπάρχει μερική βαρύτητα το 1/6 της γης ή όταν πάμε στον Άρη που είναι περίπου 0,33 το 1/3 της βαρύτητας. [0:45:47] Εκεί θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αυτό το ποσοστό βαρύτητας είναι αρκετό. [0:45:52] Είτε για τεκνοποίηση είτε για να διατηρεί τα οστά και τους μυς μυς, επομένως έχουμε αρκετά ακόμα να ανακαλύψουμε για να βρούμε πού είναι το όριο που δυσκολεύει ο κ. [0:46:05] Η ερώτηση που είχα εγώ για αυτό το το αντικείμενο και και μετά θαθελα να πούμε λίγο για την εμπειρία των των τεστ για τον αστροναύτες τεστ, ας πούμε που έχεις κάνει αλλά σε αυτό το κομμάτι. [0:46:19] Κάποια στιγμή που λέμε να πάμε στον Άρη Άρη που θα φαντάζομαι ακούγοντας όλα αυτά, εγώ έχω. [0:46:27] Όχι τρομάξει, αλλά υπάρχουν ένα σωρό πράγματα που πρέπει να έχουμε υπόψη, απλώς και μόνο για το διαστημικό σταθμό που να ξέρεις. 200 300 km μόνο απτη γη. [0:46:42] Φαντάζομαι υπάρχουν σχέδια για. [0:46:46] Τι γίνεται Όταν είσαι στο διάστημα πιο μακριά για παραπάνω; [0:46:52] Χρόνο. [0:46:54] Υπάρχει δραστηριότητα εκεί, ας πούμε, να γίνουν μελέτες ή προβλέψεις ή όχι; Είναι πολύ νωρίς ακόμα. [0:47:05] Νομίζω ότι υπάρχουν ιδέες. [0:47:08] Μιλάμε πλέον, γνωρίζουμε ότι η επόμενη αποστολή στη Σελήνη δεν θα αργήσει πολύ. Νομίζω ότι μέσα σε δεν θα είναι το 25. [0:47:17] Ούτε από τα 25, όχι, όχι στο χώρο εντάξει του διαστήματος, επειδή όντως είναι ένας πάρα πολύ επενδυτικός χώρος. Πολλές φορές έχουμε καθυστερήσεις. [0:47:27] Αυτό δεν είναι πάντα κακό, γιατί ανακαλύπτουμε νέα προβλήματα, αλλά τα λύνουμε κιόλας, απλά αυτό θέλει χρόνο. Έτσι εκτιμώ ότι η πρώτη προσελήνωση στην εποχή μας θα γίνει σε περίπου 5 χρόνια. Μακάρι να είναι 4, μακάρι να είναι 3. Δεν νομίζω οπότε μέχρι το για 5 συν είναι safe ε πρόβλεψη γιατί όταν ξεκίνησε υποτίθεται θαταν. [0:47:49] Φέτος το 24 είπανε στην αρχή. [0:47:54] Όχι, νομίζω ότι έχουμε ακόμα κάποια πράγματα, όχι τόσο ιατρικά όσο και τεχνικά, αλλά αυτό που λες Θεέ μου είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί προφανώς η εξερεύνηση του διαστήματος γίνεται βάσει κάποιου σχεδίου και υπάρχει μάλιστα και ένα γκρουπ το οποίο λέγεται τώρα. Προσπαθώ να θυμηθεί όταν αρχικά είναι i see ECG International Specific Exploration Condination Group. [0:48:20] Και άλλοι σχηματισμοί πλέον βέβαια. [0:48:22] Υπάρχουν, ας πούμε, τα Άρτεμις accords πλέον που υπέγραψε και η Ελλάδα πρόσφατα υπάρχει εκεί ένα με τη Ρωσία που έχουν ένα δικό τους σχεδιασμό και κάποιες άλλες χώρες που συμμετέχουν εκεί. Το πλάνο λοιπόν είναι ότι γνωρίζουμε τώρα κάποια πράγματα για το περιβάλλον της γης. Φυσικά γνωρίζουμε κάποια πράγματα για τη σελήνη, από τις αποστολές Απόλλων και στη συνέχεια με τις αποστολές άρτεμης που θα πιστεύουμε στη λίμνη θα μάθουμε περισσότερα αλλά και θα πρωτομαστούμε σιγά σιγά και βήμα βήμα. [0:48:48] Για μία θα λέγαμε έξυπνη. [0:48:52] Εξερεύνηση περαιτέρω πού το λογικό επόμενο βήμα είναι ο άρης έξυπνη και sustainable βιώσιμη Αν θέλετε και που να έχει να μας δώσει πολλά να είναι αποτελεσματική, οπότε ναι, OK. [0:49:07] Ας πούμε λίγο και τώρα προς το τέλος τα τη διαδικασία το που πέρασε στα τεστ της Ε Σ α για αστροναύτης, το οποίο καταλαβαίνω μάλλον τώρα ότι είναι μία παράλληλη διαδικασία, ανεξάρτητα με τη δουλειά σου στην σαν γιατρός, δηλαδή είναι κάτι που επέλεξες να κάνεις. [0:49:31] On the Side ξέρω γω σωστά για μένα αυτό είναι το όνειρο και τώρα μου αρέσει να λέω ότι δεν είναι όνειρο αλλά είναι πλάνο. [0:49:40] Δηλαδή, θέλω να νομίζω κάνουμε αρκετοί άνθρωποι μία προσπάθεια να γίνει αυτό δεν έκανα μόνο εγώ τα τεστ τα κάνω με πολλοί άνθρωποι, γιαυτό είναι ωραίο και ευχάριστο και ελπιδοφόρο. [0:49:55] Ή πρώτα απόλα μιλάμε για μία επιλογή στον αυτόν την τελευταία που έγινε πανευρωπαϊκά. [0:50:00] Από τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος της υ Σ α και αυτό είχαν ονομάσει βγει τοχα δει και εγώ δεν ήθελα εγώ ένας φίλος, φίλος Μουρχεται και μου λέει λέω να κάνω και εγώ αίτηση και έκανε όντως γιατί είναι αρκετά ανοιχτό. Νομίζω δεν έχει και πάρα πολλούς. [0:50:19] Τα κριτήρια δηλαδή είναι σχετικά εύκολα, ας πούμε στο σχετικά κριτήρια. Όντως ήτανε νομίζω διαχειρίσιμα. [0:50:29] Νομίζω ο αριθμός των αιτούτων ήταν 20 δυόμισι χιλιάδες. [0:50:32] Αυτό που είχε πει και είχαμε και ένα τριπλασιασμό σε σχέση με την προηγούμενη επιλογή. Αυτό που είχε πει η Κριστο Φορέτη Ιταλία αστροναύτης που είχα την τύχη να την υποστηρίξω στην τελευταία της εκτόξευση, έλεγε ότι με το να προσπαθείς και να το να κάνεις αίτηση δεν έχεις να χάσεις τίποτα, όχι μόνο για να έχεις συγκίνηση αστροναύτης για να γίνεις οτιδήποτε που θέλεις ή σε ενδιαφέρει έτσι και καμιά φορά το χειρότερο εμπόδιο είναι ο ίδιος μας ο εαυτός και ότι αχ. [0:50:58] Είναι πολύ δύσκολο ή δεν είναι για μένα, οπότε ας ενθαρρύνουμε οποιονδήποτε οποιον ενδιαφέρεται να δοκιμάσει την τις δυνάμεις του σε οτιδήποτε τέτοιο. [0:51:07] Εν πάση περιπτώσει, ήμασταν 20 δυόμισι χιλιάδες άτομα που κάναμε αίτηση και η επιλογή είχε 6 στάδια. Το πρώτο στάδιο ήτανε συμπληρώνοντας κάποιο βιογραφικό, απαντώντας σε κάποιες ερωτήσεις Online. [0:51:20] Πάνω σε αυτό, τι εμπειρίες έχεις κάποιες δεξιότητες; Έγινε ένα πολύ μεγάλο, μία πολύ μεγάλη διαλογή, θα λέγαμε και από τα 20 δυόμισι χιλιάδες άτομα περάσαμε 1500 εδώ να πω και είναι σημαντικό ότι τουλάχιστον στα πρώτα στάδια της επιλογής σας τον αυτών. [0:51:38] Στα οποία έχουμε στατιστικά δεδομένα, η απόδοση της Ελλάδας ήταν πολύ καλή, δηλαδή σε σχέση με τον πληθυσμό που έχουμε είχαμε μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχόντων στην πρώτα στάδια από ότι ο μέσος όρος των χωρών και αυτό είναι ένα πολύ ωραίο μίνιμαλ για την Ελλάδα. Σε αυτό το πρώτο στάδιο συγνώμη είναι ουσιαστικά το βιογραφικό σου, έτσι κάποιες συνεντεύξεις φαντάζομαι, αλλά δεν έχει κάποιες ερωτήσεις. [0:52:04] Συνεντεύξεις όσο απαντάς σε κάποιες ερωτήσεις που σου γίνονται online, οι οποίες μπορεί να έχουν να κάνουν είτε με την εμπειρία σου είτε με το. [0:52:12] Με τη διάθεση που έχεις να κάνεις κάποια πράγματα, π χ. Μια ερώτηση ήτανε αν έχεις περάσει χρόνο σε απομόνωση; [0:52:20] Αν είσαι διατεθειμένος ή διατεθειμένη να πας σε μία αποστολή. [0:52:27] Γνωρίζοντας ότι αυτό θα επιφέρει κάποιες δυσκολίες στην προσωπική σου ζωή. [0:52:33] Όλα αυτά λοιπόν. Το δεύτερο στάδιο λοιπόν, οι 1500 που έχουμε μείνει προχωρήσαμε και κάναμε το δεύτερο στάδιο που είχε να κάνει με δεξιότητες είναι αυτό που λέμε στα αγγλικά, Eurocognity, δηλαδή γνωσιακές θα λέγαμε νευρογνωσιακές τέλος πάντων και ήτανε μία πολύ απαιτητική μέρα στο Στρασβούργο, στο Αμβούργο. Συγνώμη είχαμε τεστ από τεστ μνήμης. [0:53:00] Ή ανάκλησης αριθμών σε κάποιες ακολουθίες μέχρι τεστ. [0:53:05] Special orientation που λέμε δηλαδή προσανατολισμού στο χώρο αυτό ήταν ένα από τα πιο δύσκολα. Έπρεπε να φανταστείς ένα κύβο στο μυαλό σου. [0:53:14] Και σου λέγανε ότι είστε στη Δεξιά του έδρα, έχει μία κόκκινη βούλα. Ο κύβος που φαντάζεσαι. [0:53:20] Και μετά σου έλεγαν. [0:53:23] Μπροστά αριστερά πίσω μπροστά πίσω, αριστερά, δεξιά πίσω. Πού είναι το βούρλα και παίρνεις στο μυαλό σου να κάνεις τις ακριβώς OK. Τα rotations μάλιστα πολλά τέτοια πράγματα έχει μία άσκηση. [0:53:38] Πιλοταρίσματος θα λέγαμε πολύ απλοποιημένη, ενώ μας διαστημοπλοίου, οπότε ήθελε να δει μαθηματικά φυσική. Προφανώς κάποια τεστ αγγλική γλώσσα προφανώς. [0:53:51] Και. [0:53:53] Νομίζω δίων τα ωραία μηνύματα που πρέπει να μοιραστούμε οπωσδήποτε. Το πρώτο είναι το εξής, ότι το μυαλό μας μπορεί να μάθει. Εμάς μας είχαν δώσει κάποια παρόμοια τεστ περίπου 10 μέρες πριν για να ξέρεις περίπου τι θα αντιμετωπίσεις και δουλεύανε αν θες να έχεις ελπίδες το τεστ πρέπει να πιάσεις τουλάχιστον 90%. [0:54:12] Όταν το κάνεις πρώτη φορά μπορεί να πιάσεις 50 ή 60 γιατί το ξέρεις; Το στυλ του τεστ ακριβώς ακριβώς, αλλά αυτό είναι πολύ ωραίο μήνυμα. Δεν πρέπει να γοητευόμαστε, συνεχίζουμε και είναι εντυπωσιακό πως το μυαλό με την επανάληψη και την επιμονή μαθαίνει και προσαρμόζεται και φτάνεις εκεί που πρέπει. [0:54:29] Το δεύτερο είναι ότι. [0:54:35] Όπως είπα απτην Ελλάδα έχουμε καλά αποτελέσματα σε αυτό και νομίζω ότι είναι και ένα ωραίο, μία ωραία μαγιά έτσι που έχουμε στην Ελλάδα για την επιστήμη και την πώς έχουμε να κερδίσουμε όταν το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας αφιερώνει τη θεά ουσία του κατεύθυνση. [0:54:53] Τρίτο βήμα λοιπόν, όλη η διαδικασία κράτησε περίπου ενάμιση χρόνο. Είχαμε και μια καθυστέρηση λόγω covid αν θυμάμαι καλά. Στη συνέχεια είχαμε τα τεστ τα ψυχολογικά, άρα συνέντευξη με ψυχολόγο. [0:55:10] Σε ώρες αυτό το δεύτερο στάδιο κόβονται άτομα ή σε κάθε στάδιο προχωρούν λιγότερο, okay; [0:55:20] Επομένως μετά έχουμε τα τεστ τα ψυχολογικά τα τεστ ομαδικότητας συνεργασίας. [0:55:26] Κάποια τεστ που να να μπορείς να κάνεις focus έτσι, δηλαδή ενώ έχεις πράγματα όπως αποσπούν την προσοχή. [0:55:34] Πρέπει ή πρέπει να ιεραρχεί στις προτεραιότητες; Ένα φοβερό, ας πούμε, τεστ τρομακτικό θα έλεγα το κάνεις μαζί με κάποιον άλλο κάποια άλλη. Έχετε πολύ λίγο χρόνο να γνωριστείτε και πρέπει να κάνετε παράλληλα κάποια πράγματα. Κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι κάνει ο άλλος, αλλά πρέπει με κάποιο τρόπο να συγχρονιστείτε, να κάνετε το καλύτερο για το κοινό καλό. Δηλαδή αν κάνεις εσύ μόνο τα δικά σου και εγώ μόνο τα δικά μου. Το συνολικό άθροισμα δεν θαναι καλό. [0:56:00] Πρέπει να βρούμε κάπως τη χρυσή τομή να σου δίνω προτεραιότητα σε κάτι να μου δίνεις σε κάτι, να πάμε εκεί που πρέπει και αυτό είναι πολύ χρήσιμο. Ωραίο αυτό ναι, γιατί δεν κανένα άκρο δεν χρειάζεται. Υπάρχουν και άρθρα ψυχολογίας και ομαδικό πάνω σε αυτό το θέμα που λένε ότι αν εγώ φροντίζω μόνο τον εαυτό μου, η αποστολή θα πάει χάλια αν φροντίζω μόνο τους άλλους, εγώ δεν θα είμαι καλά. Άρα πάλι η αποστολή θα πάει χάλια. [0:56:28] Αυτό που λες τώρα είναι και πολύ γνωστός στη θεωρία παιγνίων στο Game Thorin. Το το δίλημμα του φυλακισμένου και αυτά που είναι. [0:56:35] Δεν ξέρω αν έχει ασχοληθεί με αυτά, αλλά είναι ακριβώς αυτό. Είναι παιχνίδια όπου για να κερδίσεις. [0:56:41] Αν διαλέξεις και αυτό που είναι το καλύτερο για σένα δεν κερδίζεις. Στο τέλος πρέπει να θυσιάσεις κάτι να είναι ο συνδυασμός. [0:56:51] Που να επωφεληθεί τότε κερδίζεις το παιχνίδι είναι ωραία. Αυτά είναι πολύ ωραίο και ξέρω μόνο το παράδειγμα του Nash να ναι, ο Nash το κάνει γνωστός μία ωραία, ένα ωραίο ερέθισμα να το ξαναδιαβάσουμε τελειώνοντας. [0:57:07] Νομίζω ότι είναι χρήσιμο γιατί πολλές φορές έχεις ανθρώπους ικανότατους, στους οποίους όμως μπορεί να είναι πάρα πολύ ικανοί σε κάτι, αλλά δεν έχουνε την ίδια ευχέρεια στην ομαδικότητα. [0:57:20] Άρα αυτό θέλουν μία διαφορετική αξιοποίηση. Αυτοί οι άνθρωποι για να προσφέρουν στην ανθρωπότητα, οπότε κάποιοι άλλοι άνθρωποι μπορεί να μην είναι τόσο καλοί σε αυτό, αλλά μέσω της ομαδικότητας μπορεί να παρέχουνε τα ίδια ή περισσότερα. Άρα αυτό το τεστ άρανε πολλοί στην επιλογή. [0:57:39] Μικρή παρένθεση για μένα ήταν ένα πάρα πολύ δυνατό. [0:57:45] Διήμερο γιατί πέρασα αυτό το κομμάτι της επιλογής μαζί με τους υποψηφίους και τις υποψήφιες για τη θέση του αστροναύτη με αναπηρία; Αυτή είναι μία ευρωπαϊκή πρωθυπουία. Ναι, σωστά, είναι δύσκολο γιατί δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής. Προφανώς αν κάποιος άνθρωπος έχει κάποια αναπηρία κινητική, έχει αυξημένο ρίσκο, αν ο μη γένοιτο πάει κάτι στραβά στην αποστολή. [0:58:11] Ακόμα, ας πούμε και στην εκτόξευση και πρέπει να κάνω ένα μπορτ να ακυρώσουν και να βγουν πολύ γρήγορα έξω. Προφανώς αυτός ο άνθρωπος έχει ένα μεγαλύτερο ρίσκο στο να προλάβει να φύγει, μέχρι φυσικά να αναπτύξουμε συστήματα που να είναι πιο έτσι. [0:58:28] Ωστόσο, γίνεται μία προσπάθεια στην Ευρώπη. Κατά τη γνώμη μου πολύ θετικό. [0:58:33] Ήξερα πριν ότι αυτό είναι κάτι ωραίο και ένα θετικό μήνυμα, όταν πέρασα εκείνη τη μέρα την επιλογή μαζί με υποψηφίους για αυτή τη θέση. [0:58:42] Το ένιωσα 1000 φορές περισσότερο. [0:58:46] Και πραγματικά είναι αξιοθαύμαστο και έκανα κάποιες γνωριμίες με παιδιά από τα οποία σε εμπνέουν ή πάρα πολύ ο διπλανός σου να κάνει την διαδικασία με σένα έχοντας ξεκινήσει με μεγαλύτερη δυσκολία από ότι έτσι. [0:58:58] Οπότε πολύ δυνατό σαν βίωμα. Το περάσαμε λοιπόν αυτό το στάδιο. Στη συνέχεια έσωσα μέχρι τώρα. Αν δεν μουλεγες για ποια δουλειά είναι, δεν μπορείς να καταλάβεις ότι είναι για για. Είναι δηλαδή διαδικασίες. [0:59:14] Για να διαλέξεις ικανά και καλά άτομα γενικότερα νομίζω η δουλειά του αστροναύτη στην ουσία τι είναι; Πρέπει να είσαι καλή ή καλός, αρκετά καλή, αρκετά καλός, σε μια πολύ ευρεία γκάμα από πράγματα και επίσης ίσως να έχεις ανθεκτικότητα να αντέχεις σε αντίξοες συνθήκες για αρκετό χρόνο να μπορείς να ιεραρχείς τις προτεραιότητες όταν προκύπτουν προβλήματα και όπως πολύ σωστά είπες από τη θεωρία απενίων δεν μπορείς να. [0:59:42] Προσφέρεις σε όλα. [0:59:43] Οπότε ναι, είναι κάτι τέτοιο. [0:59:47] Τα επόμενα βήματα λοιπόν ήτανε η τα ιατρικά τεστ εξονυχιστικά, όπως κάνουν και αστροναύτες πριν πετάξουν με κάποια αστεία βιώματα. Έτσι, ας πούμε, τη μέρα πριν να κάνουμε. [1:00:00] Κολωνοσκόπηση, τη θυμόμαστε όλοι πολύ καλά. [1:00:04] Αλλά φυσικά είναι κάτι που το κάναμε και που είναι απαραίτητο. [1:00:09] Και στη συνέχεια είχαμε 2 γύρους, είχαμε και κάποια επιπρόσθετα τεστ, έτσι κάποιες συνεντεύξεις με ψυχίατρο είχαμε κάποια τεστ. Στο πλαίσιο αυτό, ας πούμε, έπρεπε να παρουσιάσεις. [1:00:24] Πολύ συνοπτικά. [1:00:27] Κάποιες πληροφορίες σου δίναν ένα κείμενο και έπρεπε να κάνεις μία σύνθεση πολύ γρήγορα. Το Πετάς το και. [1:00:35] Όχι εντάξει, δεν είπαμε δεν το δεν το ξέραμε έτσι τουλάχιστον και ένα άλλο πολύ ωραίο ήτανε μία εξάδα ατόμων σου δίνουν ένα πρόβλημα που είναι άλυτο στο χρόνο που έχεις σου λένε. Έχεις 30 λεπτά για ένα πρόβλημα που θέλει θα έλεγα 3 ώρες ή 2 ώρες αν είσαι πάρα πολύ θέλω να δούνε πόσο μακριά θα φτάσεις στο ναι και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί εγώ πίστευα ότι αυτό που φαίνεται σε μένα φυσικό. [1:01:02] Ότι παιδιά θα ξεκινήσουμε και όπου φτάσουμε δεν ήταν δηλαδή υπήρχαν άτομα στην ομάδα που έλεγαν όχι σε 30 λεπτά θα το λύσουμε και έλεγα, δεν είναι ρεαλιστικό. Αυτό δεν είναι ότι εγώ έχω δίκιο και ο άλλος άδικο έτσι απλά είναι ενδιαφέρον πως στο μυαλό μας σκέφτεται διαφορετικά και πώς καθένας καθημε την κλίση του και τα τελευταία 2 οι τελευταίοι οι 2 γύροι ήταν οι γύροι συνεντεύξεων σε πολύ υψηλό επίπεδο. [1:01:28] Με στελέχη της Ισσα. [1:01:31] Στα οποία εξετάζεται θα λέγαμε ο υποψήφιος ή υποψήφ. [1:01:36] Στο να μπορεί να παρουσιάζει κάτι. [1:01:39] Είτε στους ανώτερους, στους ανώτερες, είτε στα MEDIA, είτε στο ευρύ κοινό, όσο και να έχει μία γνώση αρκετή πάνω σε αυτά στα οποία μιλάει. [1:01:51] Και ελπίζω να μπορεί να το μοιράζεται με ένα θετικό τρόπο, κινητοποιώντας τους υπόλοιπους και δίνοντας ένα θετικό μήνυμα, ναι για αυτό γιατί αστροναύτες είναι και spoker persons, δηλαδή πρέπει να διαφημίζουνε και την όλη διαδικασία. [1:02:06] Το είχα πάει τώρα με την έκλειψη και στο Kened Spa Center και. [1:02:10] Κοίταζα συνέχεια το site τους και αυτά και ένα που μου είχε μείνει πριν πάνω ότι. [1:02:16] Έχουν αστροναύτες κάθε μέρα που ξέρεις μπορείς να πας να τους ρωτήσεις πράγματα, οπότε πρέπει να είσαι. [1:02:23] Να εκπροσωπείς και ουσιαστικά δηλαδή στο μάτι ενός παιδιού εκεί που είναι, δεν βλέπει αυτομάτες. Κάθε μέρα εκπροσωπεί εκείνη τη στιγμή όλη την ιστορία της διαστημικής, ας πούμε προσπάθειας, potential σημαντικό αυτό σωστά; Βεβαίως νομίζω είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι. [1:02:44] Οι αστροναύτες είναι όπως είπες οι σποκλ. [1:02:49] Αλλά αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μεγαλύτερο σύνολο ερευνητών μηχανικών γιατρών, ψυχολόγων και τα λοιπά και καλό είναι να το θυμόμαστε αυτό ότι ξέρεις καμιά φορά το βάζουμε στο μυαλό μας ότι είναι ήρωες ηρωίδες, αλλά για μένα είναι όλοι ήρωες και ηρωίδες και κάποιος ή κάποια που κάνει έρευνα σε ένα εργαστήριο πολύ μακριά και έχει πολύ μικρότερη δημοσιότητα. [1:03:15] Μπορεί εν τέλει να είναι το ίδιο σημαντική με τόνοι την αστροναύτη που εκτελεί αυτό το πείραμα στο διάστημα. [1:03:22] Τους έχεις δίκιο και το θετικό μήνυμα που βγαίνει προς τα έξω εγώ θυμάμαι ας πούμε σαν παιδί ότι τόλμησα και έκανα κάποια βήματα επειδή θυμάμαι ότι στο σχολείο είχαμε παρουσιάσεις μία στο τόσο από κάτι λίγο εξωτικό και σου ανοίγει αυτό το παράθυρο ότι α Ας το τολμήσω και μπορεί και εγώ να τα καταφέρω βήμα βήμα. [1:03:39] Εγώ θα ήθελα να έτσι για να πάμε προς το τέλος της κουβέντας να σε ρωτήσω ας το πούμε, ποιο είναι το επόμενο βήμα; Αν υπάρχει κάτι που μπορεί να γίνει ας το πούμε. [1:03:54] Για να πας π χ. Εσύ στο διάστημα ή κάτι τέτοιο; Και επίσης περνώντας από όλη την εμπειρία, θέλω να σας ρωτήσω. [1:04:04] Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε όλο αυτό το πράγμα; [1:04:08] Αν δεν θέλω να πω αν υπάρχει σεβασμός προς την Ελλάδα σε άλλες χώρες, αλλά αν υπάρχουμε στο χώρο να το πω έτσι. [1:04:18] Και αντίστοιχα τι μπορεί να κερδίσει και η ίδια η χώρα; Ή άμα κάποιος μας ακούει που μπορεί να είναι; Ξέρω γω φοιτητής, Ξέρω γω μηχανικός και να θέλει να να δει ότι. [1:04:33] Γιατί okay μπορεί να ξεκινήσεις και να πεις, ο στόχος μου είναι να πάω στο διαστημικό σταθμό, αλλά μπορεί αυτό να σε πάει μέχρι πάρα πολύ μακριά και ας πούμε μη φτάσω ποτέ. Ξέρω γω σε αυτό το σημείο. [1:04:42] Σωστά, ούτε έχουμε όλη την ίδια κλίση. Το σημαντικό αν έκανα να φτάνει ο καθένας και η καθεμία εκεί που. [1:04:49] Που θέλει όχι. [1:04:52] Πριν ξεκινήσεις θέλω να πω κάτι επειδή έχουμε καλέσει διάφορο κόσμο σε αυτό το podcast, έτσι όχι αλλού που είναι στο χώρο σου, αλλά που είναι πολύ ικανοί και οι ειδικοί να το πω έτσι σε πολύ έτσι. [1:05:08] Δεν θέλω να πω υψηλής ποιότητας ή πολύ νίκης θέματα, έτσι και βιολογικά και τεχνολογικά. Και ένας λόγος που το κάνουμε να δείξουμε ότι γενικά είναι καθημερινοί άνθρωποι. Όλοι αυτοί δεν είναι κάποιος. [1:05:22] Δεν είναι δηλαδή όλοι οι Αϊνστάιν, δηλαδή όλοι νορμάλ άνθρωποι, είμαστε καθημερινοί που ο άλλος μπορεί απλά να κάνει κάτι πολύ. Wow στη βιολογία, αλλά στην τελική ένας άνθρωπος σαν και εμένα και εσένα είναι και αντίστοιχα και εσύ. [1:05:34] Είσαι σαν εμένα και το θέμο και οποιοδήποτε παιδί μας ακούει προφανώς που απλά το κυνήγησε περισσότερο. [1:05:41] Θέλω να σε μειώσω, καταλαβαίνεις τον τρόπο με τον οποίο το ίσα ίσα. [1:05:46] Ούτε πχει εγώ έβγαλα το φυσικό με 10 π χ. Για να κάνω διδακτέικο να το πω έτσι δηλαδή όχι, νομίζω είναι είμαστε τελείως διαφορετικούς κύματος και δεν θεωρώ ότι κανένας δεν μειώνεται λέγοντας ουσιαστικά την αλήθεια γιατί κάθε άνθρωπος έχει δυνατά στοιχεία. Τα αδύνατα στοιχεία είναι αυτονόητο. [1:06:04] Μπορεί σε κάποια χρονική περίοδο να προβάλλονται τα θετικά κάποιου μόνο ή σε κάποια άλλη. Δυστυχώς μόνο τα αρνητικά, αλλά είναι πολύ σημαντική η παρατήρηση που κάνεις. Έχω δουλέψει σαν γιατρός με 5 αστροναύτες Ευρωπαίους από κοντά. [1:06:20] Τους αγαπώ τους εκτιμώ, είναι παραδείγματα, είναι καθημερινοί άνθρωποι με τα θετικά τους που είναι πολλά με τα αρνητικά τους που υπάρχουν και φυσικά με τη μεγάλη προσπάθεια που έκαναν ο καθένας καμία για τη χώρα τους έτσι. [1:06:33] Οπότε είναι καλό μήνυμα, προφανώς για να κάνεις κάτι τέτοιο, προσπάθεια, επιμονή και κάποια κλίση έτσι καμιά φορά δεν καταφέρνουμε κάτι εμένα, ας πούμε, αν μου πεις να παίξω μουσική, θα σου πω πάρε τον αδερφό μου, τον Άρη μου παίζει για όργανα, εγώ δεν έχω κλείσει σε αυτό καθόλου. [1:06:49] Αλλά το μήνυμα που είπες νομίζω είναι πάρα πολύ σημαντικό. [1:06:53] Δεν υπάρχουν ιδιοφυίες και οι υπόλοιποι ή ήρωες και οι υπόλοιποι είναι ένα φάσμα και έχει σχέση με την προσπάθεια. Με ρώτησες, νομίζω ότι έχει να κερδίσει η χώρα, εκτός αν ο θέμος έχει κάτι πιο αυτά τα δικιά μου ερώτηση γιατί ακούγοντας δεκαυτά που είπε στην προηγούμενη ώρα, βλέπω ότι υπάρχει πολύ δραστηριότητα και άτομα που ασχολούνται γκρουπ που συνεισφέρουν. [1:07:18] Οπότε. [1:07:20] Σε παιχνίδι από μέσα ας πούμε, πότε θα ήταν καλύτερα να σχολιάσεις πως το βλέπεις όλο αυτό; [1:07:27] Τη θέση της Ελλάδας τι μπορεί να κάνει και με χαρά η Ελλάδα πρώτα από όλα ανήκει. Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος. [1:07:37] Επομένως, ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο catem έχει πολλά να κερδίσει, επενδύοντας στην έρευνα που γίνεται στην Ευρώπη και είναι σημαντικό να πούμε ότι όταν μια χώρα επενδύει εκεί, επενδύει στον εαυτό της. Στην ουσία τι γίνεται; [1:07:51] Οι χώρες επενδύουν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και την έρευνα που κάνει η Ευρώπη συνολικά. [1:07:57] Αλλά ωστόσο παίρνουνε ανταποδοτικά κάποια συμβόλαια, είτε για να κάνουν έρευνα είτε για να ανταξουνξουν την τεχνολογία. Αυτό είναι καλό γιατί πρέπει να γίνεται ένας συντονισμός κεντρικά σε επίπεδο ευρωπαϊκό. Καμία χώρα δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνη της. Μιλάμε για ευρωπαϊκά μεγέθη, έτσι, ούτε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες μπορούν, αλλά υπάρχει αυτή η αρχή της ανταποδοτικότητας. Άρα ό τι βάζεις σου έρχεται πίσω σαν συμβόλαια για εταιρείες σου και για ερευνητές σου. [1:08:25] Το σημαντικό δεν είναι ότι έχουμε δει ότι το διάστημα σαν χώρος, όπως είναι η τελευταία και η τεχνητή νοημοσύνη και όλα αυτά έχουν αυτό που λέμε πολύ. Μεγάλο return investment, δηλαδή αν βάλεις 1€, εγώ θα σας μιλήσω για το δικό μου χώρο. Μόνο που είναι μόνο οι αποστολές αστροναυτών. Φυσικά υπάρχουν οι δορυφόροι, υπάρχει αστρονομία, υπάρχουν όλα τα υπόλοιπα που ξέρετε καλύτερα από μένα στο χώρο λοιπόν, των της έρευνας, των αστροναυτών και των αποσυμώνων αστροναυτών, έχουμε ένα retail περίπου 3,4-3,8%. [1:08:55] Συγνώμη 3,8. [1:08:56] Δηλαδή για κάθε ευρώ που βάζεις περίπου 3,60€ θα πάρεις πίσω οικονομικά. Αυτό είναι έμμεσο. Έτσι δηλαδή όταν επενδύσεις σε κάποιον κλάδο που αναπτύσσεται. [1:09:07] Αυτό φέρνει σιγά σιγά περισσότερα κεφάλαια και περισσότερη εργασία και καινοτομία στη χώρα σου. [1:09:17] Για να δώσουμε και το reference γιατί είναι σημαντικό να μιλάμε με στοιχεία; Είναι μία μελέτη που βγήκε το 22. Παράλληλα με την επιλογή αστρο αυτών. [1:09:27] Από την Euro Consulted αν θυμάμαι καλά και δείχνει και τα μεγέθη του διαστήματος πλέον, έτσι, ας πούμε και πάλι στο χώρο των αποστολών αστον. [1:09:38] Ι τα συμβόλαια που δίνονται πανευρωπαϊκά για ανάπτυξη. [1:09:42] Τεχνολογίας μόνο για αυτό να έρθεις έτσι όχι για όλα τα υπόλοιπα είναι περίπου δυόμιση δισεκατομμύρια την αν θέλαμε καλά να 2 χρόνια η Ελλάδα είπαμε αναφέρομαι πριν κάποιους ερευνητές υπάρχουν εταιρείες στην Ελλάδα. [1:09:57] Που είναι στο niss που αναφέραμε μπορούν να. [1:10:00] Σκεφτούν τέτοιες ευκαιρίες όχι μόνο για τις ίδιες, αλλά για να προχωρήσει η χώρα μας συνολικά. Έτσι, υπάρχει μια βρετανική μελέτη. Θα τη δεις ίσως στο Λονδίνο που λέει ότι για κάθε έξτρα θέση εργασίας που ανοίγει στο Spa. [1:10:15] Με ένα φαινόμενο ντόμινο ανοίγουν άλλες 3 4 θέσεις εργασίας, δηλαδή όντως αυτό έχει ένα return. Μιλάμε στη χώρα μας για το brain game που χρειαζόμαστε, έτσι δηλαδή οι άνθρωποι που είναι στο χώρο της επιστήμης και της έρευνας και της τεχνολογίας να μένουν ή να προσφέρουν στην Ελλάδα και άρα η Ελλάδα συνολικά λόγω της καινοτομίας να ανεβαίνει το επίπεδο ζωής. [1:10:38] Χώρια φυσικά από τα υπόλοιπα. Η έρευνα, όπως φαντάζομαι έχετε αναφέρει πολλάκις ελπίζω στο podcast. [1:10:46] Είναι κάτι που. [1:10:48] Αν είμαστε λίγο υπομονετικοί μεσοπρόθεσμα και παραμαροπρόθεσμα μας φέρνει τεράστιο οφέλη. Εγώ είσαι γιατρός, μπορεί να σας το πω αυτό γιατί έτσι στο νοσοκομείο, όταν εργαζόμαστε βλέπουμε συνεχώς με έρευνες. Δουλεύουμε δηλαδή γιατί να δώσω αυτό το φάρμακο; Όχι εκείνο. Γιατί να κάνω αυτή την τεχνική και όχι εκείνη; Η έρευνα μας βοηθάει στο να σώσουμε ζωές και να έχουμε το καλύτερο δυνατό επίπεδο υγείας. Αυτό είναι και λίγο φιλοσοφικό, το δεν θα το πάμε πολλοί εκεί, αλλά σαν σχόλιο ότι. [1:11:16] Το πρόγραμμα με τις έρευνας ας πούμε, για τη χρηματοδότηση είναι ότι. [1:11:19] Αν η ανταπόδοση είναι σε χρονικό ορίζοντα, ξέρεις κάποια πρέπει να περιμένεις χρόνια ρε παιδί μου για να δεις πίσω. [1:11:30] Πρέπει να πείσεις τον κόσμο ότι ξέρεις, αξίζει να περιμένεις, μπορεί να μην πάρεις τον άλλο μήνα ή το άλλο εξάμηνο τα λεφτά σου πίσω το retend investment αλλά θα το πάρεις, ας πούμε, σε βάθος αν πρέπει να έχεις την υπομονή να το δεις αυτό μου θυμίζεις ένα κείμενο που έχω διαβάσει παλιότερα που είχαν κάνει. Νομίζω ένα πείραμα σε παιδιά και τους λέγανε. [1:11:53] Ήταν ένα παιδί μόνο του σε μία αίθουσα και είχε μία καραμέλα και λένε, αν πάρεις την καραμέλα κατευθείαν εντάξει κρατάς την καραμέλα. Αν περιμένεις μισή ώρα θα σου δώσουμε 2 καραμέλες. Κάποια παιδάκια κάνω αυτό, κάποια το άλλο, αλλά η έρευνα μετά από κάποια χρόνια που είχανε γίνει φοιτητές έκανε ένα συσχετισμό και δείχνει ότι αυτοί αυτές που περιμένουν περισσότερο συνήθως είχανε πάει σε κάποιο καλύτερο. [1:12:18] Περιβάλλον είτε σπουδών, είτε εργασιακό και νομίζω στην Ελλάδα αξίζει να το κυνηγήσουμε αυτό. [1:12:24] Γιατί η υπομονή και η επένδυση στο μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο είναι; Νομίζω αυτό που χρειαζόμαστε για να πάμε ακόμα πιο παραπέρα, έτσι; [1:12:35] Και ρώτησες, νομίζω πριν Γιώργο. Για την αν υπάρχει σεβασμός για την Ελλάδα, κατεμένοι σεβασμός πρώτα από όλα πρέπει να υπάρχει για την Ελλάδα και ειδικά σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο, αλλά νομίζω ότι για να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας πρέπει και εμείς σαν Έλληνες και Ελληνίδες να κάνουμε να βελτιωθούμε λίγο στο θέμα του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. [1:12:54] Και της αλληλεγγύης, έτσι; [1:12:58] Μάλιστα. [1:12:59] Ωραία αυτά εγώ δεν έχω. [1:13:03] Με ωραίο ωραίο μήνυμα το κλείσιμο αυτό ωραία και θα αναφέρω επίσης εδώ ότι στο χώρο των διαστημικών στην Ελλάδα είναι ωραίο και ελπιδοφόρο ότι πρέπει έχουμε το ελληνικό Κέντρο Διαστήματος είναι το spacent της Ελλάδας. Αυτό είναι καινούριο σχετικά ε τώρα τελευταία κάθε χρόνο σωστά και φυσικά ως κάτι καινούργιο. Σιγά σιγά δραστηριοποιείται περισσότερο και αυξάνεται το impact που έχει. [1:13:28] Και νομίζω είναι μία ευκαιρία για τη χώρα μας. [1:13:30] Γιατί όπως είπα πριν για την τεχνικη τι νοημοσύνη, έτσι και στο διάστημα συνελήφθη τώρα μία μικρή επανάσταση. Θα λέγαμε δηλαδή διογκώνεται πάρα πολύ ο χώρος του διαστήματος και είναι ευκαιρία για χώρες και μεσαίες ή μικρότερες. Γιατί εντάξει η Ελλάδα Πληθυστικά Αν θέλετε δεν είναι το ίδιο με την Αμερική, Προφανώς ούτε με τη Γερμανία και τη Γαλλία, αλλά πολλές χώρες. Εμείς το βλέπουμε και στις επόμενες αποστολές, ας τον αυτών που θα γίνουν έτσι, δηλαδή βλέπουμε τώρα κάνει Ουγγαρίας, ας πούμε μια αποστολή και τα λοιπά. [1:14:00] Άρα είναι ευκαιρία για την έρευνα για το δυναμικό που έχει η Ελλάδα και για το μέλλον εν τέλει. [1:14:08] Να κινηθούμε προς τα εκεί για εμένα προφανώς θα είναι ένα τεράστιο όνειρο και μία μεγάλη τιμή. Το ίδιο φυσικά για οποιονδήποτε Έλληνα και Ελληνίδα βρεθεί σε μία τέτοια κατάσταση. [1:14:20] Ωραία, ωραία. [1:14:22] Ευχαριστούμε πολύ Ανδρέα, ναι Γιώργο άλλο όχι, δεν έχω να έχω κάτι άλλο. Είναι απτος καλεσμένος που θα θέλω να κάνω άλλα 2 3 επεισόδια γιατί έχει αρκετά αυτά που δεν θα κάνει με τη συμφωνία, ότι θα ξεκινήσω και εγώ να σας ρωτάω Άμα κάνουμε άλλα 2 3. [1:14:40] Ωραία, ωραία. [1:14:44] Ναι αυτό ας το κλείσουμε έτσι ήταν και ευχάριστο μήνυμα. Συμφωνώ και εγώ πάντως σε αυτό που λες ότι μπορεί να μπορεί να ακουστεί. [1:14:52] Μη ρεαλιστικό για πολύ κόσμο, αλλά η υψηλής ποιότητας έρευνα και έτσι ανάπτυξη. [1:15:02] Στην πραγματικότητα είναι κάτι στο οποίο μπορεί να είμαστε ανταγωνιστικοί σαν χώρα, γιατί δεν έχουμε το μέγεθος ούτε γεωγραφικά ούτε σε θέμα ανθρώπινο δυναμικό, απλά πληθυσμιακά. Η αλήθεια είναι ότι ούτε τους φυσικούς πόρους έχουμε για να είμαστε δηλαδή δεν είμαστε στο Κατάρ που απλά να βγάζουμε πετρέλαιο και να βγάζουμε λεφτά οπότε. [1:15:22] Η υψηλής ποιότητας έρευνα είναι κάτι στο οποίο μπορεί να είμαστε και όχι μόνο, δηλαδή στην Ελλάδα έχουμε σας λέω πάλι παραδείγματα το δικό μου χώρο έτσι. Μάλιστα, η αποστολή σας στον εαυτό είναι κοινό πρόγραμμα στην Ευρώπη με τις ρομποτικές. [1:15:36] Για την έρευνα έχουμε ας πούμε, την Ομάδα του κυρίου Καραβάλτσιου στο Αριστοτέλειο που έχει συμμετέχει ερευνητικά σε 11 και τώρα 12 σύντομα παραβολικές πτήσεις, Α δηλαδή πτήσεις που το αεροπλάνο κάνει ελεύθερη πτώση και τεστάρησε περίπου μέσα σε αυτές τις. [1:15:53] Με πράγματα που έχουν αναπτυχθεί στην Ελλάδα, έτσι έχουμε εταιρείες που έχουν αναπτύξει τροχούς για που ελπίζουμε κάποια στιγμή να βρεθούν στον Άρη σε συνεργασία με τη NASA, είχαμε μία εταιρεία. Αν θυμάστε πριν από λίγα χρόνια που είχε κάνει το λογισμικό. [1:16:06] Για το κυριο το Rover που βρίσκεται ήδη στον Άρη για τη συμπίεση των φωτογραφιών. [1:16:12] Άρα ευχαριστώ, ας πούμε για αυτή την όμορφη ευκαιρία να αποδομήσουμε το μύθο ότι η Ελλάδα δεν είναι για τέτοια και δεν μπορεί. Η Ελλάδα έχει ήδη πάρα πολύ μεγάλη δυνατότητα αποδεδειγμένα σε αυτό το χώρο και νομίζω ότι μόνο καλό έχουμε να περιμένουμε από αυτό το χώρο. [1:16:31] Και τα τελευταία σχόλια από μένα για αυτό είναι ότι υπάρχει αρκετό όλο η κίνηση τώρα για τις ιδιωτικές στερίες στο διάστημα spacle orgin και αυτή. [1:16:41] Στο ντάξει η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ, δεν θα βγάλεις άμεσα μία speex, ας πούμε να στε ειδικού στους πυραύλους, αλλά νομίζω υπάρχει πολύ καρδιοτότητα να δημιουργούνται εξαρτήματα, components, λογισμικό που θα πάνε σε αυτές τις αποστόλες. Κάποια τα ανέφερες και εσύ δεν αυτό είναι αυτό είναι 100 τα 100 ρεαλιστικό. [1:17:02] Συμφωνώ και προφανώς η Ελλάδα δεν χρειάζεται πρώτα από όλα να γίνει αυτόνομη στο διάστημα. Όχι, δεν μιλάμε για κάτι τέτοιο. Μιλάμε για μία σημαντική συνεισφορά στα μεγέθη που αρμόζουν στη χώρα μας ώστε να δρέπει πολλαπλασιαστικά οφέλη. Δηλαδή ξέρετε, υπάρχει είναι αυτό που λέμε ότι. [1:17:23] Αν κάποιος πεινάει έτσι μπορεί να του δώσεις ένα καρβέλι ψωμί να χτίσει ένα φούρνο και να έχει ψωμί για μια ζωή. Αυτό στην ουσία είναι το το όραμα αν επενδύσει κάποιος αρκετά στην έρευνα και στην τεχνολογία. [1:17:34] Από ένα σημείο και μετά το οφέλη που δρέπεις είναι πολλαπλάσια. [1:17:39] Λοιπόν, Άντε ας το κλείσουμε γιατί δε θα τελειώσουμε ποτέ και συγχαρητήρια για όλη τη δουλειά που κάνω. Ευχαριστούμε ανδρεά της επιστήμης και ελπίζω καλή συνέχεια. Καλή σταδιοδρομία με υγεία για σένα και για τους αστροναύτες και όσους πάντα την κοιτάς. [1:17:57] Και ελπίζω να συναντηθούμε και από κοντά κάποια στιγμή δεν ξέρεις, στην Αθήνα ΓΊΝΕΙΣ εσύ; [1:18:01] Κάθε ευκαιρία. Προσπαθώ να. [1:18:05] Έρχομαι στην Ελλάδα και σας είπα έχουμε τώρα σε λίγες μέρες στο Συνέδριο στην μήλο που είναι πολύ. [1:18:10] Όμορφο, οπότε με χαρά να το κανονίσουμε ωραία γεια σας γεια χαρά καλή συνέχεια. [1:18:17]