8x09 - Φυσικές σταθερές, ό,τι δεν είπαμε (Avogadro, Boltzmann, Candela)
8η Σεζόν ·Διάρκεια 00:50:47 · Download
- Έχοντας καλύψει στα προηγούμενα επεισόδια 4 από τις 7 θεμελιώδεις μονάδες μέτρησης του SI (χρόνος, μήκος, βάρος, ηλεκτρικό ρεύμα), και τις αντίστοιχες φυσικές σταθερές τους, σήμερα καλύπτουμε τις υπόλοιπες 3: ουσία, θερμοκρασία, φωτεινή ροή
- Εντυπώσεις από την ομιλία του Kip Thorne που παρακολούθησε ο Θέμος (Wormholes and Hollywood Movies)
-
Πώς μετράμε την ουσία (mole)
-
Σταθερά Avogadro
-
Σταθερά Boltzmann, και η σχέση της με τη θερμοκρασία
-
Πώς μετράμε τη φωτεινή ροή
-
Candela & lumens
-
Πώς ο ορισμός της φωτεινής ροής σχετιζότανε με τις σπερματοφάλαινες (!)
Aftershow: Browsers
Επικοινωνία: notatop10.fm/contact
YouTube: @NotATop10
📝 Απομαγνητοφώνηση επεισοδίου ▾
[0:00:01] Πρέπει να ζητήσουμε απτους ακροατές. [0:00:05] Συγγνώμη που χάσαμε στα ξέρεις 3 χρόνια που βγάζουμε το podcast γενικά για όλους δεν μας ξέρουν, δεν τοχουν καταλάβει. Όταν βγάζουμε μία σεζόν. [0:00:15] Πάμε όμως τηλεοπτικά, ξέρεις, ξεκινάει η σεζόν και παίζει κάθε εβδομάδα και άμα τελειώσει. Η σεζόν έχει διάστημα, έχει κενό, ας πούμε μέχρι την επόμενη. [0:00:25] Προηγούμενη εβδομάδα είναι η πρώτη φορά που δεν βγάλαμε τίποτα γιατί και εγώ και ο Γιώργος ήμασταν σε. Δεν είχαμε φωνές βασικά. [0:00:36] Δεν ήτανε η φωνή ήτανε ο βήχας ήτανε τα φτερνίσματα όλα αυτά, οπότε θατανε δύσκολο καλά ακόμα. [0:00:45] Ακόμα και τώρα εντάξει, η φωνή μου δεν είναι 100% τοις 100 καλά. [0:00:48] Αλλά είπαμε να να γράψουμε. Νομίζω είναι όντως η πρώτη φορά, ειδικά που δεν είναι και προγραμματισμένο, δηλαδή κάποιες φορές μπορεί να είχαμε πει ότι σταματάμε, αλλά Είδες και όταν έλειπες έβγαλα εγώ μόνος μου. [0:01:00] Ναι ότι αυτό δεν δούλεψα. Τώρα δεν δούλεψα εντάξει. [0:01:05] Βέβαια είχα αντί για podcast πήγα και είδα μια ομιλία του, τον ξέρεις και εσύ τον έχεις δει τον νομπελίστα που πήρε με τις μαύρες τρύπες και όλα αυτά και με το lighto. [0:01:20] Και θέλω να ανταλλάξουμε εντυπώσεις για το ωραίο σου. Είχε φανεί. Κοίταξε εγώ εγώ τον είχα πάει σε ομιλία του στην Αθήνα ή πρέπει να ήτανε το 2010; 7; Νομίζω κάπου εκεί 17 18 Α πριν πάρει νομπελ. [0:01:39] Πρέπει να το πρέπει να τοχε πάρει τοχερό ή κάπου εκεί Ήτανε ναι ναι ναι, γιατί είχε γιατί ήρθε σαν νομπελίστας και προφανώς και με το interest έτσι ήτανε το. [0:01:52] Υπήρχε το hype, γιος δεν το ξέρουν, είχε βοηθήσει εκεί. Ξέρεις αν επιστημονικός συνεργάτης θα σου πω για αυτό ναι, γιατί δεν τον ρωτήσανε αρκετά για αυτά; Θα σου πω και εγώ. Για αυτό λοιπόν, τότε ήμουνα ακόμα ήμουνα στο μεταπτυχιακό τότε στην Αθήνα και για αυτό είχε έρθει νομίζω στο πλανητάριο, στο Γεννήδιο ή τι είχε γίνει Η ομιλία; Είχα πάει. [0:02:13] Κοίταξε να δεις, η αλήθεια είναι ότι πολλές λεπτομέρειες δεν τις θυμάμαι. Τύπου λεπτομέρειες στην ομιλία του γιατί είναι πολλά τα χρόνια. Θυμάμαι όπως ξέρεις αυτά που μου είχανε κάνει εντύπωση. [0:02:23] Ότι γενικά ήταν ωραίος τύπος, είχε και χιούμορ, αυτό μου άρεσε. [0:02:27] Είχε. [0:02:31] Είχε καλή, δηλαδή μίλαγε ωραία και είχε και καλή ευφράδια λόγου. Παρόλο το προχωρημένο της ηλικίας του δηλαδή μου κάνει και αυτό εντύπωση. [0:02:44] Δεν είναι, δεν είπε πολλά φιλοσοφικά πράγματα που επίσης εμένα είναι κάτι π χ. Το έχω πει πολλές φορές αυτό στο Podcast ότι εμένα δεν μου αρέσουν αυτά τα πράγματα, αλλά δεν το κρίνω. Υπάρχουνε πολλά έτσι φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από τη φυσική και όλα από όλα αυτά, οπότε αντιλαμβάνομαι πολύς κόσμος να τους αρέσει αυτό και να τους ενδιαφέρει. Εμένα δεν μου αρέσει καθόλου. [0:03:05] Οπότε εννοώ τυχαίνει. [0:03:11] Σε κάποιους έτσι πολύ μεγάλους πάντα να την πηγαίνω εκεί τη συζήτηση μου άρεσε ότι δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα πολύ με αυτά, τουλάχιστον τότε. [0:03:19] Και φυσικά θυμάμαι ότι γινόντουσαν πολλές ερωτήσεις σε σχέση με το Interest Α ο κ και δεν θυμάμαι πολύ συγκεκριμένη να σας πω τι άρα ρωτήσαμε αυτό και αυτό ρώταγαν διάφορα πράγματα, αλλά θυμάμαι ρώταγαν και πράγματα πιο απλά δηλαδή και καθώς ήταν και μιλάγατε ξέρω γω για την ταινία και για τη φυσική. Και τι σας ρώταγαν οι ηθοποιοί; [0:03:42] Ή ξέρω γω ο Ολλαν ναι, ον Λόλ ολλαν ο κρίς Christophen o πήγα να πω James Κάμπελ στην αρχή για αυτό και λέω όχι όχι εντάξει ναι εντάξει. [0:03:57] Η ομιλία αυτή ήταν εντάξει, είχε εντελώς clickbake τίτλο Ήτανε. [0:04:03] Black Holes ή Warmh and Hollywood Movies. [0:04:08] Θα μπορούσε να ήταν επεισόδιό μας κάτι τέτοια κάναμε στην πότε ήταν η Κρήτη; Σε πρώτον κάτι τέτοιο; [0:04:14] Αλλά εντάξει, ήταν ουσιαστικά λίγο έτσι μία συνέντευξη πιο πολύ που τον πήρανε λίγο την καριέρα του. [0:04:23] Καταρχάς. [0:04:26] Μάλλον 3 κομμάτια ήταν ενδιαφέροντα για το. [0:04:31] Για το κοινό μας εδώ που εντάξει όποιος το μπορεί να τον ψάξει ΡΕ παιδί μου να δει τι έχει κάνει εκεί με το lighto και τα βιβλία και αυτά. Πρώτον, είναι ένας παπούλης 84 χρόνων, δηλαδή αν το δεις στο δρόμο θα μπορούσε να ήταν να είναι σε ένα καφενείο στην Ελλάδα με το καπελάκι του και το μαλλιά και να και να πίνει καφέ. Δεν θα καταλάβεις ότι είναι, ξέρεις. [0:04:57] Φυσικός, ας πούμε, μεγάλος και ο τρόπος που μιλάει επίσης είναι σαν να έχεις έναν παππού να λέει ιστορίες, ξέρεις, ούτε κουνιάται πάρα πολύ. [0:05:05] Ναι, ναι, οπότε αυτό ήταν το ένα ενδιαφέρον. [0:05:10] Το δεύτερο είναι συνέδεσα λίγο καλύτερα. Τι τι είχε κάνει στο με τις ταινίες και αυτά όπου ξεκίνησε δεν το ήξερα αυτό Τι ξεκίνησε από το contact του care sagan που είναι ταινία του είχε αναφέρει και σε μας αυτό τώρα που το λες η οποία λέει το. [0:05:30] Είχε γράψει ο CARS, το έκανε βιβλίο πρώτα πριν γίνει ταινία και τον παίρνει τηλέφωνο, λέει τον εντάξει Γνωριζόσα ΡΕ παιδί μου και λέει. [0:05:40] Έχω στην ιστογράφο αυτή στην ιστορία, ξέρω γω και έχω βάλει την ηρωίδα μου την επιστήμονα να πέφτει μέσα σε μία μαύρη τρύπα. [0:05:47] Για να μεταφερθεί ξέρω γω κάποιο αλλού είναι σωστό. [0:05:51] Και εκεί που θέλω να τους λέει όχι, όχι, όχι σε μαύρη τρύπα δεν ξαναβγαίνει. Ξέρω γω θα πεθάνει θα το. [0:05:59] Και λέει, Βάλε μία σκουλικό τρύπα, καλύτερα ένα workphall. [0:06:05] Εκεί γνώρισε και αυτή που ήταν μετέπειτα. [0:06:12] Του κοπέλα του ξέρω γω και μαζί αυτή η οποία δούλεψε και στο contact και μαζί. Αυτοί οι 2 είχαν την ιδέα για το ούτε αυτό το ήξερα ότι νομίζω το interstel ήταν ας πούμε. [0:06:23] Η ιδέα του νόλαν πως ήτανε ξέρεις το Tennet ή τα οι άλλες του ταινίες, αλλά τελικά ήταν ιδέα του Kip Thorn, την οποία γράψανε το σενάριο. [0:06:38] Και το κάναν την ταινία, την οποία ήταν στην αρχή να το κάνει ο Spiil Μπεργκ, ο οποίος την άφησα και ήρθε ο νό. [0:06:45] Και απόκει και μετά τον βοήθησε και στο. [0:06:49] Και στο Open him άρα και στο open him πολύ λιγότερο, αλλά το πιο ενδιαφέρον από αυτό ήταν ότι λέει από όλους όσους συμμετείχαν στην ταινία. Ξέρεις ηθοποιούς, σκηνοθέτες, παραγωγούς και τα λοιπά; Ο ήταν ο μόνος ο οποίος είχε γνωρίσει τον από κοντά. [0:07:09] OK μακρύ εγώ τα πάντως λέει που μπορούσα να τους πω λέει κάποιο αυτό ξέρεις να τους. [0:07:17] Κάνω πως σε έμοιαζε πώς κουνιότανε πώς μίλαγε και τέτοια Φαντάζομαι. [0:07:21] Άμα τη σκεφτεί το τρίτο κομμάτι που θέλω να πω ήτανε είχα 2 ερωτήσεις, τη μία την έκανε ένας άλλος Τύπος. Την άλλη την έκανα εγώ. Η μία ερώτηση ήτανε ποιες ποιο είναι το επόμενο μεγάλο πράγμα; Ξέρωγω στη φυσική, στην επιστήμη και εκεί Εντάξει είπε το αναμενόμενο ότι είναι το η κβαντική βαρύτητα. [0:07:40] Δηλαδή πως η βαρύτητα ξέρεις να υπάρχουν ένα μοντέλο σε κβαντικό επίπεδο, αυτό περιμένει. [0:07:49] Και αυτό που τον ρώτησα εγώ είναι πώς καταφέρανε και πήρανε; [0:07:52] Χρηματοδότηση για το ligo; Αυτό το είχαμε αναφέρει και σε δικό μας επεισόδιο προηγούμενο ότι. [0:08:01] Το πρώτο lighto που φτιάξαμε δεν το βλέπεις; [0:08:06] Ναι, όχι αυτό που τελικά μέτρησε τα βαρυτικά και με το πρώτο ξέρω ότι δεν θα πολυ δούλευε ρε παιδιά δεν ήταν αρκετά ευαίσθητο. [0:08:17] Οπότε το ρώτησα, λέω πώς το κάνατε, πίτσα αυτό, ας πούμε ξέροντας ότι δεν θα δουλεύει. Ας πούμε πως πας και ζητάς λεφτά; Ξέρω γω από κάτι που δεν είσαι τόσο. [0:08:30] Confident. [0:08:33] Και σε αυτό είπε ότι αυτό το ξερα εγώ ρε παιδί μου ότι ξέρω ότι δεν θα δούλευε το το πε κι ο ίδιος όταν του είχανε πει τι είναι ιδέα λέει παιδιά αυτό δεν θα δουλέψει δηλαδή αρκετά ευαίσθητο. [0:08:46] Και σε αυτά απάντησα ότι προσπάθησα να είναι. [0:08:52] Ειλικρινής ότι. [0:08:56] Έχει δεν πάντα να δουλέψει χαμηλές πιθανότητες, αλλά αν δουλέψει είναι ξέρεις, ξέρω γω, αλλά υπάρχει και το επόμενο like, το οποίο όντως έγινε μετά και ήταν και ρίσκο του Κογκρέσου. Τότε που πήρε για να το χρηματοδοτήσει αυτό; [0:09:16] Αυτά με. [0:09:21] Αυτό είναι γνωστό Λονδίνο. [0:09:24] Ναι εκεί στο Royal Institution που έχει καλές ομιλίες κατά καιρούς φέρνουνε. [0:09:31] Και. [0:09:33] Ωραίο να πούμε και για τα σημερινά τώρα πάμε σιγά σιγά στο στο σημερινό επεισόδιο. [0:09:43] [0:09:57] Να το το σήμερα. [0:10:00] Επεισόδιο λοιπόν, καταρχάς η σεζόν δεν τελειώνει εδώ μπορεί να φαίνονται τελειώνει, αλλά υπάρχουν τουλάχιστον αλλά 1 2 θεματάκια που θα καλύψουμε στα επόμενα επεισόδια, αλλά σήμερα θα κλείσουμε. [0:10:15] Το κομμάτι με τις. [0:10:18] Βασικές μονάδες της φύσης ή και της μεγάλης φυσικές σταθερές. [0:10:25] Για το πάω και ένα βήμα πίσω. [0:10:28] Και στη φετινή σεζόν καλύπτουμε θεμελιώδεις ιδιότητες της φύσης. [0:10:34] Ένα παρεμφερές αντικείμενο με αυτό είναι οι μονάδες μέτρησης που έχουμε τις βασικές μονάδες μέτρησης που λέμε το τα SI base units. [0:10:46] Οι οποίες είναι 7. [0:10:49] Ο οποίος είναι ο χρόνος, το μήκος, η μάζα, το ηλεκτρικό ρεύμα. [0:10:56] Είναι 4 πρώτες και αυτές τις 4 και τις αντίστοιχες σταθερές τους τις έχουμε καλύψει σε προηγούμενα επεισόδια αυτής της σεζόν, δηλαδή για το χρόνο είπαμε στο πρώτο επεισόδιο πώς μετράτε το δευτερόλεπτο; Για το μήκος σχετίζεται με την ταχαία του φωτός που είναι στο πέμπτο επεισόδιο για η μάζα είναι συνδεδεμένη. [0:11:22] Εντάξει, δεν είναι τόσο προφανές αυτό, αλλά είναι με τη σταθερά του plank. [0:11:26] Την οποία αναλύσαμε στο προηγούμενο επεισόδιο, αλλά και με τη βαρύτητα γενικότερα που είπαμε πιο πριν στο έκτο έβδομο. [0:11:37] Και επίσης είχαμε και το ηλεκτρικό φορτίο. [0:11:42] Το ηλεκτρικό φορτίο ήταν στο πρώτο επεισόδιο που ξεκινήσαμε για το ηλεκτρονιο. [0:11:47] Οπότε αυτά τα 4 τα καλύψαμε και σήμερα θα έχουμε πατάρει μαζί τις υπόλοιπες 3 μονάδες και τις σταθερές τους μάλλον. [0:12:00] Η μία είναι η θερμοκρασία κάναμε ένα επεισόδιο για το απόλυτο μηδέν ήδη και τη θερμοκρασία, αλλά σήμερα θα πούμε λίγο γιατί συνδέεται με τη σταθερά που είναι η σταθερά του bolzman. [0:12:13] Και μετά έχουμε για τον ουσία που είναι ο αριθμός του. [0:12:19] Φαντάζομαι τον έχουμε ακουστά. Είναι κάτι που κάναμε και στο και στο λύκειο και έχουμε και το. [0:12:26] Το λιγότερο αγαπημένο μου και θα εξηγήσω μετά γιατί που είναι για το για τη φωτεινότητα, ας πούμε που είναι το Καντέλα το οποίο δεν το χρησιμοποιήσει ποτέ στη ζωή μου ποτέ ούτε μία φορά δεν έχω δει τι είναι αυτό. [0:12:41] Θα σου εξηγήσω αλλά τοχω κοιτάξει έχει έχει ένα ενδιαφέρον, αλλά υπάρχει λόγος που είναι. [0:12:48] Ναι, δεν το χρησιμοποιήσει ποτέ επίπεδα να πω κάτι άλλο που τώρα που έλεγες για τις μονάδες; [0:12:56] Και σε ότι απτο σχολείο γνωρίζουμε ότι υπάρχει το σύστημα SI αυτό το System International που. [0:13:04] Είναι οι μονάδες που έχουμε διαλέξει ας το πούμε να είναι. [0:13:09] Η προεπιλογή να το πω έτσι για να συννοόμαστε μεταξύ μας αυτό που είπες πριν το μέτρο το δευτερόλεπτο, το κιλό και λοιπά. [0:13:19] Παρόλα αυτά είναι ένα σύστημα το οποίο δεν δεν το χρησιμοποιήσει ποτέ πέρα από. [0:13:28] Εκπαιδευτικούς λόγους και. [0:13:31] Ας το πούμε, όχι ακαδημαϊκούς, ερευνητικά, ακαδημαϊκούς ως προς το να κάνεις μαθήματα, ασκήσεις και λοιπά δηλαδή στην αστροφυσική δεν υπάρχει site, δηλαδή χρησιμοποιείται το κατά κύριο λόγο, δηλαδή θα μετρήσε. [0:13:48] Την και σε σαντη θα σε τα τις αποστάσεις και λοιπά, οπότε αντίστοιχα και οι σταθερές είναι σε μονάδες. [0:13:58] Και από κει πέρα μετά υπάρχουν και κάποιες άλλες πιο περίεργες μονάδες για ακτινοβολή σαν jance και αυτά τέλος πάντων. [0:14:05] Και αντίστοιχα με τα πχ. Στην κβαντομηχανική τι θα ασχοληθείς με το σοκ; Γιατί συνήθως εκεί πέρα θα πάρεις αυτά τα normalist unit που θαναι Ένα ξέρω γω στρατού ταχυδωθούν και ένα Νο ένα ένα το άλλο ναι, οπότε γενικά η αλήθεια είναι, δεν ξέρω πού το SI. [0:14:21] Σε ποιο τομέα της φυσικής, εκτός από τους εκπαιδευτικούς σκοπούς, δηλαδή το να κάνουμε στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο, Θα σου πω που βοηθάει να είναι. Δεν είναι τόσο αυτά που έκανες ερευνητικά χρησιμοποιούσε σε site ήτανε μέτραγες, Ξέρω γω ποιος μετράς στην Δεν ξέρω, δεν ξέρω sie χρησιμοποιώ μόνο σε κώθηκα είναι άλλο αυτό ξέρω γω τα γράφει κώδικα όταν γράφω κώδικα ας πούμε σε. [0:14:50] Για υπολογισμούς. [0:14:51] Άλλη είναι full Normalize, ξέρεις κάνειικοποιημένα όλα μηδέν ένα εγώ βάζω κανονικά τα στα σε hads ξέρω γω 6 * 10 στον 9 Okay νομίζω δεν είναι τόσο η ιδέα των μονάδων. Ξέρεις πόσα μέτρα των δευτερόλεπτα αυτό, αλλά το ουσιαστικό το θεμελιώδες είναι. [0:15:16] Η ιδέα ότι. [0:15:18] Έχουμε ορίσει. [0:15:21] Φυσικές σταθερές να έχουμε μία συγκεκριμένο, ένα συγκεκριμένο αριθμό και από αυτές εξάγουμε. [0:15:28] Το δευτερόλεπτο, το μέτρο, το κιλό και τα λοιπά, το οποίο μετά μετατρέπονται. [0:15:34] Σε ότι μονάδες σου αρέσουν σε ένα, ας πούμε στην Αστροφή; [0:15:39] Υποζηγίζουμε στο σπίτι σε γραμμάρια, αλλά η απαρχία, ας πούμε, είναι ότι υπάρχουν αυτές οι φυσικές σταθερές, έχουνε τιμές ακριβείς και από αυτές υπολογίζονται όλα στον κόσμο. Αυτή είναι η αξία του. [0:15:56] Του συστήματος αυτού. [0:15:57] Όχι ότι είναι μέτρα αντί για εντάξει. [0:16:02] Ναι, αλλά εγώ σου λέω όμως ότι οι μονάδες στις οποίες εκφράζεται το συγκεκριμένο σύστημα ή μάλλον το σύστημα αυτών μονάδων δεν εγώ δεν τοχω χρησιμοποιήσει και πολύ ιδιαίτερα το sie δηλαδή χρησιμοποιώ τις μονάδες του δηλαδή σε γραμμάρια οι μάζες και αυτό που βάζεις σε δημήτρη αποστάσεις σε έργ ia ή και αντίστοιχα οι φυσικές σταθερές παίρνουνε τις τιμές τους σε αυτό το σύστημα μονάδων, δηλαδή να είναι ξέρω γω. [0:16:28] Ανάσα, αντιμέτρα ανά. [0:16:31] Γραμμάριο να το πω έτσι, τέλος πάντων έχει πολύ σημασία. [0:16:35] Πάμε να ξεκινήσουμε το τις. [0:16:39] Ναι, ένα που θέλω να πω για τις σταθερές λίγο το αναφέρουμε αρκετά φέτος και σε άλλα επεισόδια, αλλά είναι αυτή η ιδέα ότι παλιά. [0:16:48] Χρησιμοποιούσαμε φυσικά αντικείμενα για να ορίσουμε. Ξέρω γω το μετρό ή το δευτερόλεπτο ή το. [0:16:57] Το κιλό πολύ διάσημα, ας πούμε, ήτανε αυτός ο κύλινδρος στο Παρίσι. Το μέτρο κάποτε ήταν ένα μία ράβδος. [0:17:05] Αλλά τώρα επειδή έχουμε μετρήσει φυσικές σταθερές, μεγάλη ακρίβεια, όλες οι μονάδες προέρχονται από αυτές, δηλαδή είναι αυτές οι φυσικές σταθερές του plank, ταχύτητα των φωτός του, του φορτίου του ηλεκτρονίου που έχουν ακριβή τιμή και από αυτές. [0:17:21] Εξάγουμε πόσο είναι το μέτρο το κιλό το δευτερόλεπτο και τα λοιπά αυτό είναι καλό να το θυμόμαστε, όπως θα λέμε και εσύ τα πούμε σήμερα για τα υπόλοιπα. [0:17:34] Και αυτό έγινε πολύ πρόσφατα έτσι το 2019. [0:17:38] Ολοκληρώθηκε αυτή η μετάβαση είναι πολύ φρέσκο πράγμα. [0:17:45] Σύγχρονο ναι. [0:17:48] Πώς θα ξεκινήσουμε λες στο; [0:17:52] Από αυτά τα 3 ποιο να πούμε πρώτο; [0:17:55] Δεν ξέρω αν θέλω να ξεκινήσω εγώ με το Boldman. [0:17:59] Πες το από κάτω, έτσι που είναι το όχι, όχι Άντε, αφού πες το από κάτω που είναι η χημεία, έτσι κι αλλιώς, οπότε να το αφήσουμε γρήγορα. Έτσι χημεία ναι βασικά από όλες τις. [0:18:13] Το βογκάτρο το θυμάμαι, είναι ένας αριθμός που θυμάμαι τον έκανα στο σχολείο πανελλήνιες, ας πούμε. [0:18:21] Και ποτέ ξανά δεν μου ξαναχρειάστηκε γιατί δεν πήγα προς χυμία ΡΕ παιδί μου. [0:18:26] Αλλά όταν ήμουνα σχολείο, ας πούμε, ήταν φουλ. [0:18:30] Οπότε η μονάδα μέτρησης εδώ που ορίζουμε είναι αυτό που λέμε. Η ουσία που είναι ένα ένα μω που είναι αν πάρεις ένα MOL έχει ένα συγκεκριμένο αριθμό από πραγματάκια. Αυτά τα πραγματάκια μπορεί να είναι οτιδήποτε μπορεί ναναι ηλεκτρόνια μπορεί ναναι άτομα, μπορεί να είναι μόρια, δεν έχει σημασία, ελέφαντες, ελέφαντες, ένα μωλ ελεφάντων. [0:18:56] Είναι μία γενική μονάδα που απλώς ορίζει όταν λέμε ένα μόλυν, πόσα πραγματάκια έχει μέσα; [0:19:04] Και σήμερα εδώ που είμαστε λένε ότι το ένα μόλι είναι ακριβώς ο αριθμός του Αβοκάνδρου 6,022 * 10 στην 23. Ξέρω γω ένα τεράστιο νούμερο βέβαια, αλλά είναι ελέφαντες 10 στην 23 ελέφαντες. Ναι, μπράβο. [0:19:24] Να πω εν τάχει λίγο. Πώς ξεκίνησα και φτάσαμε σαυτό το νούμερο; Ο ίδιος ο vogan, ο οποίος ήταν γύρω στο 1810 11, ήταν ο πρώτος ο πρώτος που είπε ότι. [0:19:36] Αν έχεις εναέριο και πιάνει ένα συγκεκριμένο όγκο, ο όγκος δεν είναι ανάλογος με το πόσα άτομα ή μόρια έχει μέσα. Άσχετα όμως ποιο είναι το αέριο; [0:19:48] Δηλαδή οποιοδήποτε άριο να πάρεις αν διπλασιάσεις τον αριθμό ατόμων ξέρωγω θα έχει διπλάσιο όγκο. Αυτή ήταν η βασική του ιδέα. Μετά είχε 2 άτομα, ο ένας ήταν ο. [0:20:00] Ο ζόζεφ Λο X, ο οποίος ήταν ο πρώτος που μέτρησε. [0:20:05] Προσπάθησε να μετρήσει, ας πούμε, πήρε ένα ogo αερίου και προσπάθησε να υπολογίσει ακριβώς πόσα μόρια είχε μέσα και η πιο ακριβής μέτρηση είναι ένα στιλ. Ένας Γάλλος σοπέρ είναι ο οποίος πήρε και Νόμπελ φυσικής για αυτό το 1926, ο οποίος υπολόγισε τον αριθμό του με διαφορετικές μεθόδους. [0:20:28] Ο ορισμός που ήξερα και εγώ που στη μούρη και οι περισσότεροι είναι. [0:20:34] Στην αρχή ήτανε πόσα; [0:20:38] Υπάρχει αυτό το άτομο του άνθρακα 12 και παίρνεις 12 από αυτό. [0:20:46] Και. [0:20:49] Όσα μόρια έχει εκεί μέσα, ας πούμε, αυτός είναι ο αριθμός του βογκάνδρου έτσι οριζόταν. [0:20:54] Πριν το 2019. [0:20:58] Ο ορισμός αυτό βασικά έλεγε ότι ξέρεις το ένα μόλι ήταν ακριβώς 12 από αυτό τον των. [0:21:09] Τον άνθρακα 12, τον άνθρακα 12. Μπράβο, αλλά δεν ήταν ακριβές γιατί τότε έπρεπε ως καν να ζυγίσεις. Είχες μία για να το μετρήσεις αυτόν τον αριθμό. Έπρεπε κάπως να ζυγήσεις 12 και αφού τα ζυγίσεις να μετρήσεις, πόσα μόρια είναι εκεί μέσα να βγάλεις τον αριθμό; [0:21:28] Το 2019 είναι αυτό που άλλαξε ότι κάνανε Fix την τιμή. [0:21:35] Σε αυτό που είπαμε 6 και, μηδέν 22 τρέχα γύρω επί 10 23. [0:21:41] Και αυτό έχει μείνει εκεί. Η αλλαγή που γίνεται σε σχέση με τον άνθρακα 12 είναι ότι αν πάρεις τώρα ένα μωλ από άτομα του άνθρακα 12 δεν θα είναι ακριβώς 12 θαναι λίγο. Ξέρεις διαφορετικό γιατί έχει γίνει Fix ο αριθμός του Αβοκάντρο, όχι το να παίρνεις 12 και να δεις πόσα έχει μέσα. [0:22:07] Θυμάσαι ή αν έχει σημειώσει; Άλλαξε πολύ το νούμερο. Φαντάζομαι όχι πολύ κάνα δεκαδικό. Θα όχι, όχι, δεν αλλάζει πολύ. [0:22:14] Ναι και ο λόγος που γίνονται αυτοί οι ορισμοί επειδή μετριέται με τόσο μεγάλη ακρίβεια, δηλαδή από κάποια σήμερα και μετά παίρνανε 12 και μέσα στην ακρίβεια του ζυγίσματος, ας πούμε, ήταν ο αριθμός του βογκάνδρου. Ο αριθμός των μορίων εκεί μέσα δεν άλλαζε πάρα πολύ. Ξέρεις με πάρα πολύ, οπότε εκεί το λένε, okay, ας το κάνουμε Fix ξέρωγω. [0:22:42] Δηλαδή, όταν φτάσεις να μετράς με ακρίβεια ξέρω γω. [0:22:46] Ένας στο εκατομμύριο λες OK μπορώ να το κάνω firx σε αυτή τη σταθερά πια. [0:22:52] Έτσι είναι και με την ταχύτητα του φωτός. Είχαμε πει έτσι έγινε και με το τη σταθερά του plank της, όταν τις μετρήσεις με πολύ μεγάλη ακρίβεια τις κάνει σφίξ S μετά τις τιμές τους σκεφτόμουνα ότι ο ξέρεις όταν το πρώτο αίμα τον αριθμό αβοκάντο είχε άλλο νούμερο από ότι έχει τώρα έστω και με δεκαδικά διαφορά, αλλά είναι ξέρεις στη δική μας ζωή ας το πούμε άλλαξε αυτό. [0:23:17] Εγώ εγώ θυμάμαι 6,023. [0:23:22] Για παράδειγμα, από τη δεκαετία 90 * 10 στην 23 γιατί ταιριάζανε; [0:23:29] Ναι ναι ναι, είναι ωραίο, όμως είναι 6,022 14. Δείτε τα αλλάξανε λίγο τελικά. [0:23:38] Μάλιστα. [0:23:42] Κοίταξε μπορώ εγώ να πάρω πάσα, εντάξει, θα πάμε σε λίγο άσχετο κομμάτι. [0:23:50] Να πούμε για τη σταθερά του μπολτσμαν. [0:23:54] Είχαμε κάνει το επεισόδιο για την θερμοκρασία και είχαμε αναφέρει εκεί ότι πρακά η θερμοκρασία είναι ένας δείκτης για το τι συμβαίνει με την κυνική κατάσταση των σωματιδίων σε ένα υλικό ή εναέριο και λοιπά. [0:24:15] Και η εντροπή έχει αναφερθεί πολλές φορές σε αυτό το podcast που σχετίζεται και ο μπόλτσμαν. Πρακτικά συνδυάζει, πρέπει να κάνουμε και ένα επεισόδιο ειδικά για ντροπε, έναν ακροατή που άφησα αυτό το σχόλιο, το. [0:24:30] Μετά από πριν διατρέ επεισόδια που λέει ρε παιδιά ακόμα δεν έχω καταλάβει ακριβώς τι είναι ντροπή. [0:24:38] Οπότε μπορούμε να μπορούμε να πούμε ότι θα κάνουμε επεισόδιο όταν το καταλάβουμε και εμείς, οπότε το αφήνουμε αυτό εκεί λοιπόν. [0:24:51] Τι γίνεται τώρα; Υπάρχουνε 2 Βασικά. Αυτή η σταθερά του πόσοι τέλος πάντων συμβολίστε με ένα κάπα είναι από τον ίδιο τον αυτόν τον lood fi Χ όσο ο οποίος αυτός ήταν ο Αυστριακός. Για όσους δεν το γνωρίζουν στο δέκατο ένατο αιώνα μπήκε στο πανεπιστήμιο. [0:25:10] 1860 στη Βιέννη είχε καθηγητή των Στέφαν. Μπορεί κάποιοι να έχουν ακούσει έναν άλλο νόμο που λέγεται Stephan Bolsman και μία άλλη σταθερά Στέφαν με ένα σίγμα θα τα εξηγήσουμε τι είναι αυτά. [0:25:26] Ο μπότσμαν ασχολήθηκε με προσπαθούσε να καταλάβει. [0:25:30] Μεσοστατιστικής φυσικής πως κάποιες πως ιδιότητες των επιμέρους σωματίτιδίων. [0:25:40] Σχετίζονται με μακροσκοπικές ιδιώτες, όπως είναι οι P ες. Θερμοκρασία και λοιπά το πρώτο πράγμα που. [0:25:49] Που σκέφτηκε είναι ότι συνειδητοποίησε ότι η θερμοκρασία. [0:25:55] Είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κινητική των σωματιδίων, δηλαδή η θερμοκρασία που είναι μία μακροσκοπική σταθερότητα, όχι σταθερά ιδιότητα. [0:26:08] Σχετίζεται με την κινητική που έχουνε τα επιμέρους σωματίδια π χ. Τα μόρια του αέρα σε ένα δωμάτιο και έτσι είναι αυτή όσο περιφηνή σχέση που συνδυάζει κινητική με πώς να το πω θερμική Αυτό το 1/2 με τετράγωνο που είναι αυτό το night; Πόσο σωματίδια έχει; [0:26:25] Που είναι σταθερά του bolsman, η αναλογία δηλαδή του πώς σχετίζεται η κινητική Η κινητικότητα με τη θερμοκρασία είναι σταθερά του μπαίνει εκεί πέρα είναι η πρώτη ας το πούμε η πρώτη σχέση η μαθηματική που θα τη συναντήσουμε μετά στην πορεία μπαίνει και που εμφανίστηκε εντροπία και όποιος κάνει περισσότερο θερμοδυναμική και στατιστική φυσική και λοιπά. [0:26:52] Και πιο τρένει το πράγμα. [0:26:54] Εκεί χοντραίνει το πράγμα και εκεί είναι που ο Μπόλτς σκέφτηκε την αυτόν τον ορισμό της εντροπίας. Αυτό με το S που είναι πάλι η σταθερά ένα έχει το κάππα επί το λογάριθμο των μικροκαταστάσεων. Τώρα τι είναι αυτό; Το είπε ότι. [0:27:15] Ότι τα σωματίδια μέσα σένα ξέρωγω δωμάτιο του αέρα μπορεί να έχουνε πάρα πολλές τυχαίες θέσεις και ταχύτητες και λοιπά. [0:27:24] Το καθένα αυτό. Η κάθε διαφορετική τους κατάσταση είναι μία μικροκατάσταση, αλλά αν κοιτάξεις μακροσκοπικά όλα τα σωματίδια τελικά καταλήγουν σε μία μακροκατάσταση και τελικά ένα σύστημα έχει όλες αυτές τις πιθανές μικροκαταστάσεις. Γιατί μπορούνε αυτές τα σωματίδια να κάνουν ότι θέλουνε με βάση τους φυσικούς νόμους. [0:27:47] Και τελικά όμως εσύ στο τέλος βλέπεις μία μακροκατάσταση, οπότε αυτό που είπε ο Μπολτς είναι ότι έβγαλε αυτή η σχέση εντροπίας που συνδέει πρακτικά τις μικροκαταστάσεις με την εντροπία συνολικά του συστήματος. Και εκεί πέρα έχει επίσης μια σταθερά. [0:28:07] Η σαν του Μπόλμαν είναι. [0:28:10] Μονάδες ενέργειας, ανά θερμοκρασία. [0:28:14] Τώρα η αλήθεια είναι ότι δεν έχει κάποια. [0:28:22] Βαθιά φυσικής σημασία. [0:28:25] Η σταθερά του μπολτσμαν. [0:28:28] Σαν ιδιότητα της ύλης, έχει όμως ουσία γιατί; [0:28:35] Ως προς το είναι ας το πούμε το κλειδί που ενώνει αυτό που λέμε τις μικροκαταστάσεις με τις μακροκαταστάσεις, δηλαδή ακόμα και αν θέλει κάποιος να το δει σαν σαν ιδέα σαν concept ότι πολλά μικρά πραγματάκια τελικά καταλήγουν να μοιάζουνε με κάτι μεγάλο, τότε ο τρόπος με τον οποίον γίνεται αυτή η σύνδεση είναι μέσω αυτής της σταθεράς του μπολσμαν. [0:29:00] Κάποιος μπορεί να το σκεφτεί σαν να σκεφτεί τη οθόνη σας π χ τώρα. [0:29:05] Που έχετε στο κινητό σας έχει πάρα πολλά pixel, τα οποία εσύ δεν κάθεσαι να τα δεις. Τα pixel, τα οποία αν έχουν λίγο πιο πολύ πράσινο, λίγο πιο πολύ blail, λίγο πιο πολύ κόκκινο. Τελικά εσύ μία μεγάλη εικόνα, το αποτέλεσμα; Ναι, το αποτέλεσμα που είναι η μακροκατάσταση και προφανώς αυτά μπορούν να αλλάξουν μεταξύ τους αυτή η σύνδεση. Τέλος πάντων, από. [0:29:27] Από μικροσκοπικά και μακροσκοπικά και ανάποδα. Κατά κάποιο τρόπο γίνεται δηλαδή είναι πιο πολύ έτσι το Concept που σκέφτηκε παρά τόσο η ίδια η σταθερά. [0:29:37] Μετά από κει πέρα υπάρχει και μία άλλη σταθερά που ίσως που δεν είναι ακριβώς σταθερά, είναι αυτή του stephan bordchman και μπορεί κάποιος να τη μπερδέψει. Εδώ πάμε σε κάτι διαφορετικό. Είχαμε αναφέρει το Μέλαν Σώμα στο στο Podcast αυτό και για την ακτινοβολία και για τον νόμο του σε προηγούμενα επεισόδια, Ο Στέφαν Γιόσεφ Στέφαν ήταν καθηγητής του. [0:30:00] Στο πανεπιστήμιο του Λούτ Μπόλτσμαν και μαζί κάνουν αυτή τη δουλειά, υπολόγισαν ένα μέλαν σώμα που έχει μία συγκεκριμένη θερμοκρασία. Πόσο πολύ ακτινοβολεί πόσο πολύ η ροή βγάζει και εκεί πέρα υπάρχει στους υπολογισμούς αυτούς υπάρχει ένα κλάσμα το οποίο έχει το πει μέσα τα μαθηματικά τοπ. [0:30:25] Έχει αυτό το κάππα τη σταθερά του Bolsman έχει την ταχύτητα του φωτός, το και έχει και τη σταθερά του χάμπλ. [0:30:31] Του. [0:30:33] Plank ναι και του πήγες εκεί λίγο να τα πήγαν στο τι τι είμαι ακόμα άρρωστος οπότε. [0:30:43] Με πολλές δυνάμεις και τέτοια δηλαδή ναι, ξέρω γω το π στην Πέμπτη και το κ στην Τετάρτη και λοιπά οπότε έκατσαν μία, έκαναν μία φορά τους υπολογισμούς, τα νούμερα και όλο αυτό το μάζεψαν και το είπανε σίγμα. [0:30:57] Και είναι αυτό το σγμα τ Τετάρτης Συνομος Στέφαν Μπότσμαν, Ναι, ναι OK πρακά δεν είναι σταθερά. Συνδυάζει όλες αυτές τις σταθερές και είναι για το μέλλον σώμα και για τη ροή ενέργειας. [0:31:10] Του μέλανου Σώματος. [0:31:13] Δείτε ότι το θέμα είναι ότι δεν έχει πολύ περισσότερα να πεις ακριβώς για την σταθερά αυτή την bolsman και μετά πρέπει να πας, όπως είπε και ο φίλος να κάτσεις και να δεις είναι ντροπή. [0:31:27] Δηλαδή μετά και προς τα εκεί, έχει δηλαδή ζουμί. Η υπόθεση αυτή και για τον ίδιο τώρα να πούμε ότι ο κύριος κρεμάστηκε αυτό το δυσάρεστο ο Bold Μαν ναι κάπου το στις αρχές του εικοστού αιώνα 1900 κάτι σε διακοπές ιντερργέστη με την οικογένειά του. [0:31:48] Απότι λένε με τα σημερινά δεδομένα εμφάνισε διπολική διαταραχή κάποια στιγμή. [0:31:55] Αλλά τότε δεν υπήρχε αυτό, οπότε αυτό με το με τον κύριο Μπόλσμεν και με αυτό το ευχάριστο τόνο. Ναι. [0:32:06] Ναι, πάμε παρακάτω στο επόμενο ΠΕΣ μου για την καντέλα αυτό ας πούμε και το καντέλα να το κλείσουμε ξέρεις. [0:32:14] Και ξέρεις είναι από αυτά που ακούς μόνο στο not top TEN. Είναι αυτό το πράγματα που δεν τα βρίσκεις τόσο εύκολα ΡΕ παιδί μου, αλλά έχει λίγο ενδιαφέρον και αλλά θες να στα εξηγήσει κάπου ωραίο, οπότε η κανέλα είναι το ειδικό τέλειο θέμα για το βασικά. Η βασική μονάδα μέτρησης. [0:32:37] Sie είναι κανέλα ένα που ξέρουμε όσοι περισσότεροι είναι τα lumens Α, είναι το ίδιο πράγμα. Αυτά σχεδόν σχεδόν αλλά σχετίζονται. Το luments είναι και σε όταν αγοράζει μία λάμπα. Ας πούμε σου λέει τα luments. Αυτό είναι πόσο πόση η φωτεινή εκπέμπει. [0:33:00] Η κανέλα η μόνη διαφορά είναι ότι είναι τα lumens, αλλά ανά μονάδα επιφάνειας, δηλαδή είναι σε μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. [0:33:08] Αυτή είναι η μόνη διαφορά, δηλαδή η καντέλα, ο αρχικός ορισμός, όχι ο ορισμός στο περίπου ας πούμε, είναι αν πάρεις ένα κερί περίμενε ά στο κερί, δηλαδή είσαι μία λάμπα που θα πάρεις απτο μαγαζί και θα έχει luments αν θεωρήσουμε ότι αυτή είναι σφαιρική λάμπα, παίρνεις την καντέλα και πολλαπλασιάζεις με την επιφάνεια της σφαίρας και. [0:33:33] Ναι, επιφάνεια, μια σφαίρα σένα 4 με τη γωνία είναι αυτό το 4 ΠΙ που είναι περίπου 12 και κάτω ένα ο κ. Συνέχισε τώρα ΠΕΣ για τα κεριά. [0:33:44] Καρτέλα είναι αν πάρεις ένα κερί, ας πούμε, αυτό είναι περίπου όχι περίπου. [0:33:53] Η ανά μονάδα αναγωνίας, ας πούμε σεμιακά αν πας γύρω γύρω από το κερί ξέρεις τώρα είναι να σου πω να πας μικρό τετραγωνάκι μία μικρή επιφάνεια εκεί δηλαδή σημεικά είναι περίπου μία καντέλα. [0:34:07] Και τα lomans ενός κεριού είναι η μία καντέλα επί την επιφάνεια της της γωνίας της φας που είναι 4 π. Περίπου 12, δηλαδή 12, κάτι οπότε ένα κερί είναι 12, κάτι lumens, αλλά είναι περίπου μία καντέλα δηλαδή σημεία. [0:34:26] Αυτή είναι η διαφορά των 2 ναναι η μεγαλύτερη ανοησία που έχω ακούσει ποτέ να ξέρεις όλο αυτό. [0:34:33] Ένας αστερίσκος εδώ είναι ότι αυτές οι μονάδες δεν είναι ακριβώς. [0:34:42] Η ηλεκτρομαγνητική ηλεκτρομαγνητική που είναι το φως είναι πολύ παραπάνω η διαφορά με αυτές τις μονάδες, την καντέλα και τα lumens είναι ότι είναι μόνο που μπορεί να δει το μάτι. [0:34:56] Δηλαδή όλα αυτά πολλαπλασιάζονται με το τι μπορεί να δει το μάτι τίποτα, οπότε π χ. Δεν είναι απλά παίρνεις από το καλή ώρα από το νόμο Στέφαν Μπολτσμαν το κερί και να δεις συνολικά πόση θα γιατί είναι και πολύ το κερί ζεσταίνει σε ζεσταίνει, οπότε θα το κόψεις. Δηλαδή αν αυξηθεί κάπου μόνος σου το υπέρυθρο για κάποιο λόγο που δεν έχεις περισσότερη αλλά η φωτεινή ένταση. [0:35:26] Τα lumens ή το θα μείνει το ίδιο; [0:35:29] Κατάλαβα, βλέπει το ίδιο επειδή τα Julie σαν τετραγωνικό μέτρο που είναι απλά οι ενέργειες μπορεί να αυξώνονται, αλλά οπότε κάποιοι μετρήσανε την απόκριση του ματιού. Ας πούμε δηλαδή, πόσα αν πέσουνε ξέρω γω 10 φωτόνια σε κάποιο μήκος κύματος πόσα θα δει το μάτι και υπάρχει αυτή η απόκριση και όλα αυτά τα lumens. [0:35:53] Εξαρτώνται από αυτό και για αυτό είναι για αυτό είναι ο λόγος που αυτή η μονάδα μέτρησης δεν μου αρέσει, γιατί όλες οι άλλες αν μιλούσαμε με εξωγήινους ξέρω γω μπορείς να πιθανόν να έχουν τις ίδιες παρόμοιες μονάδες. Ξέρεις για το ή θα μπορούσαν να συνεννοηθούμε, αλλά αυτή επειδή έχει μέσα. [0:36:14] Αυτή την καμπύλη για την απόκριση του ανθρώπινου ματιού. [0:36:19] Κάποιος άλλος σε άλλο γαλαξία αποκλείεται Ναρχεί το ίδιο, ας πούμε, δεν θα πρέπει να του στείλεις και αυτό το πράγμα για να επικοινωνήσουν τι βρίσκω καντο λόγο να είναι σταθερό αυτό να θεωρείται σταθερά οι οι μονάδες της να θεωρούνται σταθερές στο sil δηλαδή δεν βρίσκω και τίποτα και μόνο απτις λάμπες ότι πρέπει να υπάρχει κάποιος τρόπος όταν παίρνεις μία λάμπα ξέρεις να τα luments ναναι ξέρεις πόσο φωτεινή είναι. [0:36:47] Ναι, εντάξει μόνο έτσι αυτό γιατί άμα βάλεις τα βατ μετά π χ τα βατ. [0:36:52] Στις λάμπες όσο ήταν πυρατώ σε όσο ξέρεις υπήρχε μία. [0:36:57] Κανονικοποίηση στο μυαλό μας και ξέραμε δηλαδή αυτοί είναι 40 watt. Ξέρω γω λάμπη τόσο η άλλη είναι 10 Watch λάμπει λιγότερο μετά βγήκαν τα LED που δεν ισχύει αυτό γιατί πχ σου λέει μία μπορεί να είναι 5 watt και να λάμπει σαν να είναι 35 οπότε κάηκε αυτή η μονάδα μέτρησης. [0:37:15] Τα πλάνα μέτρα βασικά μωρέ, εντάξει, χρειάζεσαι μία μονάδα. Το πόσο φωτεινό είναι κάτι είναι και για τον ήλιο, χρησιμοποιείται και για τις λάμπες, τηλεόραση, τηλεοράσεις. Αυτά πρέπει ναχεις κάτι κάτι. [0:37:28] Οπότε έχεις το lumen που είναι, ας πούμε, συνολικά ΑΝΑ θρήσολό και η Καρτέλα είναι σημιακά, ας πούμε, πόσο εκπέμπεται κάτω, αλλά πραγματικά δεν χρησιμοποιείται κάπου η καντέλα. [0:37:40] Εδώ το έχουν δει ποτέ πουθενά τα lumenenss είναι πιο συνήθες. Ναι, απλώς τα luments εξαρτώνται και το. [0:37:50] Πρέπει κάπως να αθροίσεις γύρωγύρω ή κάνεις ομάδες; Δεν είναι και η κώσταμηχανική. [0:37:58] Και να πω λέω ακριβώς πώς ορίζεται τώρα έχει ξεκινήσει από την ιδέα ο τρόπος που ορίζεται η καρτέλα. Εντάξει είπε αυτό με το κερί και τα λοιπά αυτό ήτανε το. [0:38:10] Τα πρώτα όλα, όπως το μέτρο ήταν 1 2 10.000 απτο Παρίσι μέχρι απτον σημερινό μέχρι το Βόρειο Πόλο. Ξέρω, ξέρω πόσο ήτανε. Είναι αυτό το αντίστοιχο; [0:38:24] Για να μετρηθεί για να οριστεί το Καντέρ υπάρχει η εξής, υπάρχει πάλι μία σταθερά. [0:38:31] Που έχει οριστεί με ακρίβεια, η οποία είναι παίρνεις ένα wat ενέργειας. [0:38:39] Το οποίο το εξαρτάται από το δευτερόλεπτο και το και το μέτρο και αυτά τα οποία είναι καλός ορισμένα και στέλνεις ένα wat στο μέγιστο που βλέπει το ανθρώπινο μάτι που είναι περίπου στα 555 ανανόμε. [0:38:55] Και αυτό περίπου είναι 683 lumens. [0:39:01] Ο κ. [0:39:03] Δηλαδή αν πάρεις μία αυτό, μία πηγή φωτός και το εν μάλλον κάτι που εκπέμπει φως του βάλεις ένα βάτ. [0:39:12] Και όλα είναι ακριβώς μόνο στο σε ένα μήκος κύματος που είναι μέγιστο το μάτι. [0:39:19] Τότε σημεία η ροή αυτή θα είναι 683. [0:39:27] Lumens και ορίσαν ας πούμε την Καντέλα. Με βάση αυτό το 683 το κομμάτι δηλαδή. [0:39:38] Αν πάρεις μία ακτινοβολία στα 555 αυτό είναι 683 και αυτό σου δίνει το. [0:39:47] Πώς είναι μία κανέλα; [0:39:49] Λέω κουλός ορισμός, αλλά εντάξει είναι λιγότερο, αλλά κάνει τη δουλειά. [0:39:57] Δουλειά ναι δίνει σου δεν με έτσι. [0:40:00] Δεν με εντυπωσίασες ούτε o κ θα σε εντυπωσιάσω με τον προηγούμενο ορισμό που ήτανε μετά το τον πρώτο ορισμό μάλλον για όνομα δεν τελειώνει αυτό το μαρτύριο είναι πιο ενδιαφέρον. Αυτός είναι ο μοντέρνος για πέσει παίρνουν ένα κερί. [0:40:17] Μάλλον θυμάσαι που είπα ότι μία καρτέλα είναι περίπου όσο κέι ένα κερί. [0:40:25] Αλλά πιο κερί. [0:40:27] Οπότε είχε οριστεί ένα κερί. [0:40:31] Στην εκκλησία ξέρω, βάζουμε κεράκι. [0:40:34] 1/6 του που είναι του αμερικάνικού αυτού του poud σε βάρος και το οποίο καίει 120 grains, είναι πόσοι κόκκι έχει την ώρα, πόσο κατεβαίνει και το οποίο είναι φτιαγμένο από το υλικό. Το σπερματσέτη, το σπερματσέτι είναι. [0:40:55] Ένας αδένας που είχανε οι φάλαινες, ο οποίος χρησιμοποιείται για άλλους λόγους από κει φτιάχναν τα μπλε φάλαινες τέλος πάντων και ναι ναι. Τα πρώτα κεριά λοιπόν, οπότε έπαιρνες αυτό το το υλικό από τον αδέν της φάλαινας έφτιαχνες περίπου πόσα γραμμάρια ένα έκτοτε του του ένα κερί να καίγεται με αυτό τον τρόπο το. [0:41:20] Okay και αυτό σου όριζε τη την Κανέλα. [0:41:24] Μάλιστα σε αυτό το σημείο θέλω να πω στους αγαπητούς ακροατές ότι θέλω να εκτιμήσετε ότι σε αυτό το podcast ο Θεός έκασε και έμαθε από το από την φάλαινας. Καίγεται το κερί για να φτιάξουμε την καντέλα δηλαδή που θα τα ακούσετε αυτά που θα τα βρείτε αυτά έτσι εδώ μόνο και δωρεάν που θα τα βρείτε αυτά λοιπόν. [0:41:49] Δεν έχω τι να πω με έχεις εντυπωσιάσει σήμερα, δηλαδή το πλήθος άχρηστες πληροφορίες που μου έδωσε τα τελευταία 510 λεπτά. [0:41:58] Δε τι να σου πω; Ελπίζω να το ξεχάσω γρήγορα. Δεν θέλω να το θυμάμαι. Εντάξει. [0:42:04] Αυτά. [0:42:07] Δεν έχω να πω κάτι άλλο. Ωραία επεισοδιάκι ναι hardcore φίλε το φινάλε αμέ. [0:42:14] Ήταν έτσι κάπως έτσι ψιλό κλείσαμε τις φυσικές σταθερές, ναι, τις καλύψαμε όλες ναι και έτσι είμαι βασικές ιδιότητες. Παρόλα αυτά το podcast δεν έχει τελειώσει ακόμα. Δεν θα πούμε τι αλλά θα έχει και συνέχεια. Γιατί γιατί η σεζόν όταν ξεκίνησες Είπαμε ότι θα πούμε για τις έτσι βασικές ιδιότητες fundamental στοιχειώδεις ιδιότητες. [0:42:39] Της φύσης που πολλές ιδιώτες από αυτές εκφράζονται μέσα από νόμους και φυσικές σταθερές και. [0:42:49] Ποσότητες όπως ηλεκτρικό και λοιπά. [0:42:53] Αλλά δεν έχουμε μιλήσει ακόμα για. [0:42:57] Τα πραγματικά πώς λειτουργεί και για τι λειτουργεί έτσι το σύμπαν, οπότε θα τα κρατήσουμε αυτά για τη συνέχεια; Δεν είναι τα πραγματικά περίεργα ουσιώδη πράγματα, έτσι το θα είναι θα είναι τα δύσκολα. Δηλαδή τελειώσαμε το άλφα ένα τώρα πάμε για το proficiency. Στο τέλος λοιπόν OK αυτά δεν χρειάζεται να μου το τραβήξουμε περισσότερο με κεριά και τέτοια. [0:43:25] Έγινε τα λέμε την επόμενη εβδομάδα. [0:43:31] Έγινε by Bye. [0:43:34] [0:43:40] [0:43:47] Λοιπόν είχαμε, ήθελα να σου πω ότι συνεχίζω να ταλαιπωρούμαι με τους browsers και τα ποντίκια με τους browser. Κυρίως είχα αναφέρει ότι προσπαθούσα να αλλάξω μετά να μην αλλάξω και είχα πει και τύπου δίχως το mute, αλλά αυτό ΠΕΣ εσύ ναι ναι. Θα πω λοιπόν, οπότε τον τελευταίο καιρό προσπάθησα να χρησιμοποιήσω. [0:44:12] Π χ. Χρησιμοποιούσα το Google Crom και προσπάθησα να χρησιμοποιήσω άλλους 4 άλλους 3 έχω κι εγώ browser βασικά. [0:44:21] Το σαφάρι προσπάθησε να χρησιμοποιήσει επειδή χρησιμοποιώ το Max, οπότε είναι ήδη εκεί. Πάμε να το δούμε πώς είναι. [0:44:31] Ένας φίλος μου λέει χρησιμοποίησε τον όπερα, είναι ωραίος, έχει πολλά για να οργανώνει στα tables και αυτά. [0:44:36] Και το Arc, το οποίο το είχα πρωτοχρηποιήσει όταν ήτανε σε beta που είχα πάρει κλειδάκι γιατί είναι είχε πολύ hyp ειδικά στο TECH Community και είπα να το ξαναδώσω μία ευκαιρία να το ξανά κατεβάσω και λοιπά. [0:44:50] Τελικά πάλι το κρομ που χρησιμοποιώ ΕΠΙΣΤΡΈΦΕΙΣ και δε πραγματικά δεν βρίσκω να αλλάξεις σε κάτι άλλο και θα σου πω γιατί; [0:45:00] Καλά το όπερα ήτανε μία τραγωδία τύπου Άνοιγες. Ένα πράγμα έπιανε 8 Trump, δηλαδή κάνουμε του Θεού το κατευθείαν τοστειλα. [0:45:10] Μετά. [0:45:13] Το το Act έχει κάποια ωραία feeds, αλλά ο τρόπος που είναι χτισμένο. [0:45:21] Δεν θέλω να πω ότι δεν μαρέσει, αλλά είναι τελείως ανάποδα με το δικό μου workflow, οπότε δε θέλει. Θέλω συγκεκριμένο στυλ χρήσης. Αυτό υπάρχει και σε Windows. Άμα θέλει κάποιος να το κατεβάσω λέγεται όπως είναι αυτό η αψίδα. [0:45:35] Έχει πολλά ενδιαφέροντα κόλπα, αλλά ο τρόπος το λένε και οι ίδιοι invent browser. Δηλαδή θέλω να ξαναφτιάξουμε τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τους browsers, οπότε αυτό το αντιλαμβάνομαι. Αλλά τι να σου πω; Δεν με νοιάζει τώρα να αλλάξω όλο το workflow για να κάνω ADAPT στο Arc, οπότε τον ψηλό άφησα κι αυτό αν και έχει τις περισσότερες πιθανότητες να αλλάξω να είναι αυτό. [0:46:00] Αυτό το το δίνω λοιπόν, τόσο φάροι έκατσα σχολήθηκα και το έφερα σε 1-1-1-1 τρόπο. [0:46:07] Να είναι ακριβώς έτσι όπως το θέλω όλα όπως το θέλω τα σε αυτά είναι εντάξει, δεν έχει απλώς είναι δεν εντάξει αυτό. Δεν είμαι πολύ νοιάζει γιατί έτσι κι αλλιώς μουχουνε δώσει make ου από τη δουλειά και στο γραφείο εκεί Μουχουνε μάκ οπότε δεν έχω δικό μου εγώ windows PC έτσι κι αλλιώς ή κάτι τέτοιο οπότε δεν με ενδιαφέρει τις δουλειές σινεμά, οπότε έχει αυτό χρησιμοποιώ αλλά παρατήρησα το εξής ότι σε κάποια πράγματα ειδικά της Google είναι τραγικό δηλαδή π χ άμα ανοίξει το Google Slides ή το; [0:46:38] Gly Docs ή ακόμα και το Google Drive σέρνεται το σαφάρι, ενώ στο Google Chrome Δεν ξέρω τρέχουνε πολύ smooth αυτά. [0:46:47] Εντάξει λογικό αυτό έτσι και το Youtube νομίζω έχει διαφημίσεις όλα αυτά έχει όλα πιο γρήγορα. Όλα αυτά ήτανε φουλ προβληματικά και μένα και είναι όλο μου εμένα το workflow μέσα από την πλατφόρμα της Google και τι έχω από το πανεπιστήμιο είναι συνδεδεμένο με την Google, είναι works spaces της Google οπότε. [0:47:08] Π χ. Έχω alimited Google Drive ξέρω γω έχω 5 terrabyte φορτωμένα αρχεία στο στη σχολή στο account. Επίσης έχουμε αυτά τα κοινό, τα calendars και τα Google Docs και όλα αυτά είναι όλο χτισμένο το μέσα στην πλατφόρμα της Google, οπότε οπότε όλα όταν κολλάνε 9 στα 10 πράγματα που κάνεις μες στην ημέρα το αφήνεις και κάτι άλλο δεν υποστήριζε εκτός αν δεν υποστηρίζει το την πλατφόρμα που τώρα που κάνουμε την εγγραφή. [0:47:35] Ούτε βιντεοκλήση πχ. Στο messenger δεν υποστηρίζει. [0:47:39] Δηλαδή άμα ανοίξεις μπεις από το Facebook από το browser και πατήσεις να κάνεις κλίση σε κάποιον. Δεν κάνει δηλαδή εντάξει τι θα το παρακαλέσουμε κιόλας, οπότε το σαφάρι λες δεν κάνει Ναι το σαφάρι, οπότε το άφησα κι αυτό και επέστρεψε στο Google Chrome, το οποίο τα λειτουργεί όλα λειτουργούν ωραία και δουλεύουν όλα αυτά. [0:48:01] Αυτό που λες ισχύει για το για το σαφάρι και τώρα εγώ χρησιμοποιώ σαφάρι, αλλά μερικές φορές χρειάζεται το crom καλή ώρα. Αυτό που γραφούμε τώρα στο δεν τρέχει σε σαφάρι θέλει crom. [0:48:14] Αλλά εγώ είμαι και με αυτό 99 τα 100 σαφάρι και άμα θέλει κάτι crome Dax τον έχω εκεί για. [0:48:21] Δεύτερο browser ναι υπήρχανε πολλά που μου άρεσε στα φάροι πολύ smooth ή σελίδες πως ανοίγανε transitions και όλα αυτά μουκανε κάτι βλακείες π χ σε κάτι site που σου βγάζει αυτό το παραθυράκι ότι έχετε add blog πρέπει να το κλείσετε και τέτοια που ενώπιον σελίδα με το ίδιο adblog στο crom δε στα βγάζει αυτά τα μπλοκάρει και αυτά Δεν ξέρω. [0:48:42] Αυτά όλα ήταν πολύ τέλος πάντων είχε πολλές βλακείες που είσαι καθημερινή χρήση, μαζεύτηκαν και δεν το ακόμα το χρησιμοποιώ γιατί έχω φτιάξει αυτά επειδή έχει αυτά τα διαφορετικά προφίλ το σαφάρι έχω φτιάξει ένα που είναι για δουλειά που έχω μόνο tabs. Πράγματα που σχετίζονται με το διδακτορικό μου, οπότε πχ άμα θέλω για δουλειά, ανοίγω μόνο αυτό και ταχω όλα και το Tabs μου τέτοιου για να μην τα μπλέκω οπότε τελικά το workflow έχει καταλήξει τι έχω το crom για όλα τα υπόλοιπα την καθημερινό μου ζωή. [0:49:13] Και ότι έχει είναι για δουλειά είναι σε άλλο browser, το οποίο δεν ακούγεται πολύ, αλλά σου αυτό έχει γίνει. Ναι μωρέ εντάξει το και εγώ χρησιμοποιώ τα προφίλ του, έχω personal δουλειά και το ένα podcast αυτά τα 3 του καθένα με τα δικά του accounts, gmail, λογαριασμούς και αυτά. Αυτό είναι αυτό που άλλαξε τελευταία είναι ότι φέραμε στο σπίτι ένα PC, χρησιμοποιούσα PC στη δουλειά. [0:49:38] Ναι για χρόνια Windows. [0:49:41] Τώρα επειδή είναι τα παιδιά, ξέρεις τι θέλω να παίζουμε και κάνα παιχνίδι και αυτά. [0:49:45] Φέραμε ένα gaming εντός εισαγωγικών PC. [0:49:50] Και άρχισα να βάζω το χρησιμοποιώ firefox γενικά, αλλά τώρα επειδή διαφορετικά. [0:50:00] Είχα εξηγήσει το προηγούμενο προηγούμενο επεισόδιο, γιατί χρησιμοποιώ fiar focus αν θυμάσαι το. [0:50:08] Αλλά τώρα ξαναβάζω το γιατί βαριόμουνα να ξανά εγκαθιστώ για κάθε account και λογαριασμούς και τέτοια. [0:50:16] Τότε κράτησα το δοκιμάζω λίγο το να δούμε στα στα Windows. [0:50:22] Crom όχι με την καμία. [0:50:25] Τέλος πάντων αυτά με τους με τους. [0:50:34] Okay, ας το κλείσουμε εδώ δεν έχω να πω εντάξει, θα λέμε την άλλη εβδομάδα. Γεια χαρά bye. [0:50:41] Ιδιαίτερα.