NEWS! 21 Μαρτίου 2024 (Dune, Voyager, James Webb, και τα coin flips δεν είναι 50-50!)

Διάρκεια 01:10:21 · Download

📝 Απομαγνητοφώνηση επεισοδίου

[0:00:00] [0:00:20] Είδες το Γιώργο; Το είδα βασικά, είδα μέσα σε 3 μέρες και τα 2 γιατί δεν το είχες δει το πρώτο δεν το είχα δει το πρώτο και μου είπανε να μου είπανε να πάμε να δούμε σε imax κιόλας. [0:00:36] Το δεύτερο δεν θυμάμαι αν είχα ξαναπάει σε imax μπορεί να είχα πάει στην Αθήνα, αλλά δεν το θυμόμουνα είναι πάρα πολύ ωραίο τελικά. [0:00:47] Το im ξε το done τώρα η εμπειρία imax προβολή και εντάξει και το Dunn ήτανε ωραίο. Η αλήθεια είναι ότι είδα το πρώτο. [0:01:00] Παρασκευή και πήγα Κυριακή να δω το δεύτερο okay για να τα θελα έτσι κι αλλιώς να το δω να τοχω φρέσκο να το πω έτσι. [0:01:09] Το πρώτο δεν μου άρεσε πάρα πολύ να σου πω την αλήθεια όταν δηλαδή. [0:01:17] Όταν είδα την πρώτη ταινία λέω αυτό τώρα έπρεπε να το κάνουνε σειρά να βγει όλο μαζί 7 επεισόδια ναναι 01:00 το καθένα. [0:01:24] Να πάμε να δούμε το επόμενο. [0:01:28] Ούτε το δεύτερο μου άρεσε πολύ. [0:01:31] Κοίταξε να δεις ήταν σίγουρα καλύτερο αυτών των δεδομένο και εγώ που τα είδα μαζί δεν με ενόχλησε τόσο γιατί η πρώτη ταινία στην πρώτη ταινία δεν γίνεται τίποτα. Δηλαδή είναι μόνο το setting. Θα μπορούσε να ήταν 35 λεπτά. Η πρώτη ταινία αντί για δυόμιση ώρες. [0:01:48] Το δεύτερο και λίγο παραπάνω ιστορία, ναι, αλλά όχι και πάρα πολύ. Εντάξει, όχι ναι, απλά εννοώ. Εννοώ ότι είδα το πρώτο και δεν είχα στο μυαλό μου πω πω τώρα πρέπει να περιμένω 2 χρόνια για να δω αν θα γίνει κάτι μετά από 2 μέρες πήγα να δω αν θα γίνει κάτι κάτι οπότε. [0:02:04] Χαίρομαι για την απόφασή μου αυτή. [0:02:08] Αλλά εντάξει ωραία spoiler στο σινεμά όταν βγήκε okay, εντάξει, καλό ήταν την ώρα που τον έβλεπα, αλλά μετά το μόνο που μου έχει μείνει είναι να ναι ένα πορτοκαλί έτσι ένα άμα μου πεις do τι θυμάσαι ένα πορτοκαλί φόντο; [0:02:26] Ήταν πιο καλό, αλλά και πάλι εντάξει το η αλήθεια είναι ότι. [0:02:34] Και θα καταλάβει ο κόσμος πώς, για ποιο λόγο το συζητάμε απλά η ταινία μου φάνηκε. [0:02:43] Παρόλο που το βιβλίο είναι πολύ παλιό, δηλαδή εντάξει πολύ παλιό τέλος πάντων, είναι σχεδόν 70 χρόνια να διαβάσω το βιβλίο. Είχα προσπαθήσει, δεν μου άρεσε απλά πολλά γεγονότα που συμβαίνουν στο είναι πολύ κοντινή. Έτσι, αλληγορία από πραγματικά γεγονότα αυτό έτσι μου έκανε. Μου έκανε εντύπωση. [0:03:04] Αλλά θα πω κάτι σε θα το συγκρίνουν λίγο με το penimer γιατί και το Penimer όταν είχε βγει πήρε και όσκαρ καλύτερης ταινίας Τώρα Όχι ναι. [0:03:16] Ήταν άνω το δείτε στο Imax τα 70/1000 ξέρωγω και τα λοιπά. [0:03:21] Το οποίο τοχα κάνει της μπήκα όταν βγαίνανε τα εισιτήρια να το κλείσω, ξέρεις πρεμιέρα Δεν ξέρω εγώ τι και τον διούν με αντίστοιχο marketing ότι είναι ξέρεις ταινία να τη δεις; [0:03:36] Σε μεγάλη οθόνη και τα λοιπά. [0:03:40] Στο doom πραγματικά αξίζει είναι ταινία που νομίζω αν τη δεις σπίτι ξέρεις θα πεις τι πατάτα είναι αυτή. [0:03:48] Στο σινεμά είναι καλή εμπειρία σε αντίσταση με το Openhimer που μπορείς να το δεις μία χαρά και στο κινητό σου να σου πω εγώ το opelhimer. Το είδα στο laptop δηλαδή Α Γεια σου μα δεν έχει κάτι γιατί να το δεις imx δηλαδή; Προφανώς λογικά γυρίστηκε με immax κάμερες αλλά. [0:04:09] Δεν έχει, είχα και ένα φίλο που πήγαμε μαζί όπως ο οποίος είδε το di ον ένα σακεσένα δύο μέρες πριν σπίτι του σε εντάξει μεγαλούτσκη τηλεόραση και το done 2 στο σινεμά και λέει μέρα με τη νύχτα. Ας πούμε ναι, η το σινεμά ας πούμε στο επί 100 ας πούμε σούπερ το κάνω. [0:04:34] Το κάνει καλύτερο γιατί πολλές φορές. [0:04:37] Δεν έχει πολλή ουσία αυτό που γίνεται δηλαδή είναι δηλαδή είναι ξεκάθαρα έτσι σκηνοθετικό το όλο κόλπο δηλαδή είναι πιο η εικόνα από αυτό που πραγματικά συμβαίνει στην ταινία; [0:04:51] Δηλαδή πιστεύω αυτή η ταινία θα το πω αλλιώς και θα το κλείσουμε. Αυτό το θέμα έχει σύνδεση με τα news. Μην ανησυχείς ναι ναι, περιμένετε μη το κλείσετε, έχει νόημα, απλά θέλω να κλείσω με αυτό. Ξέρεις, συμβαίνει κάποιες φορές με κάποιες ταινίες που υπάρχει ένα βιβλίο ωραία και αποφασίζουνε κάποιοι να κάνουνε ταινία και επειδή τελικά δεν είναι ίσως πολύ μεγάλο budget. Η ταινία αυτή είναι μεγάλη φόλα, δηλαδή είναι καταστροφή. [0:05:19] Είχε βγει κι άλλο gonet το 80% 80, το οποίο είναι okay. [0:05:24] 84 νομίζω κάτι τέτοιο, ναι, το είδα στο όταν έψαξα να βρω το duto προηγούμενο όταν έψαχνα βρω την ταινία για να τη δω μουβγαλε και το προηγούμενο και το παλιό τέλος πάντων αυτό που θέλω να πω είναι ότι η συγκεκριμένη. [0:05:38] Είναι το τι είναι καλοφτιαγμένη, την κάνει καλή ταινία, δηλαδή θα μπορούσε να ήτανε πολύ εύκολα. Μεγάλη φόλα άμα δεν ήτανε τόσο καλή παραγωγή τόσο καλή η σκηνοθεσία, όλα το μοντάζ ξέρω γω η φωτογραφία δηλαδή ήτανε είναι τεχνικά τόσο καλή. [0:05:55] Που το σώζει γιατί θα μπορούσε πολύ εύκολα να ήτανε πατάτα. Ναι ναι, ο σκηνοθέτης είναι. [0:06:04] Κάνει define αυτή τη στιγμή στην εποχή μας το επιστημονική φαντασία ταινία. [0:06:11] Κλείσε με την με τον σκηνοθέτη που πήρε και πήρε και σκηνοθεσίας ο συγκεκριμένος. [0:06:20] Όχι για αυτό, όχι, αλλά οι ταινίες του και το το είχε βγάλει sci fy έτσι λίγο πιο low budget πριν αρκετά χρόνια το rival είναι τα αγαπημένο μου. [0:06:32] Δικό του πάλι sii fi, αλλά έχει ένα στιλάκι ωραίο, ας πούμε που είναι μοντέρνο πολύ. [0:06:41] Δεν μαρέσει τόσο δεν είναι το στυλ μου. Αυτός είναι ο τύπος που έχει πει ότι αν ήτανε στις ταινίες λεβανικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει διάλογος. Ο κ. Είναι ναι και τον έχει λίγο. Είναι λιτός στους διαλόγους του Ξέρω γω λέει ο διάλογος είναι για το θέατρο και την τηλεόραση, ας πούμε το διάβασα σινεμά. [0:07:06] Κοίταξε. [0:07:09] Υπάρχουν πολλοί άλλοι που θα διαφωνήσουνε γιατί υπάρχουν πολλοί σκηνοθέτες που θα σου βάλουνε μία σκηνή που απλά κάθεται 2 και μιλάνε 30 λεπτά. [0:07:17] Οπότε, οπότε σίγουρα κάποιοι θα έχουν διαφορετική άποψη, θα σου πω. [0:07:24] Το καλό με αυτή την τοποθέτηση είναι ότι. [0:07:29] Πώς να το πω στα ελληνικά ότι σε πιέζει ας το πούμε Drive στο να επενδύσεις πολύ στη σκηνοθεσία, στη φωτογραφία και στην. Οπότε αυτό είναι από τη μία του βγαίνει και σε καλό λοιπόν μεγάλη εισαγωγή. Άρα πάμε να δούμε τώρα για τι αναφέρουμε τον done καλά. Προφανώς αναφέρουμε γιατί το είδαμε. [0:07:50] Έτσι και είναι και πρόσφατο και hype οπότε. [0:07:54] Σίγουρα την προτείνουμε την ταινία, επειδή εκτός των άλλων είμαστε και podcast ταινία και Σύρων ταινιών και σειρά. Λοιπόν έχουμε διαβάζω στο face.org ένα άρθρο που. [0:08:10] Μία ομάδα επιστημόνων. [0:08:13] Αστρονόμοι, αν δεν κάνω λάθος είναι. [0:08:16] Λοιπόν κάνανε το εξής. [0:08:18] Είναι μία ομάδα που χρησιμοποιούσε υπολογιστικά προγράμματα. [0:08:25] Και για να κάνεις simulation σε. [0:08:30] Κλίμα και. [0:08:33] Καιρό τον καιρό και γενικά το. [0:08:39] Πώς λέγεται habitability στα ελληνικά; [0:08:43] Α Ναι, δεν ξέρω πόσο την εικόνα είναι να μπορεί να ζεις και να μένεις εκεί. Να υπάρχει ζωή σε έναν πλανήτη. Αυτή είναι το τις κάνω αυτές τις μελέτη και για εξωπλανήτες για παράδειγμα. [0:08:59] Για μοντέλα π χ. Της γης. Σε ποιο πρώυμο στάδιο δηλαδή; Όχι Στη σημερινή εποχή, όταν πρωτοδημιουργήθηκε και λοιπά λοιπόν, οπότε αυτή τι έκαναν, πήρανε την ιδέα από το από την ταινία και από το βιβλίο του Herbered. Αν δεν κάνω λάθος Herbered, νομίζω λέγεται αυτός που τογραψε. [0:09:21] Και κάνανε κάποια simulation να δούνε πώς θα είναι ο καιρός εκεί, πώς θα είναι το κλίμα, κατά πόσο θα μπορούσε όντως πραγματικά να είναι κατοικήσιμο. [0:09:30] Ένας τέτοιος πλανήτης ο αράκης είναι ο πλανήτης, γιατί υπάρχουν κι άλλοι πλανήτες στην ταινία Ο Αράκης είναι το mail είναι concept. [0:09:40] Κάποιοι λένε ότι είναι σαν να ακούει σαν να μοιάζει με το Ιράκ τη λέξη. Διάβασα Ιράκ και σε Ιράκ επειδή είναι και έτσι. [0:09:51] Μέρη μου και λοιπά λοιπόν και τι άλλο έκαναν αυτοί μετά στην; [0:09:58] Στην ιστορία. [0:10:00] Του πλανήτη αναφέρεται και στις ταινίες, αλλά όσοι σύμφωνα με το άρθρο στα βιβλία μαθαίνουμε περισσότερα ότι στο παρελθόν ο πλανήτης είχε ωκεανούς και θάλασσες. [0:10:14] Μοιάζει με το με το Concept του Ari που λέμε ο Τύπος θα μπορούσαμε να τον ξανακάνουμε να έχει νερό. Άρης που στην ταινία αναφέρεται ότι θα έρθει ο προφήτης και θα κάνει Green planet των Αράκ θα γίνει πάλι πράσινος, οπότε βλέπουμε την την σύνδεση ότι κάποια στιγμή είχε πιο πολλή ζωή και ωκεανούς. Ο πλανήτης κάτι έγινε που δεν ξέρουμε κάποιο καταστρόφοι και πλέον είναι έρημος. [0:10:44] Μοιάζει με την περίπτωση του Άρη και προσπαθούμε να δούνε πώς είναι ο αράκκης τώρα και πώς θα ήταν αν είχε ωκεανούς. [0:10:54] Με βάση το το κλίμα του έτσι, οπότε αυτοί έκαναν τα simulation και. [0:11:01] Υπάρχουνε κάποια έτσι ενδιαφέροντα πχ. Τώρα διαβάζουμε ότι στο. [0:11:07] Στην ταινία μπορεί να φτάσει 70°C στη θερμοκρασία το μεσημέρι και κάτι τέτοια. [0:11:13] Ωραία στο αν είχε ωκεανούς. [0:11:17] Θα ήτανε μέχρι περίπου 45 50 που σημαίνει ότι θα ήτανε πιο εύκολα κατοικήσιμος και το και το καλοκαίρι. Αυτό τι σημαίνει ότι αν είχε νερό και οι θερμοκρασίες σε έπεφταν σε; [0:11:34] Σε γεωγραφικά πλάτη. [0:11:37] Μακριά ας το πούμε από τον Ισημερινό, θα μπορούσες να έχεις καλλιέργειες δάσης, τέτοια πράγματα, οπότε θα ήτανε πιο. [0:11:46] Κοντά στην πραγματικότητα και στους πόλους να έχεις πάγους, όπως συμβαίνει στη γη. [0:11:53] Λοιπόν, σύμφωνα όμως, με την γεωγραφία του Αράκης που τώρα μπορεί ίσως να βάλω στο Instagram Post το Χάρτη όπως το έχουνε φτιάξει. [0:12:03] Η περιοχή κοντά στον Ισημερινό έχει σχεδόν όλο θάλασσα. Η μεγαλύτερη στεριά είναι στο βόρειο ημισφαίριο. Υπάρχει ένα κομμάτι στο νότιο ημισφαίριο. [0:12:13] Που τι σημαίνει αυτό; Ότι λόγω των μεγάλων Θερμοκρασίων που έτσι κι αλλιώς θα είχε, γιατί φαίνεται ότι είναι πιο κοντά στο άστρο; [0:12:23] Και. [0:12:24] Έχοντας πλέον ωκεανούς, θα είχε μεγάλες τροπικές καταιγίδες και τυφώνες, κυκλώνες και λοιπά στα τροπικά κλίματα που θα το έκαναν ιδιαίτερα δύσκολο για να να όχι να ζεις με την έννοια. Υπάρχει ζωή γιατί δέντρα και διότι θα μπορούσαν να υπάρχουν, αλλά να ξέρεις να εξελιχθεί. [0:12:46] Πιο δυνατός πολιτισμός γιατί θα είχε συνέχεια καταστροφές. [0:12:50] Λοιπόν και θα το κλείσω αυτό θα το βάλουμε το link στα shown. Άμα θέλει κάποιος να δει τις λεπτομέρειες. Απλά είναι ένα ενδιαφέρον στο τέλος φτιάχνουν ένα γράφημα που βάζουνε. Υπάρχει ένα ένας δείκτης που λέγεται Planetari Abitability Index, δηλαδή ένας δείκτης κατοικησιμότητας. Να το πω έτσι. [0:13:16] Αυτό είναι στον άξονα των Χ. [0:13:19] Και στον άξονα, τον. [0:13:22] Κάθετο άξονα υπάρχει ένας δείκτης που λέγεται Earth Similarity Index, δηλαδή πόσο μοιάζει με τη γη και αυτό ξεκινάει από το μηδέν και πάει μέχρι το ένα ωραία, οπότε εκεί που είναι ένα. [0:13:34] , ένα δηλαδή ένα habitability, ένα ciilarity είναι πηγή σήμερα ωραία μπράβο και πάμε προς τα πίσω δηλαδή και βλέπεις ότι. [0:13:46] Ο ο Άρης είναι κοντά σε σιλάρι, αλλά είναι περίπου στο 0,6 στο Habitability ναι και έχει και έχει μέσα τη όλους τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος. [0:13:56] Έχει μέσα και κάποια φεγγάρια του ηλιακού συστήματος, δηλαδή π χ. Ο τιτάνας είναι πιο ψηλά από κάποιο έχει πει Tability κοντά στο 0,7 υγρό ναι. [0:14:11] Και μέσα σε αυτό το γράφημα έχεις και την πανηγία Ultimat. Την τελευταία φορά που η γη ήταν έτσι πιο καυτή και τέτοια και δεν ήταν έτσι από το σημερινό ωραία και έχεις μέσα αυτό το γράφημα και τους 2 αράκες. [0:14:28] Δηλαδή των deserta ράκι που είναι σήμερα και των osian arraces. Και πού είναι λοιπόν αυτής; Το είχα μπει τα build είναι στο ένα γιατί σύμφωνα με την ταινία Ζούνε κάποιος. Υπάρχουν οι freement και γενικά υπάρχει η ζωή δεν είναι μόνο freement, υπάρχουν αρκετές σκουλή και υπάρχουν και τα άλλα τα ζωάκια και. [0:14:49] Ο dezertar Ράκης είναι περίπου στο 0,7 σε σχέση με τη σημερινή γη. [0:14:54] Ο osean κης είναι λίγο πάνω από το 0,8, οπότε όταν ο αράκης θα είχε νερό θα έμοιαζε πάρα πολύ με τη με τη γη ωραία. [0:15:06] Αυτά με τον. [0:15:10] Με τον και κατά πόσο θα μπορούσε να είναι έτσι το habitable Jong ναι επίσης και κλείνουν στο άρθρο ότι μόνο σαν έμπνευση από τον Αράκ is θα μπορούσε να διευρύνει όταν ψάχνουμε εξωπλανήτες το habitable zone το ένα είναι αυτό γιατί κατά κύριο λόγο όταν ψάχνουμε εξωπλανήτες με κριτήριο το αν θα μπορούσαν να έχουνε ζωή. [0:15:37] Ψάχνουμε πλανήτες που ναχουνε σχεδόν νερό παντού. [0:15:41] Ναι ναι ναι, όλο καλυμμένο με νερό, απλά εδώ μας δείχνει η ταινία και το βιβλίο που βιβλίο ότι δεν είναι απαραίτητο. Αυτό μπορεί να είναι και κάποιος πλανήτης που να έχει χάσει το περισσότερο νερό, δηλαδή να είναι μόνο underground πλέον. [0:15:57] Αλλά να έχει ζωή, εντάξει fan άρθρο. [0:16:02] Σου δίνω πάσα για το μάλιστα να προχωρήσουμε στα υπόλοιπα ξεκινάμε στα υπόλοιπα νέα. [0:16:11] Τώρα που είπες για νερό και πλανήτες, ένα από τα νέα που είχα. [0:16:17] Ήταν ακριβώς για αυτό απτο ένα αποτέλεσμα του Hubble λέμε για τον James Webb, αλλά και το Hubble βγάζει πράγματα ακόμα. [0:16:28] Λειτουργεί, βρήκε έναν πλανήτη που δεν είναι πολύ μακριά, ο οποίος μάλλον έχει με ρόλε. Για την ακρίβεια υδρατμούς. [0:16:37] Αυτό μου άρεσε γιατί είναι σχετικά κοντά σχετικά 100 έτη φωτός. [0:16:47] Είναι πάρα πολύ κοντά, αυτό είναι πολύ κοντά. Ναι, το κοντινότερο άστρο ας πούμε, είναι 4 έτσι φωτός και αυτό 100. [0:16:56] Δηλαδή, αν ποτέ υπήρχε κάποιος τρόπος ναχουμε, ξέρεις. [0:17:00] Να ταξιδέψουμε σε αυτά είναι ο πιο κοντινός πλανήτης που ξέρουμε που ίσως να έχει ζωή, εφόσον έχει κάποιου είδους νερό. [0:17:12] Οπότε αυτό μου άρεσε σαν νέο. [0:17:15] Να πω κι άλλο θα το πάμε να αλλάξει. Πώς λες ΠΕΣ Κάνα 2 και μετά θα πω. [0:17:23] Δύο μαζεμένα με γαλαξίες που θέλω να πω για αυτό ωραία είχαν για το Voyager. [0:17:28] Α ναι τώρα κι εγώ αυτό. [0:17:31] Είχα βάλει ένα θέμα που είχε βγει απτον γενικά το Vogiaer Απτον Νοέμβριο του 23 σταμάτησε να στέλνει δεδομένα, δηλαδή στέλνει πίσω πράγματα που ήτανε στέλνει δεδομένα αλλά είναι garble. Ξέρεις, δεν βγάζουνε νόημα και κάπου Ιανουάριο Φεβρουάριο είχα βάλει ένα άρθρο, θα το βάλω και αυτό το Link που έλεγε ότι ξέρεις ίσως να είναι το τέλος του Voyager. [0:17:58] Και τώρα την περασμένη εβδομάδα μες στο Μάρτιο άλλαξαν λίγο τα πράγματα. [0:18:04] Πήρε τώρα ένας καημένος engineer λέει στη NASA που ήταν εξειδικευμένος ειδικά για το Voyager. Ξέρεις, δεν έχει και πολλούς γιατί είναι που το σχολίαζε αυτό, συνέχισε, είναι θα σου πω τώρα πριν 50 το 14 70. Εκεί είναι 50 χρόνια αποστολή και ξέρεις άμα είναι να πας στη n as ας πούμε, δεν πας στο Voyager έχει μία ομάδα, ας πούμε, δεν θυμάμαι πώς είναι 10 άτομα που το συντηρούνε 510, αλλά αυτοί. [0:18:33] Τέλος πάντων, αυτός ο Τύπος κοίταξε τα δεδομένα και έβγαλε νόημα. [0:18:38] Δεν ήταν αυτά που θέλανε, αλλά ήταν, ας πούμε, ένα damp από όλη τη μνήμη του. Ξέρεις; Έστειλε ουσιαστικά, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει στη μνήμη του. [0:18:49] Οπότε με βάση αυτό τώρα στέλνουνε πίσω κάποια μηνύματα για να το κάνουν pock, ας πούμε, μπας και στείλει κάτι διαφορετικό, δεδομένου ότι ξέρουνε τώρα ότι δεν είναι εντελώς. [0:19:04] Τυχαία τα δεδομένα βγάζει κάποιο, οπότε υπάρχει ακόμα μία μικρή ελπίδα. [0:19:10] Υπόψιν ότι είναι το πιο μακρινό αντικείμενο έτσι που επικοινωνούμε είναι για να πάει ένα σήμα εκεί και να γυρίσει. Θέλει 45 ώρες. [0:19:21] Δηλαδή στέλνεις κάτι; [0:19:24] Φεύγεις απτο γραφείο και έρχεσαι μετά από 2 μέρες να δεις τι σου στειλε πίσω στην Παρασκευή. [0:19:30] Στην Παρασκευή βράδυ δεν ξέρω τίποτα Δευτέρα ναι. [0:19:34] Αυτή είναι δουλειά ναι. [0:19:36] Τι ήθελα να πω το σχολείο για αυτό που είπες για των μηχανικό; Ναι συμφωνώ. Είναι σαν να έχεις κάποιο κάποια παλιά ηλεκτρική συσκευή, ηλεκτρονική συσκευή ή κάποιο αυτοκίνητο συγκεκριμένο που πρέπει να βρει συγκεκριμένο μάστορα να ξέρει να φτιάχνει. [0:19:52] Το συγκεκριμένο γιατί πλέον είναι όπιστο λέτε όλα αυτά, οπότε πρέπει να βρούνε κάποιον που να θυμάται πως ξέρω γω. [0:20:00] Τραυματίστηκε το Voyager Π χ. Το software του αλλά σαντάσου τώρα αυτός ο Τύπος ξέρεις πού ναναι και κάποια στιγμή ανακαλύπτεις ότι έχει βγάλει νόημα αυτό το πράγμα που είναι ξέρεις δισεκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά είναι φαντάσου πως ένιωσε όταν το βρήκε. [0:20:19] Βασικά άμα μιας και υπήρχε το έτσι που είναι διαστημικό. [0:20:26] Να πούμε για το spacy sex και το Starship που η Τρίτη και Φαρμακερή δούλεψε. [0:20:33] Καλύτερα απτη Σάλλα ναι για όσους δεν το. Για κάποιο λόγο δεν ξέρω δεν το είδανε. Αν και ψιλό έγινε viral παντού. [0:20:42] Ο έλον μαζί που προσπαθεί να φτιάξει αυτό το μεγάλο διαστημόπλοιο. Το starship, που σύμφωνα με τον ίδιο θα πάει μέχρι τον Άρη κάποια στιγμή. [0:20:51] Προσπαθούσε να το είχε να γίνει άλλες 2 απόπειρες για να εκτοξευθεί. Την πρώτη φορά είχε σκάσει κατευθείαν νομίζω μετά από λίγο την άλλη φορά γύρναγε εκεί. [0:21:01] Εντελώς την αέρα και το ανατινάξανε είναι και το δεύτερο ήταν από τους γειόσανε και λένε, OK, πάρτε μερικά η NASA η FA που τους λέει. [0:21:12] Παιδιά και πάρτε λίγο μερικά μέτρα, ας πούμε να ξέρεις γιατί είχε κάνει καταστροφές από το ωστικό κύμα σε σπίτια και αυτά και οπότε πέρασε μεγάλο διάστημα μέχρι να τα διορθώσουν αυτά μέχρι την Τρίτη τώρα και πρόσφατα ήταν η τρίτη εκτόξευση που έφτασε μέχρι το διάστημα το starship είχαμε, είδαμε και. [0:21:37] Τις φωτογραφίες και τα βίντεο τις κάμερες που είναι πάνω στο διαστημόπλοιο και η κλασική. Αυτοί που μπαίνει στην ατμόσφαιρα πριν κάεί και. [0:21:45] Τελικά κάηκε αν δεν κάνω λάθος κάπου πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό διαλύθηκε Ατλαντικό. Νομίζω απτο Τέξας το Απόκει το στείλανε, αλλά εκεί ήταν να καεί ότι πήγε πάνω και κάπου στον Ινδικό Ωκεανό πλακάκι έκανε λάθος. [0:22:03] Τέλος πάντων δεν έχει και πολλή σημασία αυτό, αλλά δεν τώρα ξέρεις ποιο είναι το επόμενο βήμα, πότε θα το ξαναστείλουνε οι ούτε ας πούμε, είναι να ξανά προσγειωθεί έτσι. [0:22:15] Ε ναι αυτό είναι απτο. [0:22:19] Αλλά από αυτό που είχα πει και την προηγούμενη φορά που το είχαμε σχολιάσει τη δεύτερη εκτόξευση ότι σε αυτό υποτίθεται θα πηγαίνει ανθρώπους στο φεγγάρι και στον Άρη, Ξέρεις και αυτή τη στιγμή είναι ότι το στέλνουμε. Ανατινάζεται, ας πούμε, είναι problem, ξέρεις. [0:22:37] Είχε ενδιαφέρον αυτό το πώς; [0:22:42] Προφανώς πιο διαστημόπλοιο και να φτιάξετε είναι π χ. Τα spacle που έφτιαχνε η NASA. Ή ξέρω εγώ τα SOS που έχει που χουν οι ρώσει και λοιπά υπάρχουν κάποια test που γίνονται το ενδιαφέρον με το με το Starship και την Spac είναι ότι. [0:23:01] Κάνει δοκιμές σε ποιο πρωι στάδιο και δεν ανησυχεί για την πώς να το πω; [0:23:09] Για τη φήμη της εταιρείας και για την ποιότητα. [0:23:13] Του Ίλον ναι ότι ναι ρε παιδί μου δεν θαναι έτοιμο αλλά θα μάθω πράγματα και θα το φτιάξω, αλλά αυτό είναι πιο γρήγορο από το να προσπαθήσω να το κάνω όλο στο 100 τα 100 τότε να μη δουλέψει και μετά αφού ξοδέψει ένα δις 2 να το να το διορθώσω απλά δεν είναι 100 100 100 εκατομμύρια και μαθαίνει ξέρεις κάθε φορά πράγματα με την έννοια ότι αν π χ το τέλος ποτό. [0:23:40] Η shattle, το οποίο είχε και 2 ατυχήματα, αλλά άμα απτην αρχή όταν το φτιάχνανε καιγόταν το πρώτο καιγόταν το δεύτερο θα είχε γίνει σαν down τελείως το project ας το ενώ τώρα δεν τον νοιάζει που τα που τα καίει μου θυμίζει που έχει τα θέματα με τα αεροπλάνα ναι άλλο εκεί. Εγώ ανησυχώ λίγο γιατί ξέρεις η NASA με τα spaces που απτις 150 εκτοξεύσεις συνολικά οι 2 ας πούμε. [0:24:06] Είχανε με θανάτους και κλείσανε τελικά το πρόγραμμα. [0:24:10] Παρόλη ήτανε υποτίθεται πολύ προσεκτικοί. [0:24:15] Σε όλα αυτά τα θέματα ασφαλείας βέβαια ήτανε και δεν ήτανε εντάξει αυτή την ολόκληρο επεισόδιο ή που υπάρχει μπορεί να το ακούσει ο κόσμος. [0:24:25] Το είχαμε κάνει και ένα επεισόδιο για αυτό με τις καταστροφές βέβαια. [0:24:30] Αλλά όσο εντάξει δεν κάνουν ιδιαίτερα με ανθρώπους αυτά τα οχήματα είναι okay, αλλά αν χτύπα ξύλο πάει κάτι στραβά, θα έχουνε πολύ πολύ μεγάλο πρόβλημα. Ξέρεις αν όντως γίνει ατύχημα σε συνδυασμό με ότι παίρνουνε ρίσκα; [0:24:47] Ναι, σίγουρα. [0:24:51] Ναι, τέλος πάντων αυτά με τη με τη spac. [0:24:56] Έχω έχω 2 νέα μαζί που είναι για μελλοντικά μηχανήματα. Ξέρεις για να διαμετρήσεις μεγάλα; [0:25:07] Το ένα είναι και τα 2 ανακοινώθηκαν οι τελευταίες εβδομάδες. Το ένα είναι το το lia που είναι αυτό το μηχάνημα που θα μετράει. Βαρετικά κύματα όπως είναι το lighto στη γη που πήρα και τα Νόμπελ. [0:25:26] Και το Νόμπελ πρόσφατα για τη μέτρηση πρώτη φορά βαρυτικών κυμάτων και καινούργιο αυτό στην αστρονομία. Υπήρχαν θεωρίες από πριν ότι ξέρεις να το βάλεις αυτό το πράγμα στο διάστημα εκεί δεν έχεις σεισμούς, είναι έχεις, μπορείς να κάνεις πολύ ωραία πράγματα. [0:25:44] Τώρα που άρχισε να δουλεύει το lighto και λένε, Okay, κάτι γίνεται; Η European Specency το ενέκρινε. [0:25:54] Σε φάση ότι θα ξεκινήσουν να το σχεδιάζουμε με στόχο το 2 σε 10 χρόνια και. [0:26:04] Να στείλει θαναι πάλι να το στείλεις στο διάστημα σε τροχιά σε τροχιά. Ναι αυτό θαχει. Θα είναι ένα τρίγωνο με 3 λέιζερ δηλαδή. [0:26:17] Το lighto είναι 2 που είναι σε σταυρό στο αυτό θα είναι σε τρίγωνο και μιλάμε για προστάσεις. Τώρα αυτά θα είναι μεταξύ τους. [0:26:27] 6 φορές απόσταση γης σελήνης για τέτοιο μέγεθος μιλάμε. [0:26:32] Εδώ θα είμαστε ίσως το ένα 2035 θα το σχολιάσω όλα το λίζα. Δεν ξέρω αν θα είναι εκεί το 2035. [0:26:43] Εντάξει, είδα μόλις βγήκε ότι είναι ξέρεις 20 δις να το στήσουν αυτά που μπορεί να το γιατί τα προγράμματα αυτά βγαίνουνε όλα αυτά θα σου δώσω ένα παράδειγμα ότι το. [0:26:57] Η αλήθεια είναι ότι ξέρω αρκετά πράγματα για αυτή την αποστολή, αλλά όχι επειδή ασχολούμαι. [0:27:03] Μέχρι και στη συνέδρια έχει συζητηθεί πολύ της ιζα που έχω πάει. Για ποιο λόγο; Γιατί υπάρχει μία άλλη αποστολή το Αθήνα; [0:27:13] Λέγεται Αθήνα το τηλεσκόπιο. [0:27:17] Είναι κάποιο κρονύμιο; Δεν το Θυμάμαι, το οποίο αυτό ήτανε τηλεσκόπιο ακτίνων Χ. [0:27:24] Αλλά πολύ πολύ advance την έχουμε ξανασυκτάνει τη ζήτηση αυτή στο podcast, δηλαδή με τεχνολογία που δεν υπάρχει καν τώρα. Αυτό ξεκίνησε η ιδέα. Νομίζω κάποιο 2008 κάπου εκεί. [0:27:37] Μετά ψιλοεγκρίθηκε. Αν θυμάμαι καλά κάπου το 2012 14 κάπου εκεί με σκοπό να εκτοξευτεί το 25. [0:27:48] Ωραία. [0:27:49] Αυτή τη στιγμή είναι μόνο ιδέα και 4. [0:27:54] Και ο λόγος είναι ότι. [0:27:57] Η η is Ζα έχει την έχουμε πάλι ξανακάνει αυτή η αλλά θα τα ξαναπώ κατηγοριοποιεί τις αποστολές και υπάρχουν αυτά που λένε Flaxip missions που έχουνε πολύ μεγάλο κόστος αλλά μεσαίο και super ναι το ναι αλλά θεωρείται ότι θαναι break down science δηλαδή θα είναι κάτι break through break through share. Ναι ναι. [0:28:18] Δεν είναι καλό, ναι, δεν είναι καλό, είναι τα οποία το lease και το αφήν να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία και τα 2, που σημαίνει ότι ένα από τα 2 θα γίνει. [0:28:29] Και και έχω βρεθεί στη συνέδρια απτην άλλη μεριά τις ακτίνες Χ που συζητάνε ότι πρέπει τότε θα υπάρξει ένα consortium που θα φτιάξει ένα proposent το οποίο θα το καταθέσει στο Bord of directors. Εκεί πέρα των Member stage. Το ίδιο θα κάνει και η άλλη αποστολή για να δούνε ποιο από τα 2 θα προχωρήσει. Κάπως έτσι γιατί είναι όλα; [0:28:50] Euros missions δηλαδή είναι πολύ μεγάλο το κόστος. Τέλος πάντων το πολύ μεγάλο και αυτό είναι συζήτηση σε σχέση με το budget της. Δηλαδή όταν έχεις μόνο τη Γερμανία που έχει 3 τρείς α Ε Π και έχεις ξέρω γω 27 Member State στη Nissa τώρα να δώσεις ένα δισεκατομμύριο για μία αποστολή δεν είναι τίποτα αλλά τέλος πάντων. [0:29:14] Οπότε ξέρω ότι ότι το λίζα προχωράει περισσότερο, γιατί έχει. [0:29:21] Θεωρείται ανερχόμενος τομέας, ας πούμε της αστροφυσικής στα gravity Waves, οπότε. [0:29:30] Και επίσης συχνότητας που θα μετράει είναι επειδή είναι πιο μεγάλες. Οι αποστάσεις είναι πιο χαμηλά από το lighto που είναι μόνο 4 km και οπότε θα μετρά διαφορετικά πράγματα εντελώς. Υπάρχει και το virgo που το ξεχνάς που είναι στην Ιταλία, που είναι και αυτό ίδιο με τα like και είναι κάνουνε το αυτά τα 3 για αυτό. [0:29:52] Ναι, τέλος πάντων, οπότε θα προχωρήσει το lease από ότι φαίνεται, αλλά γενικά είναι δηλαδή το Αθήνα για παράδειγμα που σου ΠΑ ήταν; [0:30:00] Να εκτοξευτεί του χρόνου πήγε μετά το 2030 και τώρα πάει για 2038. [0:30:06] Και το lightal είναι για το 238 38 ναι. [0:30:11] Και με μειωμένο μπάτζετ και μειωμένα χαρακτηριστικά για να βιώσουν το κόστος. [0:30:19] Το, οπότε το λίζα τώρα δεν ξέρω αν θα προχωρήσει λογικά κάποια στιγμή θα γίνει, αλλά είναι ναι. [0:30:31] Για το άλλο το μηχάνημα ξέρεις τι πριν πριν προχωρήσεις θέλω να πω κάτι που ο κόσμος δεν το γνωρίζει γιατί έχει σχέση και με τον τζέιμς Web Web που άργησε και αυτό. [0:30:39] Τα Space Missions. [0:30:42] Έχουνε πάρα πολλά χρόνια. [0:30:46] Σαν διάρκεια υλοποίησης, δηλαδή ακόμα και το το. [0:30:51] Το hubble που εκτοξεύτηκε στα 90 από το 50, ήταν 20 χρόνια τουλάχιστον να να έχουν την ιδέα ότι ξέρεις κάτι πρέπει να βάλουμε ένα τηλεσκόπιο στο διάστημα, οπότε δεν είναι ότι α σε 10 χρόνια είναι πολύ δηλαδή και τα άλλα τα 6, δηλαδή το 6 που εκτοξεύτηκαν στα nike και αυτά κάπου εκεί στα άρχισε και στο Concept να υπάρχει. Ξέρεις τι στο διάστημα; [0:31:16] Και το James Webb πριν εκτοξευθεί το hubble, Ήδη υπήρχε ιδέα ότι ξέρεις κάτι πρέπει να φτιάξουμε και το επόμενο μεγάλο, οπότε γενικά. [0:31:24] Μη νομίζει ο κόσμος ότι για αυτό είναι σε 10 χρόνια το φτιάχνουνε. [0:31:29] Πες όχι το άλλο μηχάνημα που προχωράει έτσι μεγάλο είναι ο διάδοχος του lh C του. [0:31:40] Επιταχυντή, ξέρεις που μας έδωσε το hings και όλα αυτά; [0:31:43] Το οποίο. [0:31:48] Εντάξει ως το μία βασική λεπτομέρεια εκεί να ξέρουν ο κόσμος είναι ότι η ιδέα ότι όσο πιο γρήγορα μπορείς να σπρώξεις κοντά στα χέρια του φωτός αυτά τα σωματίδια τα πρωτόνια, τόσο πιο υψηλές ενέργειες και πράγματα μπορείς να δεις. [0:32:06] Κυρία να τα βάζουνε γύρω γύρω, γιατί όταν βάζεις τον κύκλο γύρω γύρω μπορείς να τα σπρώχνεις. Ξέρεις να αυξάνουν ταχύτητα απλώς κάποια στιγμή. [0:32:15] Όταν στρίβει ένα φορτίο, ένα ηλεκτρόνιο πρωτόνιο, επειδή στρίβει, χάνει ακτινοβολία. [0:32:21] Οπότε χάνει οπότε όταν φτάσεις σε κάποια μέγιστη ταχύτητα [0:32:27] Δεν μπορείς να τον σπρώξεις παραπάνω γιατί ως του δίνεις, έχεις τόση χάνει, οπότε μόνος τρόπος να το να ξεφύγεις από αυτό είναι φτιάξεις ένα μεγαλύτερο κύκλο. [0:32:42] Όπου στρίβει λίγο πιο αργά, δηλαδή το δηλαδή το. [0:32:48] Το το υπάρχει ένας μικρότερος κύκλος, το SPS Λέγεται το Legiss είναι ξέρω γω 30 km, νομίζω περίμετρος υπάρχει, ας πούμε 1 km που το. [0:33:01] Το οποίο έχει κάνει feed ξέρεις και μετά πάει στο ουσιαστικά ο επόμενος διάδοχός του θα είναι ένα ακόμα μεγαλύτερο που θαναι ξέρωγω 200 km. [0:33:12] Το οποίο θα ενέργειες τώρα που φτάνει το leg είναι 7 TV περίπου ανάδέσμη. Το επόμενο είναι να φτάσεις στα 100. [0:33:26] Tv, αλλά αυτό που εγκρίθηκε τώρα είναι ότι. [0:33:32] Ας κάνουμε το scoping, το σχέδιο, ξέρεις τι προϊόντα 50. [0:33:39] Για βάλε κεφάλε. [0:33:42] Αυτό μπορώ να σου πω, μπορεί να μη γίνει και ποτέ ξέρεις το διδακτορικό μου; Εμένα η εφαρμογή ήτανε επιταχυντές για να αποφύγεις ακριβώς αυτό το πράγμα ότι ξέρεις. Ήδη το λέει σήμερα σε 10 δις και δηλαδή άμα θες να φτιάξεις κάτι πολύ πιο μεγάλο; [0:34:02] 100 δις δεν ξέρω δεν νομίζω να εγκριθεί ποτέ, οπότε το διδακτορικό μου ήταν ας πούμε μηχανισμούς ώστε να να το κάνεις όλο πιο compact τεχνικές. Να μη γιατί φτάνεις στα όριά του. Υπάρχουν και η γραμμική επιταχυντές που πολλοί λένε ότι μάλλον προς τα Κύπρο να επενδύσουν περισσότερο γιατί είναι πιο εύκολες στην κατασκευή η γραμμική έχουνε ότι δεν έχεις αυτό το πρόβλημα που χάνεις επειδή στρίβει, αλλά έχεις το πρόβλημα ότι. [0:34:31] Δεν έχεις τη λουλούδια πολύ γραμμή. [0:34:33] Η γραμμή ναι, είδατε; Ο μεγαλύτερος είναι 3 km. Ξέρεις που είναι στο στο Stanford εκεί; [0:34:42] Τέλος πάντων αυτό το 2027 λέει θα έχουνε τα έγγραφα έτοιμα. [0:34:50] Το proposal για να μην το κόστος και όλα αυτά. [0:34:54] OK, ενδιαφέρουν λοιπόν. [0:34:59] Θα πω και ένα τι έχεις. [0:35:05] Ας πούμε, ένα θέμα που συνδυάζει το hubble και το και το James Webb Γουστάρω. Ναι λοιπόν, υπάρχει ένα πρόβλημα στην αστροφυσική που λέγεται. [0:35:19] Το πρόβλημα hubble. [0:35:22] Ή κάπου σε hubble tention; Ας το πούμε το οποίο λέει το εξής ότι οι περισσότεροι φαντάζομαι που υπάρχουν το Podcast γνωρίζουν ότι πλέον είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι το σύμπαν επιταχύνεται, μάλλον διαστέλλεται επιταχυνόμενα οπότε. [0:35:43] Πολλές μελέτες που έχουνε γίνει έχουν προσπαθήσει να μετρήσουνε αυτό το πράγμα ωραία, τι συμβαίνει; Υπάρχει τέλος πάντων μία σταθερά που λέγεται σταθερά του hubble προς τιμή του Hubblet που το βρήκε πρώτος. [0:35:58] Η οποία αυτή θα σου δείξει ανάλογα με το πόση θα είναι η επιτάχυνση, ανάλογα σε ποιο σημείο του σύμπαντος είσαι, ας πούμε; Χρονολογικά λοιπόν, τι γίνεται τώρα; Πώς τη μετράμε αυτή; [0:36:14] Δεν έχει σημασία οι λεπτομέρειες δηλαδή πώς ακριβώς την μετράμε, αλλά γενικά υπάρχουν 2 σχολές να το πω έτσι. [0:36:23] Η μία είναι χρησιμοποιώντας τηλεσκόπια, κατά κύριο δηλαδή το hubble έχει κάνει πολλή δουλειά σε αυτό το hsttt. [0:36:32] Το οποίο μετράει, μάλλον παρατηρεί κάποια συγκεκριμένα. [0:36:40] Κάποιους συγκεκριμένους στόχους. [0:36:42] Οι οποίοι αποτελούν αυτό που λέμε στην Αστροφυσική Standard Candles, δηλαδή σταθερά κεριά. Δηλαδή ξέρεις ακριβώς το φως τους; Πόσο πρέπει ναναι, οπότε μπορείς να μετρήσεις την απόσταση ανάλογα. Ξέρεις δηλαδή ένα γεγονός πόσο πρέπει φως να έχεις βλέπεις τι μετράς; [0:37:00] Λοιπόν υπάρχουνε 2. [0:37:04] Χαρακτηριστικά. [0:37:07] Αντικείμενα. [0:37:08] Τα πρώτα κιόλας που ήτανε οι είναι οι κηφίδες αστέρες, δηλαδή κάποιοι αστέρες οι οποίοι πάλλονται, οπότε ξέρεις πως πάλλονται γιατί έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και το φως τους και λοιπά, οπότε και ο huble για να για τη ξέρεις γιατί πώς το λένε για να στο μέγεθος του. [0:37:28] Όχι ο ή η κοπέλα η Λεβίτ νομίζω ότι λέγανε ναι η video πρέπει να είναι. [0:37:36] Τι ήθελα να πω ναι, οπότε πχ. Κοιτάς ένα ανάλογο γαλαξία. [0:37:42] Βλέπεις αυτούς τους αστέρες, τους κηφίδες και μπορείς να καταλάβεις πόσο μακριά π χ. Είναι αυτός ο γαλάκης και να μπορείς να κάτσεις έτσι μία χαρτογράφηση Να δεις τι γίνεται. Υπάρχει και ένας άλλος τρόπος, ο οποίος είναι αυτά που λέμε τα super nova τύπου, ένα άλφα, τα οποία αυτά έχουν συγκεκριμένο. [0:37:59] Λαμπρότητα να το πω έτσι, οπότε βλέπεις ένα τέτοιο γεγονός, το παρατήρησε έναν άλλο γαλαξία, ξέρεις πόσο λαμπρό είναι στην πραγματικότητα βλέπεις τη διαφορά και μπορείς να καταλάβεις και αυτό που είναι. Και κάπως έτσι κάνεις ένα maping. Λοιπόν, τι γίνεται τώρα; Όμως αυτός ο τρόπος έχει προφανώς. [0:38:19] Κάποια όρια, κάποια limits που είναι καθαρά παρατηρησιακά, δηλαδή δεν μπορείς να μπεις και φίδες αστέρες όσο μακριά θες ωραία. [0:38:28] Οπότε με αυτά που μπορείς να δεις κάνανε κάποιες μετρήσεις βρήκαν έναν αριθμό. Μετά υπάρχει ένας άλλος τρόπος ο οποίος είναι, δεν ξέρω πολύ τις λεπτομέρειες, αλλά χρησιμοποιώντας το το διαστημικό τηλεσκόπιο, το plank που έχει χαρτογραφήσει αυτό που λένε την μικροκυματική ακτινοβολία ή υποβάθουν το συμ B το microwet background που αυτό είναι το φως που έχει μείνει από το big bang, μπορείς από αυτό. [0:38:57] Με ανάλυση αυτού, τέλος πάντων του Χάρτη. [0:38:59] Να να βρεις αυτή τη σταθερά του hubble και με αυτό τον τρόπο, δηλαδή η σκέψη ότι ο ένας τρόπος είναι να πας να δεις την κοντινή μας γειτονιά. Ο άλλος τρόπος είναι να πας να δεις μετά το Big Bank. Αυτά τα 2 νούμερα δεν συμπίπτουν. Έχουνε μία μικρή διαφορά. Αν δεν κάνω λάθος το ένα βγαίνει ένα νούμερο τύπου 67, το άλλο βγαίνει 70 κάτι κάπως έτσι είναι το οποίο είναι σημαντικό γιατί και με τα σφάλματα είναι εκτός, δηλαδή τα 2 δηλαδή. [0:39:29] Αν πάρεις τη μία τιμή και βάλεις και τα σφάλματα. [0:39:31] Δεν θα φτάσει την άλλη πλέον ναι, πειραματικός, οπότε υπάρχει η κάτι που μπορεί να είναι υπάρχει μάχη. Ποιο από τα 2 είναι πιο ακριβές, δηλαδή ποια είναι η σωστή μέθοδος; [0:39:45] Λοιπόν και τώρα έρχεται το James Web, το οποίο επειδή είναι καλύτερο, πιο τούμπανο τηλεσκόπιο να το πω έτσι δηλαδή να λύσει αυτό το πρόβλημα; Ναι, αλλά δεν το ένιωσε γιατί θα σου πει τι έκανε, πήγε και έκανε παρατηρήσεις. [0:40:00] Αρχικά στους ίδιους στόχους που είχε κάνει το hubble, ώστε με καλύτερη ακρίβεια με μικρότερα σφάλματα να δούνε. [0:40:09] Αν έχουνε γίνει όλα σωστά και βγήκε ακριβώς τα ίδια πράγματα. Άρα δηλαδή το hubble με το Hubble τα έχουμε μετρήσει σωστά; OK και μετά παρατήρησε και κάποια άλλα κάποιους άλλους στόχους. [0:40:23] Και ας το πούμε, διεύρυνε λίγο την ακτίνα του. Πόσο μακριά μπορούμε να δούμε και φίδες αστέρες γύρω μας; [0:40:30] Αλλά το πρόβλημα παραμένει. [0:40:33] Και μάλιστα ας ελπίσουμε να έχουμε νέα σύντομα. [0:40:40] Δηλαδή παραμένει το πρόβλημα ότι αν με δεις στην κοντινή μας γειτονιά και δεις το αρχικό σύμπαν δεν βγάζεις το ίδιο νούμερο. Ναι, δεν ταιριάζουμε ακόμα δεν τελειιάζουνε ναι. [0:40:49] Αυτό είναι ένα θέμα, έχεις θες να πας σε κάτι άλλο ή να συνεχίσω με να έχω 2 έτσι πιο fan πράγμα ο κουν το, έτσι να τα βάλουμε λίγο για να σπάσει λοιπόν το ένα είναι. [0:41:08] Κάτι το οποίο είχε δεν είναι πρώτη φορά που βγήκε, αλλά τώρα κάπως επαληθεύτηκε. Ξέρεις που όταν ήρθε ένα νόμισμα που λένε ότι είναι 50, 50, δεν ισχύει αυτό; [0:41:21] Την ξέρω την ιστορία αυτή. [0:41:24] Ότι δεν ισχύει ότι. [0:41:27] Με την εξής έννοια, όταν το κάνεις στην πράξη που το βάζεις το νόημα στο δάχτυλό σου και το κάνεις έτσι με τον αντίχειρα και πέφτει. [0:41:37] Είναι λίγο παραπάνω πιθανότητα να βγει αυτό που είναι πάνω. [0:41:43] Προς τα πάνω, εντάξει ένα ιδανικό νόμισμα που θα το έκανες κανονικά, ξέρεις να πάρει πάρα πάρα πάρα πολλές τροφές. [0:41:52] Εντάξει, θα ήταν όντως 50, 50, αλλά αυτοί μετρήσανε ότι στην πράξη. [0:42:00] Στα νομίσματα που θα κάναμε κάνουμε όλοι μας, ας πούμε με τον αντίχειρα είναι αντί για 50 50 είναι 50, κάτι δεν θυμάμαι τώρα με 49, κάτι υπέρ του από πάνω. [0:42:14] Οπότε ακροατάς του podcast τώρα ξέρουνε, όταν ένα νόμισμα πρέπει να να λέτε πάνω του από πάνω ο κ. Λίγο καλύτερες πιθανότητες. [0:42:27] Οπότε το πιο δίκαιο είναι να λες πριν βάλει ο άλλος στο το νόμισμα για να μην πάει. Θα μπορούσες να πεις ότι εγώ θέλω ότι βάλεις από πάνω ο κ. Αλλά εκεί μπορεί να ψηλαστεί ο άλλος ότι περίεργο αυτό γιατί ή το καλύτερο είναι, αφού το έχει έτοιμο και μέσα που το κάνει πριν το ρίξει τότε να πεις ότι είναι από πάνω. [0:42:54] Και και το άλλο. [0:42:59] Το θεματάκι έτσι ωραίο που μου άρεσε. [0:43:04] Είναι κάτι με απασχολούσε χρόνια που που ξέρεις, εγώ μεγάλωσα όταν πήγαινα πανεπιστήμιο τώρα με σημειώσεις με το χέρι δεν. [0:43:16] Πηγαίνω στο αμφιθέατρο όταν τέλειωνα 2002 ας πούμε, 2001, 2002. [0:43:25] Είχε αρχίσει το να γίνονται παρουσιάσεις, αλλά ακόμα και τότε ήμασταν σε φάση. [0:43:32] Και Powerpoint σημειώνω με το χέρι ότι υπήρχε στην οθόνη. [0:43:38] Και με τα χρόνια ντάξει έχεις πάρει και αυτό το tablet; Το remarkable για τις σημειώσεις που γράφω χειρόγραφα αλλά όχι σε χαρτί γράφω. [0:43:49] Τώρα βγήκε, βγήκε, ας πούμε, μία μελέτη αρκετά καλή ότι όντως αν γράφεις τα πράγματα με το χέρι όχι απλώς να τα κοιτάς και να τα ή να τα πληκτρολογεί ή να τα πληκτρολογείς. [0:44:01] Εγώ ας πούμε, είμαι τις πληκτρολόγησης, ξέρεις, δεν έχω τόσο να γράφω με το παρότι έχω. [0:44:09] Κι αυτά. [0:44:11] Δεν μου αρέσει να γράφω στο γυαλί, οπότε πληκτρολογώ αυτό δίκιο ότι όντως είναι καλύτερο. [0:44:19] Για την μνήμη θα μαθαίνεις καλύτερα όταν τα γράφεις, όπως και το φοβόμουνα δηλαδή. [0:44:26] Ότι γίνεται αυτό, αλλά τώρα βγήκε και κανονικά. [0:44:31] Το, οπότε δεν ξέρω ποια είναι η λύση. Η λύση είναι αυτό που κάνεις εσύ αυτό το. [0:44:38] Remarkable tablet ή τέτοιου τύπου; [0:44:42] Οθόνη και ο Γιώργος έχει ένα χαμόγελο, τώρα παιδιά δεν το βλέπετε έτσι είναι επίσης. [0:44:50] Το κάθε ευρώ πιάνει τόπο. [0:44:51] Λοιπόν. [0:44:58] Θα πω λίγο στα γρήγορα έτσι σε ένα πεντάλεπτο 2 τριάδα James Webne είναι είναι το είναι το μηχάνημα της εποχής του James Web να το πω έτσι λαϊκά, οπότε εντάξει έχει συνέχεια τώρα τέτοια λοιπόν το ένα είναι ότι για όσους δεν το γνωρίζουν, το 1987 έγινε μία έκρηξη super novova στο μεγάλο νέφος του Μακελάνου, γνωστό και ως 1987 άλφα. [0:45:24] Το γεγονός αυτό έδωσε πάρα πολύ επιστημονική πληροφορία γιατί ήτανε πάρα πολύ κοντά για background ότι απόδω περίπου μία φορά κάθε αιώνα υπάρχει ένα super nova που θα φαίνεται με το ορατό μάτι. [0:45:42] Και από τότε που έχουμε ξέρεις τα τελευταία 500 χρόνια. Όντως αυτό ισχύει και το τελευταίο ήταν ναι το 87. [0:45:51] Το προηγούμενο πολύ λαμπρό ήτανε αυτό το που ήτανε πριν 500 χρόνια. Ξέρω γω που είναι το γνωστό που έχει χαρτογραφηθεί από καθολικούς μοναχούς Κινέζους από λοιπόν. Τι είναι τώρα όταν έγινε η έκρηξη; Έχουμε μάθει πολλά πράγματα από αυτή την έκρηξη. Αυτό που δεν είχαμε βρει ποτέ είναι τι έχει μείνει. [0:46:13] Και θα μου πείτε γιατί γίνεται αυτό; Γιατί το υλικό που εκτοξεύτηκε είναι τόσο πυκνό να το πω έτσι γύρω από το κεντρικό πρώην άστρο, οπότε δεν μπορούμε να δούμε μέσα πίσω από αυτό το υλικό ότι υπάρχει. Οπότε το James Webb που παρατηρεί το υπέρυθρο και είναι και αρκετά ισχυρό τρυπάει λίγο καλύτερα, έστρεψε το τον καθρέφτη του να το πω έτσι λαϊκά προς τα εκεί. [0:46:41] Και τι βρήκε; Δεν είναι ότι μπόρεσε να δει μέσα. [0:46:44] Απλά πήρε φάσμα από το υλικό και είδε ότι υπάρχουν κάποια ιωνισμένα στοιχεία τα οποία για να για να έχεις αυτό το βαθμό ιωνισμού, χρειάζεται να έχεις στο κέντρο κάποιων Αστέρα νετονίων που να εκπέμπει πολύ ισχυρή ακτινοβολία, οπότε υπάρχουνε 2 επιλογές. [0:47:10] Ή να έχεις ένα palsar που να έχει αυτού του είδους τα; [0:47:16] Τις ακτίνες τα που όπως περιστρέφεται να ιωνίσει το το υλικό ή απλά βλέπουμε έναν απλό Αστέρα νετον που απλά επειδή είναι πολύ πρόσφατος η ατμόσφαιρα του, δηλαδή η επιφάνεια του είναι πάρα πάρα πολύ καυτή και ακτινοβολεί πάρα πολύ, οπότε το σενάριο να είναι να έχει μείνει μαύρη τρύπα μάλλον δεν δεν παίζει. [0:47:42] Αυτό ήταν το έτσι κι αλλιώς εκεί να ήταν μαύρη τρύπα. Ναι που έτσι κι αλλιώς προς το να στέλνανε τον Ήίο. Πηγαίναμε απλά μάλλον τώρα έχει επιβεβαιωθεί ότι. [0:47:51] Τελικά όντως είναι αστέρες τελωνείο. Μάλιστα λοιπόν το επόμενο είναι. [0:47:57] Ότι. [0:47:59] Το James Webb βρήκε έναν γαλαξία τον nz 11, ο οποίος αυτός βρίσκεται σε redift 11, μετατόπιση 11 που αυτό τι σημαίνει ότι είναι μόλις το gn είναι galactic new clei. Δεν ξέρω αλλά έχει έχει μπορούσα να. [0:48:20] Πώς το λένε; Έχει μαύρη τρύπα στο κέντρο. [0:48:24] Ότι αυτός ο γαλαξίας είναι περίπου 400 εκατομμύρια χρόνια ηλικία μετά το Big Bank; Ναι, δεν είναι το ρεκόρ γιατί έχουμε και μέχρι και 13, δηλαδή 300 εκατομμύρια. Αυτό που είναι εντυπωσιακό με το συγκεκριμένο είναι ότι πήρανε το φάσμα και βρήκανε και εκεί κάποια χημικά στοιχεία τα οποία. [0:48:50] Είναι αιωνισμένα που σημαίνει ότι μάλλον υπάρχει κάποια. [0:48:55] Μαύρη τρύπα στο κέντρο, η οποία η με τα μαθηματικά που κάνανε και την ανάλυση. [0:49:02] Υπολογίζεται περίπου 2 εκατομμύρια ηλιακές μάζες. [0:49:07] Το οποίο από μόνο του αυτό είναι περίεργο. Γιατί πώς γίνεται να έφτασε μία μαύρη τρύπα να έχει 2 εκατομμύρια ηλιακές μάζες όταν το σύμπαν είναι μόλις 400 εκατομμύρια χρόνια; Αν σκεφτείτε ότι π χ. Ο ήλιος έχει χρόνο ζωής, ξέρω γω 10 δις. [0:49:24] Πρέπει να γίνει κάτι διαφορετικό. [0:49:28] Στην προηγούμενη σεζόν αυτό σαν ένα από τα αναπάντητα ερωτήματα ότι πώς γίνεται τόσο μικρή γαλαξίες νεαροί να έχουν τόσο μεγάλη Αυτό να πω επειδή για αυτό το επεισόδιο δεν πρόκειται να το αναπτύξω αυτό το topic, όποιος θέλει να ακούσετε το προηγούμενο ότι το επεισόδιο της προηγούμενης σεζόν για αυτό που αναφέρουν τις θεωρίες και τους μηχανισμούς που με τους οποίους μπορεί να συμβεί αυτό Λοιπόν το άλλο ενδιαφέρον με αυτό τον γαλαξία είναι ότι παρατήρησαν ένα. [0:49:54] Στα αγγλικά είναι hailo, δηλαδή ένα κάπως συννεφάκι. [0:50:00] Γύρω από το κέντρο, το οποίο αυτό έχει πολύ ήλιο, το οποίο είναι ένα από τα 2 χημικά στοιχεία που φτιάχτηκαν μετά το Big Bank. Γιατί μόνο υδρογόνο και ήλιο είχες και λίγο λίθιο; [0:50:13] Το οποίο ακτινοβολεί όχι το ήλιο, απλά εκείνη η περιοχή είναι ακτινοβολεί και πιστεύουμε ότι εκεί πέρα σε αυτό το νέφος. [0:50:25] Υπάρχουνε αστέρια αυτά που λέμε κατηγορίας 3 πληθυσμού 3. [0:50:31] Three stars, τα οποία πιστεύουμε ότι είναι, είναι θεωρητικό γιατί δεν μπορούν να τα παρατηρήσει πλέον αυτά τα αστέρια. Απλά η θεωρία λέει ότι όταν δημιουργήθηκε το σύμπαν, τα αστέρια έπρεπε να είχανε μόνο υδρογόνο και ήλιο. Αναγκαστικά γιατί δεν υπήρχε τίποτα άλλο. Οπότε πιστεύουμε ότι σε αυτό το σύννεφο ηλίου. [0:50:50] Υπάρχουν αυτά τα αστέρια τα οποία είναι καταφέρουμε και τα δούμε, θα είναι από όπως είπα πριν τα break από τα μεγαλύτερα breaks στη Νο Αστροφυσική που έχει βεβαιωθεί αυτή η θεωρία και ο ένας λόγος είναι ότι. [0:51:01] Αυτά τα στοιχεία μπορεί να γίνει πάρα πολύ μεγάλα, να είναι 500 ηλιακές 600. [0:51:07] Και μεγάλα μπαλόνια, οπότε έτσι. [0:51:12] Οπότε θα είναι εντυπωσιακό και σε αντιδιαστολή μου αυτό συνεχίζω με τον James Webb για να πάω ναι ότι βρήκε να είναι γαλαξία, ο οποίος είναι μόλις 700 εκατομμυρίων χρόνων, δηλαδή μετά το Big Bank. Νέος και αυτός ο οποίος είναι νεκρός γαλαξίας. Θα μου πεις τι σημαίνει τον κύκλο του δηλαδή και αυτό δεν έχει επιβλη. [0:51:38] Θεί τι σημαίνει; [0:51:40] Υπάρχει μία ένας δείκτης στην νοστροφική ειδικά όσοι κάνουνε αυτό που λέμε extra Galaxt Αστροφ S που λέγεται. [0:51:51] Start forming αυτό δηλαδή είναι rate συγνώμη είναι το πόσα καινούργια αστέρια φτιάχνει ένας γαλαξίας το χρόνο. Αυτό είναι δηλαδή οι μονάδες μέτρησης είναι solar mosper, δηλαδή πόσους ήλιους φτιάχνεις το χρόνο Ωραία; [0:52:09] Ο δικός μας γαλαξίας είναι ένας σχετικά νεκρός γαλαξίας και πολλοί γαλαξίες γύρω μας είναι νεκροί γαλαξίες και αυτό που ξέρουμε είναι ότι. [0:52:18] Ότι όταν φτιάχτηκε το σύμπαν, είχες. [0:52:24] Σημαντικό. [0:52:27] Σημαντικά μεγάλο START forming έφτιαχνες πολλά laster και αυτό ανέβαινε. Ανέβαινε, ανέβαινε γιατί βοηθάει το να πεθαίνουνε τα πρώτα αστέρια για να δημιουργήσεις άλλα Γιατί δίνουν περισσότερα υλικά με τα supernomatt και κάποια στιγμή αυτό μπήκαρε και μετά η καμπύλη στρίβει και πάμε προς τη σημερινή εποχή που πλέον ο κοντινός μας οι κοντινοί μας γειτονιά είναι όλοι οι νεκροί γαλαξίες, δηλαδή δεν φτιάχνουν καινούργια στις δεν φτιάχνουν αστάρια. Αυτό μπορείς να το δεις και σε φωτογραφίες γιατί είναι κόκκινη αυτή η γαλαξίες για όσους δεν γνωρίζουνε ότι τα. [0:52:58] Αστέρια είναι συνήθως πιο εξελιγμένα, στέλνει δηλαδή αυτό που λέμε 3 γίγαντες και λοιπά, οπότε αν δεις ένα πολύ μπλε γαλαξες σημαίνει ότι είναι νέος γαλαξίας. Αν δεις έναν κόκκινο γαλαξίας σημαίνει ότι είναι σχεδόν νεκρός, δηλαδή δεν έχει νέα. [0:53:12] Το περίεργο είναι ότι αυτός ο γαλαξίας είναι κόκκινος και φαίνεται να είναι νεκρός. Να το πω έτσι σε εισαγωγικά, αλλά είναι σε εποχή που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει αυτό. Δηλαδή είναι εποχή που θα έπρεπε να πάρει πολύ μεγάλη, να έχει μεγάλη παραγωγή αστεριών, δηλαδή όλοι οι υπόλοιποι σε αυτή την ηλικία παράγουνε πάρα πολλά αστέρια. Μπορείς να δεις ακραία νούμερα τύπου 1000 αστέρια το χρόνο. [0:53:34] Τι σημαίνει 1000 Ήλιους το χρόνο; Άμα το άμα ήταν αυτός το δικό μας γαλαξίας. Θα βλέπαμε κάθε κάθε χρόνο θα καινούργια αστέρια στον ουρανό θαταν απίστευτα γαμώ. Θα ήταν απίστευτο αυτό. [0:53:47] Σκεφτείτε, δεν λέω ότι κοιτάς τον ουρανό και είναι τα ίδια αστέρια κάθε μέρα. Σκεφτείτε να φτιάχνονται 1000 καινούργια κάθε χρόνο κάθε χρόνο, δηλαδή για την για έναν άνθρωπο που ζει ξέρω γω 60, 70 80 90 χρόνια κάτι καινούργιο να βλέπεις ναι, το κάποιο θα έκανε και κοντά μας να το πω έτσι. [0:54:07] Για να το δεις με γυμνό μάτι αυτά, οπότε είχαμε έναν μεγάλη μαύρη τρύπα στο στο αρχικό σύμπαν και ταυτόχρονα άλλον που είναι ήδη νεκρός, πολύ περίεργο και όπως είπες και εσύ δεν ξέρουν αν αυτό είναι κάποια φάση δηλαδή είναι face δηλαδή αν αλλάξει αυτό ή απλά τελείωσε αυτός ο γαλαξίας. [0:54:31] Αυτά και μετά ωραία με τον James Webb. Δεν έχω να πω κάτι άλλο δηλαδή James Web. [0:54:37] 2 τελευταία νέα για να το κλείσω από μένα. [0:54:43] Το ένα είναι, ήρθα να πω για τον το Δημάκη, τον Αλέξανδρο που τον είχαμε πει και επειδή πήρε σχετικά λίγο δημοσιότητα αυτό αλλά. [0:54:58] Ο οποίος ήταν καλεσμένος σε μας σε 3 επεισόδια. Μιλούσαμε για τεχνητή νοημοσύνη και το. [0:55:04] Κι αυτά το πανεπιστήμιο που είναι καθηγητής στο Όστιν, έφτιαξε αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πανεπιστημιακό cluster, τουλάχιστον στην Αμερική. Δεν ξέρω αν είναι στον κόσμο για για τεχνητή νοημοσύνη, για machine learning και τα λοιπά και αυτά τα louds likewags models και. [0:55:25] Είναι ο επικεφαλής αυτουνού, δηλαδή θα είναι θα έχει από κάτω ας πούμε όλα τα project που θα ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη γίνεται lead από το πανεπιστήμιο του Ostin. [0:55:36] Οπότε ενδιαφέρον και ότι υπάρχει αυτό το Consortium από το μόνο του και ό τι είναι ο Αλέξανδρος επικεφαλής και. [0:55:47] Λίγο σαν context, ας πούμε ότι ξέρεις αυτά τα μοντέρνα για να προπονηθούνε το πώς το λένε το training το θα προπονηθούν. [0:55:58] Προπόνηση θα ήταν στα ελληνικά, αλλά δεν μου πάει σε αλλά δεν πάει γιατί με όποιον και να μιλήσεις και Έλληνες να είναι train θα πούνε. [0:56:07] Τέλος πάντων θέλει αυτές τα gpu της εκπαιδευτές, αν και δεν είναι η ακριβής μετάφραση βγάζει πιο πολύ νόημα να να εκπαιδεύσεις. [0:56:21] Σε κάρτες κοστίζουνε δεκάδες χιλιάδες η 1$, δηλαδή τα περισσότερα πανεπιστήμια είναι τυχερά ναχουνε μία από αυτές Άντε 2 γιατί πρέπει στο μπάτζετ σου να βάλεις σε 2030 χιλιάρικα; Αυτό το Consortium θα έχει 100 από αυτές. [0:56:38] Ο κ. Και για να καταλάβετε το context of το meta Facebook παρήγγειλε κάπου 30.000 από αυτές τις κάρτες από την Nvidia OK, η οποία πέρασε την stock market στο value, αλλά τέλος πάντων, το οποίο ανοίγει και όλο το θέμα ότι ξέρεις για υποτίθεται αυτά τα μοντέλα open ai και ναναι ανοιχτά και τα λοιπά αλλά το close ουσιαστικά. [0:57:08] Test να 4 5 οργανισμοί. [0:57:13] Στον κόσμο πολύ μεγάλες εταιρείες Microsoft Apple με τα και καμιά κινέζικη ορούνα ναι μπορούνε να τα χτίσουν αυτά, δηλαδή αυτό το μεγαλύτερο πανεπιστημιακό έχει 100 που; [0:57:27] Οπότε λίγο ανησυχητικό αυτό ξέρεις, δεν είναι ότι έχουν όλοι σε πρόσβαση ισοδύναμου. [0:57:34] Οπότε αυτό είναι το ένα νέο και το άλλο ήταν. [0:57:41] Ίσως είδε το αγαπημένο μου απτο έτσι επιστημονικό νέο, το πιο βαρβάτο ανακαλύφθηκε ένα καινούργιο είδος μαγνητισμού. [0:57:49] Όπα ρίχνει τη βόμβα στο τέλος στο τέλος. [0:57:56] Λοιπόν, ο μαγνήτης δημόσια έχει είναι γενικά ξε τα spin μέσα στα άτομα του των μορίων που έχουν κάποια μέταλλα. Υπήρχε τα 2 βασικά δεν είναι αφαιροματικά και αντιφέρορομαγνητικά, φερομαγνητικά είναι από όλα τα spin των ατόμων είναι. [0:58:16] Η δουλειά προς την ίδια κατεύθυνση. Αντίφερόματικά είναι που εναλλάσσονται. [0:58:22] Okay, ένα πάνω κάτω, πάνω κάτω και τα 2 μπορεί να δημιουργήσουν απτο πρώτο ή τα μαγνητάκια στο ψυγείο, έτσι τα κλασικά. [0:58:33] Και έχεις πίνουν το ίδιο το άτομο και έχεις σπιν και το ηλεκτρόνιο δικό του, οπότε αυτός ο ένα γκρουπ ας πούμε έδειξε ότι. [0:58:45] Μπορούσε να ελέγξει ανεξάρτητα το σπίτι των ατόμων του Ηλεκτρονίου. [0:58:50] Και οπότε έχεις κάπως και έφερα μαγνητικά και αντιφαρομαγνητικά μαζί και το ονομάζουνε. [0:58:59] Άλτερ magnett επειδή κάνει εναλλάσσεται ο κ. Είναι μία κατηγορία υλικών, ας πούμε καινούργια που συμπεριφέρεται έτσι και είναι ότι μπορείς να εναλλάξεις ουσιαστικά απτο ένα τύπο μαγνήτης των άλλων. [0:59:17] Και μπορείς να γράψανε και πιθανές εφαρμογές για αυτό ή κάτι τέτοιο. [0:59:22] Ναι, ναι, γιατί με τους φερο μαγνήτες οι κλασικοί είναι πολύ σταθεροί. Ξέρεις τα μαγτάκια στο ψυγείο και για χρόνια ας πούμε, δεν παθαίνουν τίποτα. Η άλλη η αντιφαρομαγνήτες είναι που φτιάχνουν τις μνήμες και αυτά που μπορείς να τα εναλλάσεις πιο γρήγορα. [0:59:39] Και αλλά σε αυτό που λένε σκληρή δίσκι που λειτουργούμε με αυτό τον τρόπο, αλλά τα δεδομένα δεν κρατάνε για πολλά χρόνια και κάτι τέτοια είναι. Για αυτό το λόγο αυτού του τύπου τα υλικά έχεις. [0:59:53] Μπορείς να έχεις και τα 2-1 έννοια, είσαι και σταθερότητα και να τα εναλλάσεις γρήγορα. [1:00:00] OK, αυτά λοιπόν μπορώ να κλείσω με το με το Travel podcast νέο της. [1:00:11] Λοιπόν. [1:00:13] Μία από τις αγαπημένες μου χώρες που τοχω αναφέρει πολλές φορές είναι η Ισπανία ωραία, οπότε έχεις πάει φαντάζομαι στην Ισπανία, Θεέ μου Βαρκελώνη, Μαδρίτη, το Λέδο και Νότια. Εκεί. Ανδαλουσία λοιπόν κάτι πολύ ωραίο που υπάρχει στην Ισπανία για όσους μας ακούνε όσοι έχουνε πάει θα καταλάβουν τι εννοώ. Όσοι δεν έχουνε πάει το προτείνουμε, είναι ότι γενικά είναι η ζωή στην Ισπανία τραβάει μέχρι μέχρι αργά. [1:00:38] Δηλαδή μοιάζει λίγο με την Ελλάδα με την έννοια ότι θα πας για φαγητό αργά δηλαδή αν πας για φαγητό στις 07:00 που μπορεί να πας στη Γερμανία δεν έχουν ανοίξει πολύ κλειστά ακριβώς οπότε μπορείς να πας για φαγητό στις 11:00 το βράδυ ένα εστιατόριο μπορεί να δουλεύει μέχρι τη μία 02:00 τη νύχτα. [1:00:55] Ωραία, το οποίο αυτό σε μόλις Έλληνες μας αρέσει γιατί μοιάζει λίγο έτσι με την Ελλάδα. Η ζωή σε αυτό το θέμα είναι ότι πρόσφατα οι Ισπανοί. [1:01:06] Υπάρχει μία δημόσια συζήτηση για το μήπως πρέπει να ευθυγραμμιστούν γεωγραφικά με τη ζώνη ώρα του Ηνωμένου Βασιλείου, που αυτό είναι το φυσιολογικό; Γιατί ο Franco κατά τη δικτατορία επέλεξε να κάνει την πολιτική απόφαση η Ισπανία να έχει ίδια ζώνη ώρα με τη Γαλλία, τη Γερμανία; [1:01:25] Ευρώπη, ναι, το οποίο μερικές φορές είναι παράλογο γιατί αυτή τη στιγμή η Βαρσοβία στην Πολωνία έχει την ίδια ώρα. Με τη Μαδρίτη λοιπόν το έμαθα αυτό πρώτη φορά είχαμε πάει με το Πανεπιστήμιο, Ξέρεις; Πέμπτο Αιτής της Εκδρομής στη Βαρκελώνη και παίρνουν το λεωφορείο για πάμε στη Μαδρίτη που είναι 7 8 ώρες και μας λέει σε κάποια φάση παιδιά σε λίγο θα περάσουμε το μεσημβρινό του και λέω what; [1:01:52] Και όντως έχουνε μία αψίδα όπου περνάει πάνω από το δρόμο, ας πούμε. [1:01:57] Που εγώ πάντα το χατε Ισπανία, ξέρεις ώρα πιο μετά να μην το αλλαγικά είναι πιο αριστερά. Ξέρεις είναι πιο πίσω. Η Πορτογαλία έχει για παράδειγμα gmt έχει την ίδια ζώνη με την Αγγλία και την Ιρλανδία λοιπόν και πλέον αυτό αρχίζει να γίνεται συζήτηση στο δημόσιο διάλογο της Ισπανίας, ειδικά από πολλούς εργαζομένους που δεν θέλουν να δουλεύουνε μέχρι τις 02:00 τη νύχτα. [1:02:24] Και θέλουνε να έχει να είναι πιο φυσιολογικό το να φυσιολογικά τα ωράρια. [1:02:30] Οπότε. [1:02:34] Αυτό είναι έτσι το τελευταίο ναι ότι η Ισπανία σκέφτεται μήπως πρέπει να αλλάξει η ζώνη όρασης και να εφαρμόσει αυτό που πρακτικά γεωγραφικά που ανήκει; Ναι εκεί που ανήκει ναι και γιατί υπάρχουν προβλήματα σε σχέση με τα ξέρεις τύπου work Life Balance, πράγματα ίσως και τέτοια θέματα. [1:02:58] Και για οπότε ναι για αυτά και το κλείνουμε εδώ ωραία αυτά ναι μαζεύτηκαν αρκετά πράγματα και πιο συχνά, αλλά είχαμε αρκετά άλλα σπέσιαλ εκεί κόντρα σπέσιαλ. Ναι τώρα θα επιστρέψουμε στην όγδοη σεζόν που έχουμε ξεχάσει. Τι είναι να τα θυμηθούμε πάλι, εντάξει; [1:03:20] Αυτά Γεια χαρά γεια χαρά. [1:03:24] Λοιπόν, θέλω να σου πω λίγο τους φακούς στο για την έκλειψη είχαμε πει σε προηγούμενο επεισόδιο Post για την κάμερα το με το με την επιστροφή φ Π. Α. Και όλα αυτά και σε ένα επεισόδιο και μετά κατέληξα να πάρω μεγάλη κάμερα. [1:03:49] Το τώρα κατέληξα το φακό ήτανε άλλο project αυτό μεγάλο να βρεις ποιος έχει το σωστό focal για να μέσα τώρα που ψήθηκες πάλι που πήγες εκεί στο τηλεσκόπιο μπορεί να το εκτιμήσεις λίγο. [1:04:06] Ξέρεις τους φακούς, μετράνε με την εστιακή απόσταση τα χιλιοστά που λέμε εκ των οποίων το Μάτι είναι αυτό που λέμε στα 24/1000. Φυσικά είναι πόσο ευρυγώνιος είναι ο φακός και πόσο πιάνει. [1:04:22] Και το τηλέφωνο, ας πούμε το iphone άμα που έχεις και εσύ και εγώ το default το ένα Χ και στα περισσότερα τηλέφωνο είναι τα 24/1000. Δηλαδή η φωτογραφία από το τηλέφωνα είναι σχεδιασμένη ναναι περίπου ότι βλέπουμε το μάτι μας. [1:04:39] Τώρα ο ήλιος για να χωρέσει σε ένα κάδρο κάμερας, το sensor χρειάζεσαι ένα φακό που να είναι 2100 φορές. Ζούμε ας πούμε, χοντρικά ο κ. Για να το δεις γεμίζεις την κάμερα. [1:04:56] Στην προηγούμενη έκλειψη είχα πάρει φακό 400 χιλιοστά, ο οποίος επειδή ήτανε σε κάμερα cropsensor που λέμε ήτανε σαν να ήταν 600 χιλιοστά περίπου η οποία 1,6 τώρα έχεις πολύ πριν. [1:05:13] Λοιπόν αυτό το φακό λοιπόν τον είχα πάρει πριν πάρω την κάμερα γιατί έλεγα οκέι έχω, θα πάω με την ίδια κάμερα, Αυτός είναι ο φακός ήμουνα πολύ ευχαριστημένος. [1:05:26] Οπότε μετά. [1:05:30] Πέρασε κάμερα και τώρα ο φακός αυτός αντί για 600 που μου άρεσε ήταν 400 και σκεφτόμουνα. [1:05:39] Είναι καλύτερος ο 400 σε fullfame Camera ή αν είχα 600. [1:05:45] Ξέρεις θα ήτανε πιο καλά, οπότε έκανα τεστ επιστημονικό το okay πήρα, πήρα νίκες σε ένα φακό 600 να το βάλω στην κάμερα. [1:06:01] Πήρα αυτό τον ίδιο φακό του Τετρακοσάρι και του Βαλα, ένα extender που λέγεται που τον κάνει 600, αλλά υποτίθεται θα είναι λίγο σε ποιότητα. [1:06:10] Και και η τρίτη επιλογή ήταν αυτός ο φακός στα 400, αλλά κροπαρισμένος zoom in. Πότε πήρα; Υπάρχει ένα ISO standard, παίρνεις το. [1:06:23] Μία εικόνα με γραμμές και τέτοια σαν calibration file ας πούμε, την έβαλα περίπου. [1:06:30] Σε απόσταση που θα ήταν ο ήλιος. [1:06:33] Τύπουσα και μία φωτογραφία έκλειψης και την έβαλα περίπου σε ένα. [1:06:41] Ένας ήλιος 10 εκατοστών, τυπωμένο στα 10 M, είναι περίπου όπου στην πραγματικότητα. [1:06:47] Και έκανα φωτογραφίες με την ίδια κάμερα και τους 3 τα 3 αυτά ενδεχόμενα αυτά στην ταράτσο σου, στο γραφείο στο έχουμε έναδιάδρομο ας πούμε που ήταν 10 M το okay. [1:07:03] Και Κοίτα τα αποτελέσματα ήταν ξεκάθαρα. [1:07:07] Φακός ναι. [1:07:13] Προφανώς ο εξακοσάρης φακός στο. [1:07:19] Δεύτερο χειρότερο ήτανε ο τετρακοσάρης φακός με τον extend και το τρίτο χειρότερο ήταν το κροπαρισμένο ναι που εντάξει λόγω ποιότητας ναι. [1:07:33] Αλλά είναι σημαντικά καλύτερος για να δικαιολογεί την αγορά του φακού. Εκεί λοιπόν στην αγορά τι έχει; [1:07:41] Έρχεται η αγορά, Καταρχάς το. [1:07:47] Οι φαικοί. Ο λόγος που είχα πάρει το 400 είναι ο. [1:07:53] Αν πας σε πιο μεγάλους φακούς 600 800 είναι 10 χιλιάρικα και πάνω ο κ. Είναι 20 χιλιάρικα εκθετικό. Το η αύξηση στα αυτός ο φακός το τετρακοσάρι τον πήρα 450£ μεταχειρισμένο ας πούμε είναι και παλιό μοντέλο. Μία χαρά όμως λογικό κόστος και φακό. [1:08:15] Και λέω όχι ρε γαμώτο τώρα ο εξακοσάρης ήταν καλός λέω ας πάρουμε το extend θα βγάλω αυτό ήταν το μία μέση λύση σωστό. [1:08:26] Και τελικά βλέπω έχει βγάλει η κάνει ειδικά για mirror μόνο κάτι φακούς που είναι 600 και 800 χιλιοστά. [1:08:36] Αλλά κοστίζουν κάτω από χιλιάρικο. [1:08:39] Αντί για 10 χιλιάρικα και γιατί είναι; Είναι πολύ αργή είναι, ας πούμε, δεν παίρνουν πολύ σχετικά μικρή. [1:08:47] Αλλά ειδικά για τον ήλιο, επειδή βγάζει φωτογραφίες στον ήλιο για έκλειψη. Δεν έχεις πρόβλημα με το φως γενικά, ενώ δεν σε πειράζει και είναι σταθερό ούτε κουνιέται η κάμερα. [1:08:59] Οπότε ενοικίασε αυτού του φακού ήταν για 20 μέρες περίπου 160£. Πώς λειτουργεί αυτό; Αυτό δεν το ξανακούσει η ενοικίες ή η πας σε μαγαζί δηλαδή ναι online λες σου στέλνουν με ταχυδρομείο; [1:09:18] Για χ ημέρας πληρώνεις σαν μέρα ή το κόστος και μετά το στέγεις πίσω; [1:09:25] Okay, οπότε αυτό θα κάνεις και στην Αμερική. [1:09:29] Ναι, οπότε γιατί δεν θέλω να τον αγοράσω; Γιατί δεν έχω καμία χρήση κάτι τέτοιο φακό εκτός από την έκλειψη και επίσης επειδή δεν κάνει για αστροφωτογραφία και τέτοια. [1:09:40] Οπότε και 160 είναι ταξινολογικό κόστος, ας πούμε το για μένα δηλαδή για αυτό. [1:09:53] Οπότε 800 χιλιοστά. [1:09:56] Αν δεν έχει. [1:10:00] Οπότε τώρα είσαι έτοιμος. [1:10:03] Υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι που είναι software προγραμματισμό των φωτογραφιών. [1:10:12] Εντάξει, αυτό θα γίνει τις επόμενες μέρες, αλλά δεν υπάρχουν άλλα έξοδα, τουλάχιστον τέλειωσε.